Je hebt een Adwords-campagne lopen om je producten of services te promoten en je hebt een Google analytics account, maar je hebt deze niet gekoppeld? Dan loop je heel wat waardvolle inzichten in het gedrag van je bezoekers mis.
Google Adwords geeft je enorm veel informatie over de zoekwoorden die je bezoekers gebruiken en hoe je dus online gezocht én gevonden wordt. Verder krijg je ook nog een hele reeks statistieken zoals het aantal klikken, het aantal vertoningen, de kosten per klik, de hoeveelheid conversies,... Helaas blijft deze data te beperkt en krijg je helemaal geen inzicht in wat de gebruiker doet op jouw website nadat hij op jouw advertentie heeft geklikt en voor dat hij converteert. Door het koppelen van Google Analytics aan je AdWords-campagne heb je dan ook toegang tot deze uiterst waardevolle informatie en kan je van een pure kwantitatieve strategie naar een kwalitative strategie gaan.
Buiten het meten van de kwaliteit van een klik, zijn er nog tal van voordelen.
1: Inzicht in de herkomst van resultaten
De allerbelangrijkste reden om je AdWords-campagne en Google Analytics te koppelen is het verkrijgen van inzicht in de herkomst van je resultaten. Via welk kanaal (organische traffic, direct traffic, social traffic, AdWords traffic,..) komen je omzet of je leads? Via Google Analytics kan je dat dan tot op de euro nauwkeurig in kaart brengen waardoor je in staat zult zijn om de ROI van je totale marketingstrategie te berekenen en te analyseren. Misschien brengt elke euro die je inzet via Google Adwords meer op dan via een ander marketingkanaal en kan je hierdoor beslissen om enkele budgetten te verschuiven.
2: Doelen en conversies importeren
Elke website heeft natuurlijk enkele business objectives of doelstellingen. Een webshop wil uiteraard zoveel mogelijk verkopen terwijl de website van een NGO eerder een informatief doel voor ogen heeft. Deze doelstellingen kan je via Google Analytics meetbaar gaan maken door ‘goals’ of ‘conversies’ in te stellen. Een webshop zal dan bijvoorbeeld het aantal bezoekers meten die de confirmatiepagina van een aankoop bereiken (en dus een aankoop deden) terwijl de NGO eerder zal meten hoeveel mensen langer dan twee minuten op hun website bleven of zich inschreven op de nieuwsbrief.
Deze goals kan je dan gaan importeren in je AdWords-campagne als conversie. Nu zal je in staat zijn om jouw campagnes, advertentieteksten, biedingen op zoekwoorden,.. te optimaliseren op basis van de conversies. Met andere woorden: Google Analytics zal je in staat stellen om het mediabduget voor AdWords op de efficiëntst mogelijke manier in te zetten om een maximaal aantal conversies te bereiken en zo bij te dragen aan het bereiken van je business objectives.
3: Performance tot keyword niveau
Zoals eerder aangehaald kan je via Google Analytics inzicht krijgen in hetgene wat de surfer doet op jouw website nadat hij op jouw advertentie heeft geklikt. De gemiddelde tijd dat hij op jouw website doorbrengt, het aantal pagina’s dat de bezoeker bekijkt, het aantal conversies dat hij uitvoert,... Doordat je Google Analytics met Adwords gekoppeld hebt, kan je dan tot op zoekwoordniveau gaan meten wat de bezoeker op jouw website doet.
Hierdoor kan je je biedstrategieën op basis van kwalitatieve data gaan optimaliseren. Dure zoekwoorden met een hoge kost per klik die veel traffic (clicks) aanleveren maar niet bijdragen tot conversies (vb: aankopen op jouw website), kan je dan gaan pauzeren. Omgekeerd kan je zoekwoorden met lage posities, weinig kliks maar een hoog conversieratio dan voorzien van een hogere bieding.
4: High level remarketingstrategieën
Een heel handige functie bij Google Analytics is dat je gemakkelijk remarketinglijsten met cookies kan aanmaken op basis van verscheidene parameters. Deze parameters kunnen bijvoorbeeld gaan over het geslacht van je bezoekers: alle mannen in één lijst en alle vrouwen in een andere. Daarna zal je onder andere in staat zijn om andere advertenties te tonen aan mannen dan aan vrouwen in je AdWords remarketingcampagne. Maar je kan hier ook veel verder in gaan en alle cookies gaan opdelen op basis van de pagina’s die bezocht werden, de producten die bekeken werden, de bezoekers die converteren of juist helemaal niet converteren.
Met deze gesegmenteerde cookielijsten kan je dan aan de slag bij je remarketingstrategie via AdWords. Je kan dan de biedingen op zoekwoorden verhogen voor de mensen die nog niet geconverteerd hebben of hen een andere advertentie tonen om hen alsnog over de streep te trekken om op jouw website een aankoop te doen.
Verder kan je deze cookielijsten ook makkelijk importeren naar je YouTube, Google Display of Gmail campagnes. Zo kan je de bezoekers van je website opnieuw bereiken met een aangepaste boodschap of advertentieformaat naargelang het Google-kanaal waarop zij zich op dat moment bevinden.
5: Profielen van je bezoekers
Ten slotte geeft Google Analytics je ook nog enkele interessante inzichten in de profielen van de bezoekers van je website. Socio-demografische gegevens zoals geslacht en leeftijd, interesse gebieden, de onderwerpen van de websites die hij of zij bezoekt en via welk apparaat hij/zij op jouw website terechtkwam (laptop, tablet, Iphone, Android smartphone,..). Heel interessant is om te gaan analyseren wie er allemaal jouw website bezoekt en dat in kaart te brengen per kanaal. Welk profiel heeft de bezoeker van jouw website en komt dat overeen met jouw marketing(communicatie)doelgroep? Misschien richt jij wel je communicatie naar vrouwen tussen 18 en 45 jaar maar zie je bijvoorbeeld dat mannen tussen 25 en 44 jaar voor meer omzet zorgen.
Meer weten? Bekijk dan ook nog even deze tutorial: