Mirabel Hoys, Business Manager Outsourcing bij Attentia
Er wordt alsmaar meer aandacht geschonken aan welzijn op het werk. In tijden van burn-outs en bore-outs kan je daar als bedrijf namelijk heel wat geld mee besparen én in één klap ook je medewerkers gelukkig maken. Dat weet Attentia, het HR-bedrijf dat van “feeling good works great” zijn baseline maakte, als geen ander. Bloovi sprak met Mirabel Hoys, Business Manager Outsourcing bij Attentia met een uitgesproken passie voor geluk en welzijn op de werkvloer en ver daarbuiten.
Drie factoren die ons geluk beïnvloeden
“Geluk is zoals elk gevoel heel persoonlijk en wordt door iedereen anders beleefd en ingevuld”, begint Mirabel Hoys, “maar we onderscheiden wel drie factoren die invloed hebben op hoe gelukkig we ons voelen als individu. Als we ons daar bewust van zijn, kunnen we ons eigen geluk een pak beter in eigen handen nemen.”
1. DNA
Aan deze basispijler kan uiteraard niet veel veranderd worden. Mirabel Hoys legt uit dat sommige mensen nu eenmaal efficiënter die stoffen aanmaken die ons gelukkig maken. In dat opzicht zit geluk dan ook echt een beetje in de mens geprogrammeerd, al verklaart dat slechts voor een deel of we al dan niet gelukkig zijn.
2. Motivatie
Aan oppeppende plaatjes en mantra’s over geluk geen gebrek op het internet, en volgens Mirabel is dat ook maar goed zo: “Onze wil en motivatie om gelukkig te zijn, of anders gezegd onze zelfcontrole, bepaalt voor een groot deel ons geluk. Het is gemakkelijk om onze capaciteit tot geluk te herleiden tot een genetische loterij, maar door actief het geluk na te streven, komen we ook al erg ver.”
3. Context
In het derde luik is een staaltje omdenken wel op zijn plaats, weet Mirabel: “Je hebt geen controle over wat er met jou gebeurt, maar je hebt wel controle over hoe je daar mee omgaat. Wij zitten zelf achter het stuur van ons geluk en kunnen dus zelf kiezen om onze context te veranderen, of er anders tegenaan te kijken. Dit is ook het luik waar werkgevers invloed kunnen uitoefenen voor hun medewerkers. Zijn ze ongelukkig met een huidige context, dan kunnen zij daar misschien wel iets aan veranderen.”
Geluk is zoals elk gevoel heel persoonlijk en wordt door iedereen anders beleefd en ingevuld
Discipline, discipline, discipline
Het actief combineren van deze drie geluksfactoren is uiteraard geen sinecure. Om aan te tonen hoe je daar als individu op kan inspelen, geeft Mirabel enkele praktische tips:
· Pas je verwachtingen aan. Maak ze uitdagend maar toch haalbaar. Anders bots je telkens weer op frustraties. Dit is ook een prima tip voor managers: een aaneenschakeling van opeenvolgende goals is een pak motiverender dan één overkoepelende, op dat moment nog nauwelijks haalbare goal;
· Discipline, discipline, discipline. Niet meteen sexy, geeft ze zelf toe, maar discipline is een erg belangrijke competentie om gelukkig te zijn. Discipline is dé sleutel om je zelfcontrole te versterken, en dat is dan weer de ultieme sleutel tot je wil en motivatie;
· Geluk kan je (deels) leren, dus blijf er actief op oefenen. Het is als een spier die moet getraind worden, en die heeft net als andere spieren een geheugen;
· Wat je de wereld instuurt, krijg je ook terug. Jouw geluk maakt anderen gelukkig, en die context heeft dan weer invloed op je eigen geluk;
· Negatieve ervaringen kan je abstract maken door afstand te nemen. Zo zal je de herinneringen minder emotioneel herbeleven. Wil je net een toekomstige verleiding met negatieve gevolgen vermijden? Maak de gevolgen dan net heel concreet zodat je aan de verleiding kan weerstaan.
Geluk in een bedrijfsjasje
De bedrijfswereld verandert in ijltempo, en door de overdaad aan prikkels die daarmee gepaard gaan, blijkt het soms moeilijk om een goede context te creëren waarin medewerkers gelukkig kunnen zijn. Attentia heeft daarvoor enkele essentiële pijlers uitgewerkt, aldus Mirabel. Zij onderscheidt vijf onontbeerlijke ingrediënten voor geluk op de werkvloer:
· Zingeving: wordt vaak naar voor gedragen als stokpaardje van de befaamde millennial maar volgens Mirabel is het niet meer dan normaal dat elke werkgever op zoek is naar een manier om bij te dragen op een niveau dan verder gaat dan jezelf en je organisatie. Diep vanbinnen streven we allemaal naar een manier om op grote schaal een steentje bij te dragen;
· Verbondenheid: deel je kennis, communiceer helder en open. Authenticiteit is een essentieel element om je medewerkers een gevoel van verbondenheid te geven. Een sterk bedrijf heeft geen medewerkers, maar teamspelers;
· Bewuste groei: iedereen wil opklimmen op de bedrijfsladder, maar een uitzonderlijk bedrijf helpt medewerkers ook om het ideale groeitraject uit te werken. Zo kan groei ook horizontaal gebeuren. Het is van groot belang dat medewerkers inzicht hebben in zichzelf en hun talenten, dat ze goed weten welke taken hen energie geven, en dat ze daar ook op geregelde tijdstippen bij stilstaan;
· Eigenaarschap: de meeste medewerkers hebben het bewustzijn, de wil en de kennis om hun eigen energie en leven aan te sturen, ook binnen een context. Als je je medewerkers gelukkig wil maken, sta je hen dan ook best zo weinig mogelijk in de weg met hokjes en processen;
· Gezondheid en veiligheid: deze elementen staan uiteraard niet per toeval erg hoog aangegeven op de behoeftepiramide van Maslow. Mensen hebben nood aan een zekere geborgenheid om naar behoren te functioneren. Het is dus van groot belang dat je als bedrijf investeert in een werkplek waar mensen zich veilig voelen. Dat gaat uiteraard over fysieke veiligheid, maar ook over psychische veiligheid. Creëer een context waarin mensen het gevoel krijgen dat ze hun uitdagingen en problemen kunnen delen zonder daarvoor gestraft te worden.
Context van focus creëren
Wanneer ik ten slotte vraag hoe Mirabel haar eigen advies ter harte neemt, klinkt ze erg vastberaden: “Zelfdiscipline is voor mij enorm belangrijk. Ik heb erg lang ballet gedaan en daar is dat ook gewoon nodig. Ik weet van mezelf dat ik perfectionistisch ben en dat ik soms te veel hooi op mijn vork neem. Dan kom ik overal te laat en voel ik me in het weekend maar weinig energiek. Wanneer ik vandaag ergens “ja” op zeg, probeer ik dan ook erg bewust een context te creëren van focus."
"Doe ik iets, dan doe ik dat voor 100% en zorg ik dat ik er voldoende tijd voor neem. Dát maakt mij gelukkig.”