Van de Amerikaanse onlineperformanceartiest Ze Frank, die ook aan het hoofd staat van de R&D-afdeling van nieuwskanaal BuzzFeed, is de fantastische uitspraak dat “een merk eigenlijk de nasmaak is van een serie emotionele ervaringen”. Die emotionele ervaringen zijn de dragers van de beleveniseconomie waarin we vandaag leven. Om zijn uitspraak begrijpelijker te maken, voegde Frank eraan toe dat het precies daardoor is dat merken succes kunnen hebben met een slogan als “grootmoeders koekjes” terwijl geen enkele consument die koekjes zou kopen als ze de slogan “de koekjes van oude mensen” zouden gebruiken.
Informatietsunami
In de beleveniseconomie spelen emoties een cruciale rol. En elke dag meer blijkt dat vertrouwen de allerbelangrijkste emotie is om een relatie op te bouwen met klanten en stakeholders, om hen op die manier op hun wenken te bedienen.
Dagelijks ondergaan we met z'n allen een informatietsunami. Nog los van het feit dat we vooralsnog niet weten wat dat uiteindelijk met ons zal doen, is het ook zo dat we ondertussen via diverse voorbeelden hebben kunnen vaststellen dat lang niet al die informatie van dezelfde hoogstaande kwaliteit is. Sterker nog: steeds vaker zien we manipulators opduiken die bewust foute informatie verspreiden. Een strategie die hen trouwens in veel gevallen geen windeieren legt, zoals we hebben kunnen zien bij Boris Johnson die er op die manier in geslaagd is het hoogste politieke ambt in Engeland in de wacht te slepen.
De deep fake-video’s die dankzij de steeds verder ontwikkelende technologie de wereld kunnen worden ingestuurd, geven eveneens aan dat informatie onbetrouwbaarder wordt naarmate technologie meer doorbreekt. We zijn zelfs al zover dat we automatisch beginnen te denken aan fake news als informatie uit een welbepaalde bron komt. De polarisatie heeft haar werk gedaan. Maar gelukkig worden leugens ook doorprikt zodat vertrouwen een waarde is waarvan het belang echt aan het toenemen is.
Goede nasmaak
Daarom is opbouwen van vertrouwen de komende jaren voor alle merken en voor alle dienstverleners en productleveranciers- en verdelers van cruciaal belang. En dat vertrouwen is het grootst binnen communities. Sterke communities en ecosystemen bouwen en de cohesie ervan versterken zal voor elke organisatie in de toekomst één van de belangrijkste opdrachten zijn. Om op die manier het vertrouwen te creëren dat ervoor zorgt dat klanten en stakeholders met de betrokken organisatie een win-winklik hebben.
In een interview met De Morgen legt neuropschyologe Elke Geraerts uit hoezeer mensen ook in tijden van artificiële intelligentie en het internet der dingen nood zullen hebben aan menselijke connectie. Dat is de basis voor vertrouwen. Vertrouwen en authenticiteit zijn de nasmaak van goede emotionele ervaringen. Organisaties die ervoor zorgen dat die nasmaak goed zit, zijn in staat om ook in woelige tijden samen aan een betere wereld te werken.