Op het afgelopen SXSW festival in Austin gaf Rohit Bhargava, bestsellerauteur van de ‘Non-Obvious’ boekenreeks, een interessante keynote waarin hij tien niet voor de hand liggende trends deelde die de manier waarop we denken, wat we kopen en wie we vertrouwen in 2022 zullen doen veranderen.
1. Amplified identity
We zien de opkomst van samengestelde online identiteiten. Mensen hebben veel verschillende sociale mediaprofielen en deze bepalen hoe ze op elk platform worden gezien. We hebben steeds meer contact met anderen met ‘meerdere persoonlijkheden’.
2. Ungendering
Genderverschillen verdwijnen steeds meer in plekken zoals kinderspeelgoedwinkels, kledingzaken en in sommige identiteitsdocumenten. Genderstereotypes worden veel zwakker en nieuwe apps zoals Woman Interrupted, een spreek luister app die bijhoudt hoe vaak een vrouw die spreekt in een vergadering wordt onderbroken door een man (‘manterruption’, noemt de app het) benadrukken gendergebaseerde problemen op een heel innovatieve manier.
3. Instant kennis
Mensen verwachten nu hapklare kennis op afroep. Gemakkelijke, snelle manieren om nieuwe vaardigheden te leren zijn er in overvloed. Het bekende gitaarmerk Fender biedt gratis online lessen aan waarmee totale beginners kunnen leren hoe ze meteen hun favoriete nummer kunnen spelen.
Passieve Haptic Learning-handschoenen voor de piano zijn mechanische handschoenen die je vingers naar de toetsen brengen waar ze moeten zijn. Op deze manier kan een student piano leren spelen door middel van spiergeheugen en met minimale mentale aandacht.
4. Revivalism
Mensen die overweldigd worden door technologie geven er de voorkeur aan de klok terug te draaien naar wat ze al kennen en vertrouwen. We zien een heropleving in de verkoop van vinylplaten en camerafilm, en genieten van reünies en remakes van onze favoriete oude tv-shows en films. Bedrijven gaan ‘retro’ om vertrouwen in hun producten te wekken.
5. ‘Human Mode’
In plaats van te werken met perfecte, onpersoonlijke technologie zoeken mensen 'imperfecte' interacties met echte mensen die ze meer dan ooit naar waarde weten te schatten. We doen dit wanneer we ervoor kiezen om bijvoorbeeld de tijd te nemen om een praatje te slaan met een menselijke kassier in plaats van aan te schuiven aan een onpersoonlijke zelfbedieningskassa.
6. Attention Wealth
Mensen worden er zich steeds meer van bewust dat hun aandacht een waardevol goed is. Marketing- en reclameteams creëren grotere spektakels om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Tegelijkertijd zijn mensen steeds meer op hun hoede voor spektakel dat wordt ingezet voor marketingdoeleinden - we zijn er ons van bewust hoe waardevol onze aandacht is voor bedrijven.
7. Purposeful Profit
Het is niet langer voldoende dat een bedrijf bestaat om geld te verdienen voor zijn aandeelhouders zonder een grotere sociale missie waar ze gepassioneerd over zijn. Je zal zult dat bedrijven overal om jou heen verkondigen dat hun product of dienst klimaatverandering bestrijdt, pleit voor diversiteit, verspilling vermindert en tal van andere sociale en maatschappelijke doelen nastreeft. Merken willen graag een standpunt innemen om hun waarden te laten zien.
8. Data Abundance
Volgens sommige schattingen is 90% van de data in de wereld in de afgelopen twee jaar gemaakt. De enorme overvloed aan data heeft geleid tot data pollution, waarbij de meeste data geen bruikbare informatie opleveren. Om goede data beter van ruis te onderscheiden, zullen mensen betere vragen moeten stellen en dienen zij diepere inzichten te zoeken om nuttige informatie uit de overvloed aan data te halen.
9. Protective Technology
We beginnen te verwachten dat technologie ons proactief beschermt. Van fraude waarschuwingen bij betaling met creditcard wordt bijvoorbeeld verwacht dat ze verdachte activiteiten signaleren. Bedrijven leren prioriteit te geven aan nuttig of beschermend zijn om zich zo nog meer te onderscheiden van de concurrentie.
10. Flux commerce
De scheidingslijnen tussen industrieën verschuiven. Het bedrijf Crayola, al generaties lang de maker van geliefde kinderkleurpotloden, maakt nu ook make-up. Taco Bell, de Amerikaanse fastfoodketen, runde tijdelijk een volgeboekt taco-thema en geurend hotel. Het verstoren van de assumpties binnen een branche kan extra aandacht, ideeën en marktaandeel trekken.