Er is een nieuw belangrijke trend binnen sales waar de meeste bedrijven zich niet eens van bewust zijn. Dan heb ik het over het toenemend persoonlijk gebruik van sales tools die ervoor zorgen dat je als verkoper sneller en meer prospecten kan bereiken. Deze slimme sales tools worden immers niet aangekocht door het bedrijf maar wel door de individuele werknemer, legt sales strateeg Michael Humblet uit.

Deze trend werd al aantal jaren geleden ingezet, toen steeds meer verkopers die snel vertrouwd zijn met nieuwe technologieën ontdekten dat Sales Navigator van LinkedIn er kon voor zorgen dat je met één tool veel meer prospecten bereikt en zo je salesproces danig kan versnellen. Een groot aantal bedrijven zag daar op dat moment echter het nut niet van in, wat ertoe leidde dat steeds meer verkopers deze tools persoonlijk gingen aanschaffen en gebruiken om toch voldoende snelheid te kunnen maken.

In onderstaande video geeft Michael Humblet een voorbeeld van een dergelijke aaneenschakeling van tools dat elke verkoper kan helpen om meer prospecten te bereiken.

Wat me opvalt, is dat de verkopers die een manier hebben gevonden om echt te schalen steeds gebruik maken van dergelijke automatiseringstools. Ik zie heel veel parallellen met het ‘Bring Your Own Device’ (BYOD) concept van een tiental jaar geleden. Toen brachten werknemers hun eigen tablets, smartphones of eigen laptops mee naar het werk en die bleken veel performanter dan de hardware die werkgevers doorgaans aankochten. De integratie van al deze persoonlijke devices binnen de cybersecurity policy van het bedrijf was zeker geen evidentie, maar ondertussen is dit wel standaard geworden. Hetzelfde zal gebeuren met software tooling voor verkopers.


Lees ook de andere episodes uit deze 5-delige videoreeks over de Toekomst van Sales:

  1. Hoe inspelen op het feit dat verkoop fundamenteel is veranderd?
  2. Waarom personal branding een essentieel onderdeel is geworden van sales
  3. De toekomst van sales is hybride
  4. Wat zijn gelaagde verkoopstechnieken?