“Als meer vrouwen carrière willen maken, moeten vooral hun mannen veranderen.” Een uitspraak die de gerenommeerde Belgische econome Marianne Bertrand onlangs deed. Ze heeft natuurlijk wel een punt, maar het zou verkeerd zijn om dit te interpreteren als waren vrouwen enkel van mannen afhankelijk om iets in beweging te kunnen zetten. Vrouwen hebben de kracht om zowel elkaar als de HR-leiders van vandaag en morgen te inspireren.
Geen enkele diversiteitskloof is de voorbije halve eeuw zo gekrompen als die tussen mannen en vrouwen, maar sinds de jaren 90 is er eigenlijk niet veel meer veranderd. Dat stelt ook Marianne Bertrand vast. Volgens de econome komt dit voor een stuk doordat de zorg voor de kinderen steeds meer op de schouders van moeders terechtkomt. Maar misschien moeten vrouwen de touwtjes ook zelf in handen nemen om verandering te stimuleren, zodat het laatste stukje van de genderkloof alsnog kan worden weggewerkt.
Een netwerk bouwen
Diversiteit mag in de toekomst geen probleem meer zijn, het moet voor bedrijven juist een toegevoegde waarde bieden. Bij Salesforce is gelijkheid dan ook al geruime tijd een belangrijke value van het bedrijf. Ook hier is het eindpunt zeker nog niet bereikt, maar er worden in elk geval veel inspanningen geleverd zodat vrouwen de kans krijgen om zichzelf te ontplooien.
Naar aanleiding van de coronacrisis besloten we onlangs om ons netwerk van vrouwelijke leiders uit allerlei sectoren digitaal samen te brengen om te bespreken hoe vrouwen de veranderingen in deze nieuwe realiteit ervaren. Eén van de gastsprekers was voormalig Europees commissaris Neelie Kroes.
Zo’n netwerk is voor vrouwen een belangrijk hulpmiddel om zichzelf te profileren en om zich via sterke rolmodellen te laten inspireren. Vrouwen leggen immers ook hun eigen accenten in de aanpak van crisismomenten. De deelnemers kregen onder andere de vraag om in één sleutelwoord te omschrijven wat zij in deze moeilijke tijden belangrijk vinden. Ze gaven de volgende antwoorden: eerlijkheid, transparantie, kwetsbaarheid, vertrouwen creëren, open communicatie, empathie en dankbaarheid.
Veel deelnemers zien in de crisis een kans voor bedrijven om zich vanuit hun meest menselijke kant te laten zien door de ondersteuning van zowel klanten als medewerkers in hun cultuur op te nemen. Bedrijven die dit goed doen, zullen volgens de vrouwen het sterkst uit de crisis komen.
Druk van het moederschap
Verschillende vrouwelijke leiders hebben hun onderneming net zoals hun mannelijke tegenhangers door deze woelige wateren moeten loodsen. Elly Huysmans van Het Poetsbureau sprak tijdens het event over de grootste uitdagingen die ze het hoofd heeft moeten bieden. Naast de financiële druk draaien die uitdagingen vooral rond mensen. In een eerste fase moest het nodige materiaal voorzien worden zodat iedereen op thuiswerk kon overschakelen. En van zodra de crisis zich enigszins gestabiliseerd had, moest ze met haar team op zoek gaan naar nieuwe vormen om met elkaar te communiceren.
Aansluitend bij de opmerkingen van Marianne Bertrand gaven de vrouwelijke leiders ook wel aan dat thuiswerken behoorlijk uitdagend kan zijn wanneer er kinderen rondlopen. Gelukkig brengen ook mannen tegenwoordig meer tijd met hun gezin door, maar de druk van het moederschap bleek toch een belangrijke factor te zijn. De vrouwelijke rolmodellen deelden tijdens het evenement graag een paar eigen tips om hiermee om te gaan, zoals voldoende tijd voor jezelf nemen en de druk van het gezinsleven verminderen (bijvoorbeeld door de kinderen voor één keer wat vaker dan gewoonlijk videogames te laten spelen).
Luisteren naar elkaars verhalen
Een netwerk is een fundamentele basis om het verschil te maken, maar er is natuurlijk nog meer nodig. Zo moeten vrouwen ook het woord durven nemen. Dit wordt vanuit de visie van Salesforce mogelijk gemaakt. De vrouwen in ons bedrijf hebben tijdens de crisis regelmatig chatsessies georganiseerd waarin persoonlijke verhalen, ervaringen en uitdagingen rond diversiteit en inclusie aan bod kwamen. Tijdens zo’n crisis is er immers grote nood aan momenten waarop we elkaar een luisterend oor kunnen bieden.
Diversiteit is een werk van lange adem waarin we allemaal een steentje moeten bijdragen
Niet alleen intern streven we naar diversiteit, we proberen ook actief anderen te inspireren. Zo kregen we onlangs een uitnodiging om tijdens een online sessie voor een school in Nederland over diversiteit te gaan spreken. Hiervoor liet ik me dan ook graag omringen door andere dames van Salesforce die uit hun comfortzone kwamen door vanuit hun persoonlijke ervaringen over diversiteit te vertellen. Daarbij ging het overigens niet alleen over gender, maar kwam bijvoorbeeld ook de Black Lives Matter-beweging aan bod.
HR-leiders inspireren
Op zo’n event krijgen vrouwen een uitgelezen kans om de HR-leiders van morgen te overtuigen, zodat ze ook in andere bedrijven van diversiteit één van de belangrijkste pilaren van het HR-beleid zouden maken. Natuurlijk worden studenten door hun opleiding al enigszins klaargestoomd, maar het is toch een mooie aanvulling om vanuit de praktijk inzichten te krijgen in wat bedrijven vandaag al doen om diversiteit te stimuleren.
Conclusie: diversiteit is een werk van lange adem waarin we allemaal een steentje moeten bijdragen. Volgens Bertrand moeten vrouwen een partner zoeken die bereid is om zijn deel van het werk te doen. Dat is zeker een factor om de combinatie met het gezinsleven te verbeteren, maar als we echt succesvol willen zijn, zullen we moeten samenwerken aan een betere toekomst. Diversiteit moet in iedere onderneming een belangrijke waarde worden en vrouwen hebben zelf ook een actieve rol te spelen om dit mogelijk te maken.