Het schooljaar is nog maar net begonnen, en toch kijken we vandaag al vooruit naar de komende kerstperiode. Het is voor winkeliers en marketeers, zowel on- als offline, zonder twijfel de belangrijkste periode van het jaar. Black Friday en Cyber Monday winnen bovendien almaar aan (commercieel) belang in de Lage Landen – en deze marketinghoogdagen vormen de officiële aftrap voor de kerstshoppingperiode bij consumenten. Je kan dus niet vroeg genoeg beginnen! Wij geven je vijf tips om vandaag de kerstperiode al goed af te trappen.
1. Timing is alles
Vroeger begon de aanloop naar de kerstperiode traditioneel begin december, in de periode dat Sinterklaas zijn ronde doet. Vele gezinnen hanteren nog steeds de regel ‘geen kerstboom vooraleer de Goedheilig Man langs is geweest’, maar op vlak van kerstshoppen gelden ondertussen andere regels. De razendsnelle groei van Amazon bracht – ook bij – ons enkele nieuwe gebruiken met zich mee. Zo ‘vieren’ we ook in onze contreien steeds nadrukkelijker ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Daardoor moeten marketeers steeds vroeger aan de slag. Want deze op-en-top Amerikaanse feestdagen missen, betekent onherroepelijk verloren inkomsten tijdens de rest van de kerstperiode!
2. Ken je publiek
In deze mobiele tijden is het belangrijker dan ooit om je publiek te kennen. Wie je probeert te bereiken naar aanleiding van Black Friday of Cyber Monday, ga je op een andere manier benaderen dan wie je wil bereiken via offline campagnes.
Ga je voor die eerste groep, dan moet je rekening houden met een heel andere set regels, zoals een verregaande mate van personalisering. Iedereen krijgt graag een cadeautje dat bij hem of haar past, dus pas je marketing daarin zeker aan. Doe goed je huiswerk en zorg ervoor dat je het beoogde doelpubliek op de juiste manier, met de juiste personalisatie benadert.
3. Stroomlijn de winkelervaring
De customer journey van een consument wordt al lang niet meer geleid door reclamefolders of bordjes in winkels die straffe acties aanprijzen. Ze volgen hun smartphoneschermen als dwaallichtjes die hen gidsen doorheen mobiele, web- en retailkanalen. Een belangrijke factor hierbij is dat de consument alsmaar moet worden benaderd volgens de vormvereisten van elk kanaal.
Wat werkt op het ene sociale mediaplatform werkt bijvoorbeeld niet op een ander platform, en al helemaal niet op een volledig ander medium. Pas de winkelervaring (zowel on- als offline) aan aan de omgeving. Je plaatst toch ook geen hashtags in een reclamefolder?
4. Laat je campagne evolueren
Een geslaagde marketingcampagne kent een begin, midden en einde. Een hele cyclus lang dezelfde boodschap verkondigen, werkt niet. Bied regelmatig speciale acties aan, zoals een aftelklok naar Kerstmis. Hoe dichter bij het einde, hoe mooier de aanbieding kan zijn. Bied je regelmatig een nieuwe actie aan, dan hou je de consument nieuwsgierig, geïnteresseerd en zal hij vaker terugkomen.
5. Beloon de loyale klant
Loyale klanten houden ervan om ook zo gezien te worden. Ze volgen hun favoriete merken, gaan erover in gesprek met andere mogelijke klanten, en appreciëren het wanneer die loyaliteit wordt erkend en beloond. Als je hen de kans geeft om – op basis van gepersonaliseerde informatie – een product in huis te halen aan extra interessante voorwaarden, dan verzeker je hun loyaliteit voor een lange tijd.
Bied hen een speciale korting aan voor producten die hen interesseren, geef hen een sneak preview van een nieuw product of geef hen loyaliteitspunten die ze kunnen inruilen voor artikelen of diensten – bied hen bovendien een overzicht aan van hun beschikbare puntensaldo net voor de kerstperiode, het zal hen aanmoedigen tot een nieuwe aankoop.
Een nieuwe tijd
Vijf jaar geleden was het nog niet helemaal duidelijk wanneer de kerstinkoopperiode juist begon. De opkomst van webshops en de belangrijkste spelers hierin – Zalando, Bol.com, Coolblue, Amazon, Asos – hebben hier resoluut verandering in gebracht. Bovendien brachten deze giganten ook nog eens een hele rist andere ‘tradities’ met zich mee waar we bijna niet meer aan kunnen ontsnappen, zoals Black Friday en Cyber Monday.
Ze hebben dan wel het speelveld bepaald en vorm gegeven, toch zijn er nog veel kansen te rapen voor andere spelers. Maar dan moeten ze het juist aanpakken, hun timing in het oog houden en werken volgens een doordacht plan. Zoniet, dan mis je de aanloop naar de belangrijkste periode van het jaar: eindejaar.