Normaal ging ik op 18 maart Seth Godin interviewen in zijn kantoor in New York. Maar het coronavirus besliste daar anders over. Dus besloot ik tijdens ons videogesprek via Zoom in te pikken op het brandend actuele topic, én slaagde er tegelijk in om in de ziel van de Amerikaanse marketinggoeroe te kijken. “Ik ben de rationaliteit zelve, en ik besef als geen ander dat ik ook vaak ongelijk heb”, aldus Seth Godin.
Lange termijn boven de korte
“Het zijn gekke tijden”, steekt Godin van wal. “Wat mij in zo’n crisisperiode vooral opvalt, is hoe de korte termijn het nog steeds haalt van de lange. Onze samenleving is getraind om alsmaar beter en sneller om te gaan met constante verandering. Breaking news was vroeger een wekelijks gegeven, nu komen ze dagelijks of zelfs elk uur binnen.”
“De mens laat zich te veel beïnvloeden door wat ze afgelopen tien minuten hebben gelezen in de media of de COVID-19 marketingspam waar al die bedrijven zo hard op inspelen. Mocht iedereen de vrijgekomen tijd benutten om zijn vaardigheden bij te spijkeren in plaats van het stijgende aantal slachtoffers te bestuderen, dan levert deze crisis binnen enkele weken of maanden ons effectief voordelen op. Maar het probleem is dat we ons blindstaren op het ‘nu’.”
Toch is Godin positief, en stelt hij vast dat consumenten constant kritischer worden. “Laat je niet zomaar van je aandacht beroven, en maak bewuste keuzes”, raadt hij aan. “Je bent niet verplicht om toe te geven aan al die directe impulsen. Jij kiest zelf of je een bedrijf volgt op Twitter of die nieuwsbrief in je inbox leest.”
Reageren, beantwoorden en initiëren
Als er een ding is wat de bedrijfswereld volgens Seth Godin vergeet dan is het dit: de mens bezit vaak al wat hij nodig heeft, maar zelden wat hij effectief wil. “Het is niet omdat je genoeg geld hebt om de aandacht van mensen te kapen, dat zij blindelings interesse zullen tonen”, stelt hij kordaat. “Ik geloof dat als je jezelf meer profileert als helpende hand en niet zozeer als salesmedewerker, je daar veel voor terugkrijgt.”
Seth Godin wil daarin alvast een voorbeeld stellen voor anderen. De inkomsten die de auteur al had ontvangen voor evenementen en conferenties die plotsklaps werden geannuleerd, heeft hij uit eigen initiatief teruggestort. Ook startte hij een gratis, virtuele co-working space.
“Als de samenleving gebukt gaat onder een crisis, dan kan je drie dingen doen: reageren, beantwoorden en initiëren. Reageren betekent letterlijk een negatieve reactie op externe input, zoals nieuws of bijvoorbeeld medicatie. Beantwoorden wil zeggen dat je ingaat op een extern signaal - bijvoorbeeld een promotie in je inbox - en initiëren duidt op dingen in gang zetten.
Mocht iedereen de vrijgekomen tijd benutten om zijn vaardigheden bij te spijkeren in plaats van het stijgende aantal slachtoffers te bestuderen, dan levert deze crisis binnen enkele weken of maanden ons effectief voordelen op
“En dat laatste is wat iedereen zou moeten doen. Niet alleen wanneer de wereld op zijn kop staat, maar daarbuiten evenzeer. Heb je aan het einde van de dag enkel mails beantwoord en al het mogelijke gelezen op Facebook? Of heb je een significante meerwaarde geleverd voor je medemens?”
“De Amerikaanse econoom Milton Friedman leeft al een tijdje niet meer, maar hij was ervan overtuigd van de belangrijke rol van geld. En weet je, hij heeft nog altijd geen gelijk: een verschil maken is veel waardevoller.”
Het belang van rationaliteit
Klinkt gemakkelijk voor iemand die zijn strepen al heeft verdiend, al lijkt Godin totaal geen last te hebben van ego. “Elke dag stel ik mezelf wel teleur”, bekent hij. “Maar de kunst bestaat erin om niet in een negatieve spiraal te belanden, en veerkrachtig te blijven. Zelf doe ik dat door steeds nuchter te blijven. Als je rationeel denkt en handelt, dan ben je in staat om toe te geven dat je het mis hebt.”
“Ik hou ervan om aan iemand te vragen: vertel me waarom mijn standpunt verkeerd is, ik sta ervoor open om mijn mening bij te stellen’. En ik kan het iedereen aanraden, want die open blik is richtinggevend en stelt je in staat om te evolueren. Anders gezegd: het is een kompas, maar te veel mensen staren zich nog te veel blind op een plattegrond.”
Benieuwd naar meer? Abonneer je op het Techmag YouTube-kanaal en mis geen enkel ondernemersverhaal!