Deze week krijgen alle bestuurders de nieuwe Autopilot-features. Tenminste, als alles volgens plan verloopt. Momenteel heeft een testgroep van 1.000 personen al toegang tot de tweede generatie van Autopilot. Maar wat houdt de upgrade eigenlijk in? Wij zetten het allemaal voor jou op een rijtje:
Nieuwe Tesla's kunnen meer
De Tesla"s gebouwd tussen september 2014 en oktober 2016, hebben slechts één Autopilot-camera ter beschikking. Nieuwere Tesla's hebben er maar liefjes acht, waardoor een 360°-gezichtsveld mogelijk wordt. Beide auto's hebben nog altijd maar één radarsensor, maar die van de nieuwere modellen kan beter door zware regen, mist en stof kijken.
De nieuwere modellen zijn ook uitgerust met Nvidia's Titan GPU, het nieuwe onboard computersysteem dat maar liefst 40 keer zoveel rekenkracht heeft als het vorige systeem.
Wil je de Autopilot en alle bijbehorende opties? Dan moet je daar zo'n 5.000 dollar voor op tafel leggen.
Autopilot 2.0
De vernieuwde Autopilot kan het volgende:
- Z'n snelheid aanpassen aan de omgeving en het verkeer rondom
- Automatisch van rijvak veranderen, zonder input van de chaufeur
- Op- en afritten van de snelweg nemen
- Zelfstandig parkeren
- Slimmer rond objecten manoeuvreren
Nog niet alle features kunnen momenteel door de testgroep gebruikt worden. Het gaat om de active cruise control, forward collision warning en Autosteer, waarmee je als het ware zonder handen kan rijden. Die laatste kan wel enkel gebruikt worden bij een snelheid lager dan 55 kilometer per uur.
Bij alle andere Tesla-eigenaars, staat de Autopilot 2 in 'ghost mode'. Hun auto's registeren dus hoe de Autopilot zou gereageerd hebben in bepaalde situaties die ze in die tijd meemaakten.
Zelfrijdende Tesla erg dichtbij
De Autopilot zou ervoor moeten zorgen dat Tesla's tegen het einde van 2017 volledig zelfstandig kunnen rijden. Daarvoor zal de Autopilot de komende maanden nog geregeld een update krijgen. Een Tesla zou dan op zichzelf de beste route kunnen uitrekenen en overal kunnen rijden, zowel snelweg als plattelandsbaantjes. Ook kruispunten en rotondes zouden geen probleem mogen vormen. Als kers op de taart zou je zelfs je bestemming niet meer moeten invoeren. Aan de hand van jouw agenda, weet je Tesla waar je naartoe moet. Als er niks gepland staat, rijdt hij simpelweg naar je huis.
De optie om een volledig zelfrijdende auto te hebben, zal 8.000 dollar kosten. Maar of je Tesla dan ook echt op z'n eentje mag toeren, hangt af van de lokale wetgeving. In België bijvoorbeeld is het nog niet helemaal zeker of dat zou kunnen. De uitgebreide Autopilot-features vormen dan weer geen enkel probleem.