Tientallen keer per week dezelfde data inbrengen. Dezelfde formulieren uploaden. Dezelfde informatie doorsturen. Hetzelfde uitleggen. Hetzelfde anders uitleggen. Dat nog eens herhalen. Foutief doorgekomen informatie opnieuw opvragen. Zoeken naar de juiste data. Herberekenen... Het is goed dat je dit allemaal beu bent. Nu is het tijd om na te denken over nieuwe online toepassingen om te vermijden dat je gezondheid eronder gaat lijden. Innovatie is het sleutelwoord. Een ondernemer krijgt het voortdurend te horen. Op elk netwerkevent, tijdens elke workshop. Van collega’s. En de overheid wrijft het er ook flink in. Als je niet innoveert, blijf je stilstaan, ga je onderuit, ga je achteruit, laat je over je heen walsen door de rest van de wereld.
Werk dat verschil maakt
Tot je weer thuiskomt en de deur van je bureau achter je dichttrekt. Dan lijkt die noodzaak minder acuut. Je hebt er geen tijd voor, want je klanten wachten. De zaak draait immers niet vanzelf. Oké, er zijn wel wat dingen die beter zouden kunnen, processen die gesmeerder moeten lopen. Efficiënter, waardoor medewerkers minder tijd verliezen met het uitvoeren van repetitieve handelingen. Ze zijn dat beu. Ze klagen daarover. Want terwijl ze daarmee bezig zijn, blijft het werk liggen waarin ze wel het verschil kunnen maken, waarin hun expertise kan renderen. Praten met klanten, advies geven, meerwaarde creëren, je bedrijf een gezicht geven.
Maar goed, de wereld is niet perfect. Je moet daar niet beu over doen.
Verlangen naar een oplossing
Hoewel. Ik vind van wel. Iets beu-zijn is de motor om te verlangen naar een oplossing. Je blijft er bovendien maar beter niet te lang in hangen. Beu-zijn werkt op de maag. Het geeft je een ongemakkelijk gevoel dat je meedraagt in alles wat je doet. Als je niet oppast, raak je verzuurd, gestresseerd en steek je collega’s aan. Beu-zijn is het ultieme signaal dat je verandering nodig hebt. Als werkgever kan je dus maar beter alert zijn voor beu-signalen en niet wachten tot je … ze beu wordt.
Zot veel mogelijkheden
Ik kan mij als jonge ondernemer – nog steeds! – moeilijk voorstellen hoe bedrijven voor de digitalisering omgingen met hun administratieve processen. Hoe ze het klaarspeelden om hun medewerkers te motiveren om papieren bestelformulieren, leverbonnen, facturen, servicevragen, … te managen. Telkens opnieuw, dag in dag uit. Vandaag biedt de technologie zoveel schitterende mogelijkheden om dat soort taken, waarin de enige meerwaarde schuilt in het feit dat ze nu eenmaal moeten uitgevoerd worden, te automatiseren.
Kies partners die uitdagen
Het beu-zijn is een goed signaal maar dat volstaat helaas niet. Je moet als ondernemer willen nadenken over de mogelijkheden van de technologie en je omringen met de juiste partners die je niet naar de mond praten maar durven uitdagen. Aan mooipraters, die je een verkeerd beeld van de realiteit voorspiegelen om toch maar de opdracht binnen te halen, heb je niets. Het resultaat dreigt een halfslachtige oplossing te worden die hooguit een paar jaar een valse wind van vernieuwing doet waaien.
Niet bang zijn
Uitgerekend in onze sector worden kmo’s nog te vaak verleid om de dingen half te doen. Vaak omdat de bereidheid om te investeren in innovatieve oplossingen sowieso klein is en de schrik om disruptieve beslissingen te nemen groot. Zeker voor bedrijven die beseffen dat de data die ze in hun back-office ter beschikking hebben niet geschikt is om te gebruiken voor hedendaagse toepassingen, die hen het leven gemakkelijker zouden kunnen maken. Omdat kwaliteit, de volledigheid en de structuur van de database, en zeker de beveiliging van de gegevens, niet geschikt blijken voor externe toepassingen, zoals e-commerce platform en webapplicaties. Laat staan dat ze deze data zouden kunnen bezigen voor oplossingen die gebruik maken van artificiële intelligentie, augmented reality, machine learning,...
Ik wil zeker geen doembeeld ophangen, enkel een analyse schetsen van de realiteit waar we bij Newance vaak tegenaan botsen.
Rol de rode loper uit
Ik vind het mijn taak om ondernemers uit te dagen om niet te blijven hangen in dat beu-gevoel en ervoor te zorgen dat ze beslissingen nemen die er structureel komaf mee maken. Te beginnen bij het grondig ordenen van hun fundamentele data. Het is een investering die de rode loper uitrolt voor een breed palet van innovatieve technologieën waar je op kan verder bouwen. Het betekent vooral een structurele meerwaarde voor zowel de onderneming als organisatie, voor het welbevinden van de medewerkers en voor het welbevinden van jezelf als ondernemer.
Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven, stuur ons dan een mailtje op redactie@bloovi.be