Augmented reality is het bestbewaarde retail geheim van de afgelopen jaren. Goede verstaanders weten echter al langer waar de klepel hangt. Iedereen zag de investeringen die onder andere IKEA jaar na jaar maakte om diens augmented reality app op een steeds hoger niveau te tillen. Met elke catalogus kwam er een nieuwe update met steeds meer elementen uit de collectie.
Stil over goede resultaten
En het is duidelijk waarom. Zo'n 8,5 miljoen mensen downloadden de app, bladerden in de digitale productcatalogus en projecteerden de gewenste stukken in hun eigen huis, nog voor ze één voet in de winkel zetten. En dat doen ze nog altijd. Zo weten ze meteen of het eindresultaat hen bevalt. Of de afmetingen al dan niet kloppen. Of een ander kleurtje misschien beter staat. Het hele beslissingsproces verloopt gewoon thuis. Ook de customer service-afdeling wordt ontlast dankzij de lagere instroom van pakweg sofa’s die toch niet in de ruimte passen. En het internet genoot van al die amateur-designers die alsmaar nieuwe interieurcombinaties op hun volgers loslieten.
Tot daar het marketingverhaal. Wat de resultaten betrof, hielden de early adopters van deze toepassingen echter lange tijd de lippen stijf op elkaar. Toch doken dergelijke ‘try before you buy’-apps internationaal alsmaar vaker op. Onder andere meubelzaken, kunstgalerijen en elektronicaproducenten ontsloten hun catalogus in dedicated company apps, waarmee de thuisshopper haar favoriete producten levensgroot in haar omgeving kon testen én aankopen. De digitale marketingblogs juichden deze nieuwe verregaande vorm van me-commerce toe. Maar ook deze innovatoren bleven lange tijd zeer discreet over het effect op de verkoopsresultaten. Moeten we daaruit tegenvallende resultaten concluderen?
Een win-win voor iedereen
Integendeel. Bedrijven willen net hun concurrenten niet op ideeën brengen. Het inzetten van deze technologie neemt voor de consument vele onzekerheden weg: hij kiest een product dat hem bevalt, past eventueel nog materiaal en kleur aan, checkt de prijs en ziet al het eindresultaat nog voor het product geleverd is. Desgewenst kan hij tot op de millimeter controleren of het stuk wel tussen pakweg het TV-meubel en het dressoir past. Allemaal zaken die tot voor kort een aankoop op afstand serieus in de weg stonden.
Bovendien wordt de customer experience ongeveer 100 keer beter. Je knutselt ‘s avonds met je geliefde de huiskamer van je dromen in elkaar, deelt de verschillende opties op social media voor feedback en bestelt het eindresultaat zonder zorgen. Wellicht ga je op zondag nog even de kwaliteit controleren in de interieurzaak van jouw keuze en de levering bespreken. Maar dat bezoek wordt van 3u naar 30 minuten herleid. De retailer leest met dezelfde app jouw configuratie in, bespreekt nog enkele details en de deal is geklonken. Een win-win voor beide partijen!
Nieuwe kansen
Het grootste bewijs van de kracht van augmented reality? Insiders zagen zoveel brood in het succes van deze toepassingen dat ze intussen hun eigen augmented reality-verkoopsplatformen bouwden waarmee ze zich als reseller voor verschillende merken positioneren. Sayduck, bijvoorbeeld, schreeuwt zijn succes als mobiel point of sale van de daken. De gemiddelde consument bekijkt gemiddeld 45 producten bij elk bezoek en gaat in 18% van de gevallen over tot een aankoop: een dramatisch verschil met het globale gemiddelde ecommerce conversiecijfer van 2,32%.
De combinatie van augmented reality en grafische 3D schept kansen die vroeger niet bestonden. Als fabrikant of reseller kan je eindelijk in enkele seconden elke variant van je product tonen, mét de juiste prijs erbij. Je klant kan op zijn beurt het eindresultaat lifesize in zijn leefomgeving of werkruimte uittesten, een foto maken en delen. Bij elk order verzamel je in één beweging alle informatie voor een foutloze bestelling. En ook je productieteam krijgt een 360° visuele confirmatie, wat een foutloze afwikkeling ondersteunt.
Steeds meer bedrijven bouwen een voorsprong op de concurrentie op door deze nieuwe technologieën slim in te zetten.
Mis de revolutie niet!