Als ondernemer ben je niet snel tevreden. Je staat nooit stil en bent constant bezig met nieuwe successen. Je wil meer omzet, meer klanten, betere klanttevredenheid,... Kortom, je wil groeien. En dat kan door middel van lead generation via infographics, contentmarketing, whitepapers of social media. De online concurrentie is echter moordend. Wat een aantal jaar geleden goed werkte, is inmiddels een stuk minder effectief. In dit artikel behandelen we 4 verschillende manieren om lead generatie op een creatieve manier toe te passen.
1. Content upsell
Een content upsell of content upgrade is vergelijkbaar met een e-book of whitepaper, alleen dan vele malen effectiever. Een e-book is een digitaal document met tips. In de meeste gevallen geven bedrijven en merken gratis een e-book weg in ruil voor het verwerken van je e-mailadres in hun mailbestand.
Hoewel dit nog steeds goed kan werken, neemt het succes van deze manier van lead generatie de laatste jaren steeds meer af. Dat komt simpelweg omdat de methode steeds vaker gebruikt wordt. Het concept is niet meer uniek waardoor de consument er steeds minder vaak in meegaat.
Een betere manier is het toepassen van het upsell-model. Hierbij geef je een deel van je kennis weg op je website zelf om aan het eind van het artikel de gebruiker een ‘bonus’ aan te bieden op de content in ruil voor zijn of haar e-mailadres.
Een content upgrade werkt het best op artikelen die bestaan uit lijstjes. Denk aan onderwerpen als '8 tips voor de perfecte onderwerp regel van je nieuwsbrief'. Verwerk de eerste 6 tips in het artikel, en bied de laatste 2 tips aan als bonus door middel van een content upgrade.
Om deze strategie zo goed mogelijk uit te voeren dien je ervoor te zorgen dat de inhoud van het artikel kwalitatief is en niet alleen maar open deuren intrapt. De lezer moet tenslotte voldoende getriggerd worden om de upgrade ook echt te willen ontvangen.
2. Verwerk je opt-ins in je video’s
Video’s kunnen een mooie toevoeging zijn op je marketingmix. Veelal worden video’s gebruikt voor branding doeleinden. Logisch, gezien YouTube de op een na grootste zoekmachine ter wereld is en je hiermee dus een heel groot potentieel bereik hebt. Veel bedrijven laten echter nog veel kansen liggen in hun videostrategie. Je kan namelijk prima je opt-in formulier binnen je video verwerken, zoals je kan zien in onderstaande voorbeeld.
3. Tools
Tools kunnen supergoed werken omdat het interactief is en, als het goed is, waarde levert aan de gebruiker. Het is niet voor niets dat grote bedrijven als Hubspot (Blog idee generator) en Shopify (bedrijfsnaam generator) veel tijd en geld investeren in het ontwikkelen en promoten van eigen tools. Je hoeft ook geen hele ingewikkelde tool te ontwikkelen, belangrijkste is dat deze relevant is voor je eigen business.
Shopify is een platform waarmee je websites kan bouwen. Met de ‘bedrijfsnaam generator’ richt Shopify zich op mensen die van plan zijn om hun eigen bedrijf op te richten. Aangezien bijna elk bedrijf ook een eigen website heeft, zijn dit zeer waardevolle leads voor Shopify.
Ook Nederlandse bedrijven beginnen de waarde van een goede tool te ontdekken. Zo heeft Fietsenwinkel.nl een ‘E-bike keuzehulp’ ontwikkeld. Door een paar interactieve vragen te doorlopen krijg je direct een overzicht te zien van elektrische fietsen die goed aansluiten bij de wensen van de klant.
4. Hyperfocus
Wanneer je de aandacht van de lezer hebt getrokken van een lezer richting je opt-in formulier of call-to-action dien je ervoor te zorgen dat hij nergens meer door afgeleid kan worden. Dat doe je door enerzijds je formulier zo simpel mogelijk te houden maar kan ook door middel van technische trucjes.
In het voorbeeld hieronder van Offerte.nl zien we dat bij het invullen van het formulier alles wat niet tot het formulier behoort zwart wordt. Hiermee creëer je een hyperfocus op de actie waarvan jij wil dat de lezer deze afrondt.