Transformaties op de beeldbuis in de jaren 1970: van Tita Tovenaars en-alles-staat-stil tot Captain Kirks beam-me-up in een ver melkwegstelsel. Minstens even opwindend ging het eraan toe aan de achterkant van het digitale scherm, waar een start werd gemaakt met het verzamelen van de meest kritische businessdata wereldwijd. “Data was olie en penicilline tegelijkertijd”, zegt Jan Ronsse, Country Leader voor Oracle België. “De honger naar inzicht en efficiëntie heeft het transformatieproces aangedreven. En de rush is nog lang niet ten einde.”
Ronsse, toch al meer dan twintig jaar on the job bij Oracle, blijft zich verbazen over het tempo waaraan data en technologie nieuwe businessperspectieven openen. “De globale overgang naar industrie 4.0 heeft de mogelijkheden voor productive maintenance ontzettend geboost. Data heeft een enorme impact gehad op de kostenefficiëntie, kwaliteit en efficiëntie in productieomgevingen. Maar ook in andere sectoren doet de digitale evolutie opwindende dingen, met dank aan artificiële intelligentie en machine learning. Kijk bijvoorbeeld naar de landbouw, waar we drones over de velden kunnen laten vliegen om te detecteren waar er zich bepaalde ziekten voordoen of in welke omstandigheden planten minder goed groeien. Continu vinden we nieuwe toepassingsdomeinen. Ik ben ervan overtuigd dat dat nog een hele tijd zal blijven duren.”
Alles is data
En meer: alles begon met data. Zo ook het verhaal van Oracle. “Wij zijn een databedrijf van bij onze geboorte in 1977”, vertelt Ronsse. “Als databedrijf hebben wij uiteraard onze eigen champagne gedronken. Vanuit data zijn we een hele reeks producten gaan ontwikkelen: van businessapplicaties rond ERP en finance tot applicaties binnen marketing, sales en HR. Maar de kern van die evolutie is: precies door het feit dat ondernemingen tegenwoordig zoveel eigen maar ook externe data vergaren, kunnen ze van alle kanten inzichten gaan verzamelen over hun business. Dat laat hen toe om veel beter in te spelen op de noden van de klant. Ze kunnen bepaalde zaken gaan automatiseren zodat er weer plaats vrijkomt om zich sterker te gaan richten op klantenservice en klantervaring.”
De motor die de digitale transformatie voortdurend aanzwengelt? De drang naar eenvoud en efficiëntie
Anders dan olie en penicilline is de ontdekking van data geen toeval maar een natuurlijke evolutie, duidt Ronsse. “De motor die de digitale transformatie voortdurend aanzwengelt? De drang naar eenvoud en efficiëntie. Die hervormt ondernemingen van binnenuit. Naar mijn inzicht zullen we in de toekomst dan ook niet meer spreken van een ‘digitale’ transformatie: we groeien naar een integrale businesstransformatie, mogelijk gemaakt door de massa aan data die ter beschikking staat.”
Centralisatie, efficiëntie en inzicht
Het eerste zichtbare bewijs dat een bedrijf een geslaagde digitale transformatie heeft ondergaan, zo observeert Ronsse, is een opmerkelijk hogere graad van efficiëntie. “Als je vroeger moest rapporteren over heel simpele dingen als ‘hoeveel mensen werken er binnen mijn bedrijf?’, moest je in elk filiaal en in ieder land de cijfers gaan opvragen. Centralisatie – en de daarmee gepaard gaande vereenvoudiging – is een van de grootste benefits geweest van de digitale transformatie.”
Als je ziet hoe ontzettend veel efficiënter wij vandaag kunnen werken ten opzichte van de generatie vóór ons, dan vraag ik mij af waar ons dat de volgende generaties gaat brengen
Dat bedrijven vandaag zowel beschikken over interne en externe data, als over data uit heden en verleden stelt hen in staat om hun KPI’s veel beter adresseren dan voorheen. “Kon je als finance manager vroeger met enige inspanning te weten komen wat je omzet was het vorige kwartaal? Dan kan je nu met evenveel moeite de trends opvragen per product per regio, voor de vorige én de komende vijf jaar. Spannender nog, je kan ook een antwoord krijgen op vragen als: wat is de impact van het weer op mijn levertijden? Of: welke invloed heeft de mobiliteitsproblematiek op de ontslagratio in mijn bedrijf? Dankzij de publieke cloud zijn data nu voor iedereen toegankelijk. Ook de onderliggende systemen zijn onnoemelijk veel sneller geworden. Als je ziet hoe ontzettend veel efficiënter wij vandaag kunnen werken ten opzichte van de generatie vóór ons, dan vraag ik mij af waar ons dat de volgende generaties gaat brengen.”
Natuurlijke acceleratie door druk van de markt
Polsen we bij de Oracle director in welk stadium onze Belgische markt vertoeft op vlak van digitale transformatie, dan is het antwoord genuanceerd. “Sommige bedrijven hebben alle bouwstenen vergaard om al heel ver te staan. Andere voelen de polsslag veel langzamer aan. Veel hangt af van de concurrentiële druk binnen de sector.”
Klassieke voorbeelden van sectoren die ontwricht zijn geweest door de digitalisatie zijn de TripAdvisors, Zalando’s en Ubers van onze economie, aldus Ronsse. “Maar ook als je kijkt naar de banksector, dan is het de laatste jaren een rat race geweest om de beste applicaties aan te bieden om klanten toegang te geven tot service en data. Ik geloof dat de cloud daar de grote facilitator is geweest. Als je vroeger een app wilde bouwen, dan moest je jezelf meteen ook een volledige infrastructuur aanschaffen. De dag van vandaag schrijf je gewoon in op een service in de publieke cloud. Zelfs een heel klein bedrijf kan al snel met een vernieuwend product op de markt komen. Die acceleratie heeft een aantal grote traditionele bedrijven wakker geschud.”
Iedereen IT’er
Een andere belangrijke drijfkracht voor de digitale evolutie was de nood om de technische complexiteit uit handen te nemen van IT-diensten. “Zonder de cloud was het behoorlijk zwoegen om digitaal te transformeren. Vroeger waren IT’ers de enige specialisten in een bedrijf die hun weg wisten met complexe technische gegevens. Als wijzelf bijvoorbeeld een project wilden implementeren in een bedrijf, dan werd ons altijd verteld: in orde, we gaan dat bekijken met onze mensen van IT en dan spreken we verder.”
“Vandaag is de technologie vele malen toegankelijker geworden. Iedereen in de line of business – medewerkers uit sales, marketing, HR of wie ook – kan er zelf mee aan de slag. Vanuit ons datawarehouse kunnen medewerkers bijvoorbeeld onmiddellijk een aantal spreadsheets en data laden, zonder dat ze daarvoor eerst langs IT moeten passeren. Niet dat IT niet langer belangrijk is, integendeel, maar doordat IT-mensen niet langer eigenhandig alle bewerkingen moeten doen, kunnen ze zich focussen op de core business van het bedrijf.”
Flexibele, autonome databases zijn tegenwoordig het neusje van de zalm, weet Ronsse. “En het mooie is dat ze allemaal met elkaar verbonden zijn en van elkaar kunnen leren. De bazen van deze databases zijn artificial intelligence en machine learning. De warehouses kunnen automatisch zichzelf patchen, tunen, veiliger maken en bressen dichten. Dat schept vertrouwen voor bedrijven om de overstap te maken naar de cloud. Ik geloof heel sterk in dit soort systemen. Dat is echt de toekomst!”
Open concurrentie met de klant centraal
Waar de digitale expert nog in gelooft, is een openheid en samenwerking tussen bedrijven, ook al zijn die op heel wat vlakken concurrent van elkaar. De oogkleppen afzetten, moet het credo zijn voor iedere innovation officer. “Als je bijvoorbeeld ziet dat wij gaan samenwerken met Microsoft op vlak van de cloud, dan is dat toch een stevig statement”, vindt de country manager. “Wat hebben wij gedaan? We hebben een supersnelle verbinding gebouwd die klanten toelaat om de analyses vanuit Microsoft te verbinden met de data die van Oracle komen. Allemaal met het oog op een verbeterde klantervaring.”
Want de essentie van een succesvolle businesstransformatie is en blijft: de klantwaarde centraal stellen en dan met de technologie oplossingen bieden. “Technologie en digitalisatie kunnen helpen om je merk sterker te maken. We weten allemaal hoe frustrerend het kan zijn om als klant niet gepast benaderd of gehoord te worden. Begeef je jezelf online, dan zie je meteen de verschillen. Ikzelf word gewoon blij van een bedrijf dat de experience economy echt begrepen heeft. In dat geval sluiten sales, service en marketing naadloos op elkaar aan. Businessapplicaties als bijvoorbeeld onze eigen SaaS-applicatie zijn geënt op een geïntegreerd datamodel. Als IT’er hoef je jezelf niet vast te rijden in complexe uitbreidingen of blauw te betalen aan nieuwe koppelingen. En dat sijpelt door in de klantervaring.”
Overigens, klantengewin of winstoogmerk hoeven niet de voornaamste drijfveer te zijn om digitaal te transformeren, besluit Ronsse. “Graag verwijs ik naar ons World Bee Project. Binnen dat project zetten we kunstmatige intelligentie en datavisualisatie in om onderzoekers een beter inzicht te geven in de relaties tussen honingbijen en hun omgeving. Zo hopen we op termijn de kolonies beter te gaan beschermen.” Een hoopvol verhaal over bloemen en bijtjes. Of hoe digitale transformatie dan tóch de planeet kan redden?