Het toepassen van één enkele sales methodologie gaat niet meer werken. De tijd dat een verkoper één training in solution selling volgde en daarmee alle problemen van zijn prospecten kon oplossen, ligt definitief achter ons. In aflevering drie van deze vijfdelige videoreeks legt Michael Humblet uit hoe die toekomst van sales er dan wel uitziet.

Het valt op dat als je gaat googelen bijna elke verkoopstechniek teruggaat naar een heel oude techniek: oplossingsgericht verkopen of beter gekend onder de Engelse benaming ‘solution selling’. Van het boek ‘How to Win Friends and Influence People’ - geschreven in het begin van vorige eeuw - tot recentere films zoals: ‘The Wolf of Wall Street’ zal je steeds weer deze ene verkoopsmethodologie (en -techniek) voorgeschoteld krijgen.

Combinatie van sales methodes

Zoals we in de vorige aflevering van deze vijfdelige videoreeks over de toekomst van sales hebben gezien, zijn onze prospecten dramatisch veranderd en veel beter geïnformeerd dan vroeger. Dat zorgt ervoor dat we een combinatie van salesmethodes moeten toepassen en we simpelweg niet meer kunnen berusten op één verkoopmodel.

Er zijn 3 grote overkoepelende sales methodologieën: naast solution selling heb je nog consultative selling en provocative selling.

In volgende video legt sales strateeg Michael Humblet het verschil uit tussen deze drie methodologieën en wanneer je welke moet gebruiken. Een micro masterclass in sales als het ware. En daarom is het voor elke verkoper, ondernemer en bedrijfsleider een must om deze kennis te hebben.


Lees ook de andere artikels uit deze 5-delige reeks over de Toekomst van Sales:

  1. Hoe inspelen op het feit dat verkoop fundamenteel is veranderd?
  2. Waarom personal branding een essentieel onderdeel is geworden van sales
  3. Eén enkele methodologie gaat niet meer werken: de toekomst van sales is hybride
  4. De Toekomst van Sales: wat zijn gelaagde verkoopstechnieken?