Originele verpakkingen zijn echte eyecatchers en vergroten het onderscheidend vermogen ten opzichte van van de concurrentie. Door een unieke verpakking als kenmerk te gebruiken, creëer je als merk een onmiddellijke herkenning in de winkelrekken en straalt het meteen autoriteit uit. Dit leidt vaak tot hogere verkopen naarmate de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van het merk is toegenomen. Maar hoe pak je 'brand packaging' effectief aan voor jouw merk?

Bij marketing draait alles om het opbouwen van een merk en om te benadrukken wat je merk beter maakt dan anderen. Om je marketingdoelen te behalen, bewandel je een aantal uitgewerkte marketingstrategieën om de aandacht van de consument op je merk te vestigen en te houden. De naam van je product speelt hierbij een belangrijke rol. Zo kan een bepaald merkthema de herkenning onder consumenten vergroten.

Verpakking trekt de aandacht van je doelgroep

Wat je ook verkoopt, het logo en de gehele presentatie van het product zijn bedoeld om de juiste doelgroep te bereiken. Het zijn dus niet alleen de verkooppraatjes die tellen, maar het totale plaatje. Zelfs de kleurstelling wordt met het oog op de consument bepaald. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het bepalen van het succes van je marketinginspanningen.

Merken gebruiken de typische kenmerken van een verpakking om aandacht te trekken. Hierbij kun je denken aan unieke maten, vormen, materialen en merkkenmerken zoals een logo. Door unieke kenmerken aan de verpakking toe te voegen, creëren fabrikanten erkenning en autoriteit.

In de detailhandel zijn de meeste schappen gevuld met soortgelijke producten waarvan de look en feel van de verpakking quasi identiek is. Bepaalde goederen worden zelfs gemaakt in dezelfde grootte, vorm en stijl van verpakking, waardoor het net lijkt alsof deze producten uit dezelfde fabriek komen. Denk maar aan de typische melkdozen. Ofschoon bepaalde markten met meer concurrentie te maken krijgt, blijven fabrikanten maar samenwerken met verpakkingsproducenten die steeds dezelfde verpakking ontwikkelen.

Onderscheid je merk met de verpakking

Als merk kun je met behulp van de verpakking je bedrijf op verschillende manieren onderscheiden van de concurrent. Met de volgende vijf kenmerken kun je de brand packaging voor jouw merk toepassen:

1. Kleurrijke afbeeldingen: Vroeger was het bedrukken van verschillende materialen erg moeilijk. Tegenwoordig is dat echter veel toegankelijker en betaalbaarder geworden. Daardoor wordt kleur effectiever gebruikt dan ooit te voren. Het helpt bij de kleurherkenning van een merk of product.

2. Aparte vormen: Vormen worden gebruikt om de aandacht te trekken. Vooral wanneer de vorm van de verpakking gerelateerd is aan het betreffende product. Denk aan voedingssupplementen die verpakt zijn in haltervormige potten. Een product valt ook extra op als de verpakking anders is dan wat mensen gewend zijn. Creatieve vormen van verpakkingen kunnen heel onderscheidend zijn in winkelrekken waar ieder merk om de aandacht van de consument schreeuwt.

3. Presentatie: Een custom made display is tegenwoordig de norm. Producten worden in allerlei samenstellingen aangeboden opdat ze voldoende zouden opvallen in het schap. Een multiverpakking is hier een goed voorbeeld van. Bij multiverpakkingen worden er meerdere items in één pakket aangeboden. Verpakkingen waarbij de inhoud goed of deels zichtbaar is, verkopen beter dan dozen waarbij niet direct te zien is hoeveel de consument nu precies krijgt. Om de verkoop te vergroten voegen bedrijven bonus-pakketten toe. Door moderne verpakkingstechnologieën met krimpfoliematerialen worden zware blikjes en flesjes gebundeld, waardoor combo-pakketten ontstaan. De stevigheid van het materiaal houdt de blikjes en flesjes bij elkaar, met als resultaat een opvallende presentatie van je producten.

4. Opvallende boodschap op de verpakking: De verpakking biedt ook unieke kansen om een sterke boodschap te vertellen. Denk aan duurzaamheid, wat voor veel consumenten een belangrijk thema is geworden. Steeds meer producenten spelen in op deze trend. Door je productverpakking te linken aan verantwoord consumptiegedrag, zal je likeability alleen maar toenemen. Doe dit door berichten op verpakkingen te delen over duurzaamheid of recycleerbaarheid. Zo wordt de consument bewust gemaakt van ecologische kwesties.

5. Interactieve verpakkingen: Als gevolg van nieuwe verpakkingsnormen en technologische ontwikkelingen is de verpakkingsindustrie continu in ontwikkeling. Dit zorgt voor nieuwe verpakkingstrends, waaronder interactieve verpakkingen. Alhoewel interactieve verpakkingen nog niet op grote schaal worden gebruikt, zijn er al merken die hun verpakkingen voorzien van digitale technologieën.

Neem nu augmented reality verpakkingen: deze manier van interactie biedt bedrijven de mogelijkheid om de marketing van hun product verder onder de aandacht te brengen en dus nog meer onderscheidend te zijn. Een ander voordeel is dat consumenten zich niet langer hoeven te beperken tot het statische beeld en de tekst van een verpakking. De virtuele interactie kan helpen om het product beter te begrijpen en om er achter te komen hoe het product gebruikt kan worden.

Voorbeelden van brand packaging van andere merken

Brand packaging is cruciaal in het welslagen van je marketingstrategie. Kleurrijke afbeeldingen, vormen, custom made presentaties, unieke berichtgeving en interactieve verpakkingen zijn enkele voorbeelden die merken gebruiken om top of mind te zijn bij consumenten. Vooral interactieve verpakkingen doen het in deze moderne tijd erg goed. Het is nieuw en dat trekt extra aandacht. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van bestaande merken die brand packaging gebruiken om zich te onderscheiden of om een toegevoegde waarde te bieden:

McDonald’s - AR-Game

Een van de eerste merken die AR-technologie in verpakkingen heeft toegepast, is McDonald’s. Ter gelegenheid van de FIFA Worldcup 2014 heeft McDonald’s een augmented reality game gelanceerd, genaamd 'GOL'. In deze game werd gebruik gemaakt van de bekende frietbakjes. Ze ontwikkelden 12 verschillende soorten WK frietbakjes.

Mensen die een frietje bestelden, konden met een augmented reality-app op hun smartphone virtueel voetbal spelen. De frietverpakking van McDonald’s transformeerde in een voetbalveld. De passieve en functionele verpakking werd op deze manier mee ingezet om de klant een meeslepende en actieve ervaring te bezorgen.

Albert Heijn - Interactieve productinformatie

Albert Heijn introduceerde een productscanner die werkt op basis van augmented reality. Na het scannen van de voorkant van het product met de camera van hun smartphone zien klanten op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gegevens over ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en de herkomst. Ook geeft de app inspiratie voor bepaalde gerechten die je met het product kan bereiden.

Bombay Sapphire

Zappar is een AR-platform en creatief bureau dat in opdracht van het bekende ginmerk Bombay Sapphire een augmented reality verpakking heeft ontworpen. Dit deden ze in samenwerking met Shazam. Na het scannen van het flessenlabel werd een animatie getoond die de essentie en het karakter van Bombay Sapphire in augmented reality weergeeft. Klanten konden vervolgens exclusieve video’s bekijken met een mix van verschillende Bombay Sapphire cocktailrecepten.

Nespresso

Nespresso heeft door middel van augmented reality een video toegevoegd aan de verpakking. Deze speelt af wanneer je met je telefoon over het etiket van de verpakking gaat. Nespresso zet deze techniek in om te laten zien hoe het product eruit ziet als het klaar is voor gebruik en hoe de machine gebruikt moet worden. Een innovatief alternatief voor de papieren gebruikshandleiding.

Een unieke marketingkans voor merken

De verpakking van een product visualiseert het DNA van je merk en vertelt een verhaal. Kleuren, vormen, presentatie, de boodschap op de verpakking en een interactieve verpakking zeggen iets over een product en merk en vormen mee het imago dat je uitdraagt. Een goede merkverpakking is onderscheidend en kan daarom maar beter slim worden geïntegreerd in je marketingmix. Geen enkel merk is hetzelfde en ieder bedrijf heeft een eigen verhaal. Je bent dus uniek. Waarom zou je dan voor een standaardverpakking gaan?