Geen beter medium dan een boek om mensen te inspireren. Dat is ook in 2020 nog niet veranderd. Naar aanleiding van de Boekenweek deel ik graag enkele boeken die mij als manager hebben gevormd. Want zelf haalde ik ook heel wat ideeën uit boeken van en over de meest fascinerende leiders. Een selectie maken was niet eenvoudig, maar van de volgende vijf titels durf ik zeker stellen dat ze mijn carrière tot op heden helpen vormgeven.
1. The Art of War (Sun Tzu)
Een fascinerend boek over oorlog voeren, geschreven door de Chinese generaal Sun Tzu. Het is één van de eerste boeken die ik in mijn professionele carrière gelezen heb. Hoewel het meer dan 2.500 jaar oud is, zijn veel ideeën over concurrentie en algemene strategische beslissingen nog steeds relevant. In het bijzonder de theorieën over de veerkracht die nodig is om succesvol te zijn en het feit dat je niet noodzakelijk naar het slagveld moet gaan om een oorlog te winnen. Snel handelen is de boodschap … niets is vandaag relevanter dan dat.
2. Multipliers: How the Best Leaders Make Everyone Smarter (Greg McKeown)
Dit boek heeft me geleerd dat je als leider nooit klaar bent met het inspireren van mensen. Het bevat een paar sterke voorbeelden van andere leiders die erin geslaagd zijn om goede ideeën bij hun medewerkers los te weken en hen te stimuleren om tot het uiterste te gaan. Ik gebruik het als leidraad om mijn werknemers altijd te proberen motiveren en vooral nooit te ontmoedigen.
3. Principles for Success (Ray Dalio)
Passie is een belangrijk ingrediënt van een succesvol manager, maar passie alleen is niet genoeg als je mensen moet overtuigen om je te vertrouwen en te volgen. Je moet over duidelijke en transparante waarden beschikken, en die naar je omgeving overdragen. Dit boek verzamelt de belangrijkste principes van het leven die mij helpen om alles in perspectief en op lange termijn te zien. Om te relativeren wat er met mij gebeurt en nooit te vergeten dat we de natuurlijke stroom der dingen niet kunnen tegenhouden wanneer we beslissingen moeten nemen.
4. Churchill: A Life (Martin Gilbert)
Winston Churchill was een geweldige leider die zelfs in de zwaarste tijden zijn humor niet verloor. Zijn vermogen om in de strijd met zijn tegenstanders de moeilijkste beslissingen te nemen, is voor mij ongezien. Misschien is het dan ook geen toeval dat ik vandaag in de Winston Churchilllaan woon.
5. Golda Meir: Une vie pour Israël (Claude-Catherine Kiejman)
Om deze top vijf af te sluiten nog een toonbeeld van een sterke vrouw in een mannenwereld. Golda Meir heeft als premier van Israël heel wat lastige beslissingen moeten nemen. Ze moest mensen opofferen voor een ideologie en knopen doorhakken wanneer de nood het hoogst was. Ze won een paar oorlogen, maar ze verloor er ook. Voor mij was ze een toonbeeld van leiderschap, vastberadenheid en doorzettingsvermogen.
Bovenstaande boeken hebben mij persoonlijk als leider en als mens in de juiste richting gestuurd. Om jonge en toekomstige managers te inspireren, deel ik graag nog twee boeken die echt zullen helpen om met de uitdagingen van vandaag en morgen om te gaan.
The Innovator’s Dilemma (Clayton M. Christensen)
Dit boek drukt heel goed uit hoe innovatie de sleutel tot succes is en hoe geweldige ideeën de wereld kunnen veranderen, terwijl je tegelijkertijd altijd de hete adem van de concurrentie voelt en het risico loopt om alles te verliezen. Kodak en Compaq zijn maar twee voorbeelden van heel wat grote merken die ooit absolute marktleiders waren en plotseling van de radar verdwenen omdat ze de nieuwe spelers niet meer konden bijbenen.
In België zijn er dan weer verschillende kleine bedrijven geweest, bijvoorbeeld Take It Easy, die hetzelfde idee hadden als Uber Eats en Deliveroo, maar er niet in geslaagd zijn om het concept naar de markt te brengen. In dit boek lees je alles over de gevaren voor gevestigde waarden en de kracht van nieuwkomers, en hoe je dus altijd disruptief moet zijn.
Trailblazer (Marc Benioff)
Voor Millennials en Generatie Z is een job meer dan een middel om geld te verdienen. Ze zijn op zoek naar een bedrijfscultuur met sterke waarden waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Dit boek legt uit hoe we daar bij Salesforce mee omgaan en trouw blijven aan de idealen die we als organisatie vooropstellen.
Als leider van Salesforce België en Luxemburg geloof ik dat deze waarden echt het verschil maken om talent aan te trekken, maar ook om op een succesvolle manier zaken te doen. En ik denk dat de waarde om iets aan de wereld terug te geven, in het DNA van iedere ondernemer moet zitten.