Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: mastermarketeer en brand inspirator Harry Demey, medeoprichter en CEO van reclamebureau LDV United, mentor van start-up ondernemers én auteur van 'Zot van A' en 'The Spirit of the Valley'.
Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?
“De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een fase in mijn carrière heb gecreëerd waardoor ik het gegeven van ‘een te druk bestaan ‘ redelijk goed kan managen. Als brand inspirator voor LDV United en onze klanten en als mentor voor start-ups kan ik me eigenlijk ook op professioneel vlak heel makkelijk ontspannen.”
“Daarbuiten staat echte ontspanning voor mij gelijk aan een wandeling langs het water, of naar mijn favoriete voetbalploeg Beerschot gaan kijken - en dan niet in de business seats, maar gewoon in de tribune plaatsnemen.”
Waaraan geef je graag geld uit?
“Ik ben niet zo materialistisch ingesteld en geef graag geld uit aan ervaringen. Dat kunnen speciale reizen zijn, lekker gaan eten en goede wijn drinken. Kortom, dingen doen waar je van geniet zonder het minste schuldgevoel en zonder achteraf nog eens de rekening te bekijken.”
Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?
“Gigantisme van Geert Noels vond ik een absolute aanrader om te lezen. Het boek en de gedachte erachter hebben me echt verrast en geraakt. Lekker tegenstrijdig en ontwapenend confronterend. Onze drang om steeds te groeien en te blijven schalen, worden in vraag gesteld. Niet veroordeeld maar in vraag gesteld. En dat op zich is een heel interessante gedachte.”
Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?
“Ik kijk heel hard uit naar de nieuwe start-up van Davy Kestens - werknaam Spencer - die is ontstaan in de slipstream van PSD2 (nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten; nvdr). Ik zetel in zijn Raad van Advies en ik moet zeggen: het gaat daar heel snel.”
“Zijn nieuwste project zou wel eens zeer groot kunnen worden en dus de moeite om te volgen. Als merk in de bitcoin-markt wordt het spannend om volgen maar ook als bedrijf. Ze gaan zeer open en transparant communiceren over alles wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen. Echt 'the Spirit of the Valley': kennis delen en niet alles voor jezelf houden.”
Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?
“Onze campagne voor Stad Antwerpen is waar ik persoonlijk het meest trots op ben. Tussen 2003 en 2012 hebben we daar fundamenteel werk voor kunnen doen. Fans creëren voor je eigen stad is de droom van elke marketeer. Ik heb daar ook een boek over geschreven: Zot van A. We hebben toen met communicatie kunnen bewijzen dat we een positieve invloed hebben op mens en maatschappij. Kortom, een campagne met een echte purpose.”