Sommige mensen staan te springen om opnieuw op kantoor te komen werken, terwijl anderen hun thuiswerkplek zijn gaan koesteren. En hoewel werkgevers er zeker naar verlangen om hun medewerkers eindelijk weer samen te brengen, beseffen ze intussen ook dat telewerk heel wat onverwachte voordelen biedt. Niemand lijkt er daarom nog aan te twijfelen dat de toekomst van werken hybride is. Toch zijn er wel een paar valkuilen die werkgevers de komende maanden zullen moeten omzeilen.
1. Wees voorzichtig dat je mensen niet te veel gaat controleren
De plotse omschakeling naar telewerk was voor veel bedrijven een moeilijke oefening. Als iedereen in het verleden op kantoor zat te werken, dan moesten werkgevers en teamleiders hun mensen plots op afstand opvolgen. Op die manier ontstond ook het risico dat ze werknemers te veel zouden willen controleren. In de hybride werkomgeving blijft dit een belangrijk struikelblok.
In plaats van allerlei controlemechanismen te gaan invoeren, kan je beter goede afspraken over de verwachtingen maken. Dat komt de relatie tussen werkgever en medewerker ten goede en zal mensen ook vertrouwen en motivatie geven. Vermijd dus onhaalbare KPI’s en zorg ervoor dat je geen dingen gaat meten die niet van toepassing zijn. Uiteindelijk is er geen enkele reden om je medewerkers niet te vertrouwen, aangezien je hen toch ooit omwille van hun kwaliteiten hebt aangeworven.
2. Bescherm medewerkers die veel meer werken dan vroeger
Working 9 to 5 … De titel van de bekende Dolly Parton-hit lijkt niet meer van deze tijd. Het voorbije jaar zijn tijdsloten volledig vervaagd. Zeker wie vroeger zowel ’s ochtends als ’s avonds urenlang in de file stond, heeft heel wat tijd gewonnen. Al is er ook een keerzijde: veel mensen beginnen nu vroeger te werken en doen ook op het einde van de dag al eens langer door. In een hybride werkomgeving ligt het tempo hoger, maar je kunt nu eenmaal geen hele dag sprinten.
Stel je verwachtingen dus bij en maak duidelijk dat het absoluut niet nodig is om bijvoorbeeld rond 20 uur nog een e-mail te sturen of te beantwoorden. Ook ’s middags zijn we geneigd om snel een boterham aan onze thuiswerkbureau te eten, terwijl we op kantoor met collega’s veel langer gaan lunchen. Waak er dus over dat mensen die pauze ook thuis zeker nemen. Het zal hun productiviteit en efficiëntie gedurende de rest van de dag alleen maar bevorderen.
3. Zorg dat het kantoor meer is dan een ontmoetingsplek
Aangezien veel mensen in een hybride werksysteem hooguit twee of drie dagen op kantoor zullen zijn, willen veel bedrijven minder plaatsen voorzien en de werkruimte een andere invulling geven. Heel vaak horen we dat het kantoor in de eerste plaats een soort ontmoetingsplaats zal worden. Een plek waar medewerkers samenkomen voor creatieve processen, brainstormsessies en andere taken waarvoor teams beter presteren wanneer iedereen fysiek aanwezig is.
Kantooromgevingen zullen ook voor het sociaal contact tussen medewerkers moeten zorgen. Sommige mensen hebben elkaar nog nooit gezien en nieuwe werkkrachten hebben nog geen voeling met de bedrijfscultuur. Als werkgever moet je dan ook iedere kans benutten om het teamgevoel aan te wakkeren. Toch moeten we er ook voor zorgen dat burelen meer zijn dan een ontmoetingsplek. De kans is groot dat mensen er wat vaker over koetjes en kalfjes zullen praten, en daar is zeker in de naweeën van deze pandemie niets mis mee. Maar je wil ook vermijden dat medewerkers daardoor een groot deel van hun werk mee naar huis nemen en tijdens hun thuiswerkdagen moeten inhalen.
Conclusie
Elk van deze valkuilen biedt voor werkgevers nieuwe kansen om de motivatie, productiviteit en tevredenheid van medewerkers te vergroten. Kies daarom voor een gebalanceerde aanpak en zoek naar het juiste evenwicht tussen telewerk en werken op kantoor. Maak duidelijke afspraken over wat er van mensen verwacht wordt, voor welke taken ze naar de werkvloer moeten komen en wat ze beter van thuis kunnen doen. En schenk je medewerkers bovenal het vertrouwen dat ze verdienen.