Vincent Buyssens

“Binnen drie jaar heeft elke creatieve professional een AI-rechterhand.” Meer dan wie ook beseft de Antwerpse digital consultant Vincent Buyssens dat de razendsnelle ontwikkeling van artificiële intelligentie een gigantische impact zal hebben op de creatieve sector. “Ik ben ervan overtuigd dat zuivere creativiteit nog nooit zo belangrijk is geweest. AI maakt duidelijk wat mensen uniek maakt. Onze creatieve ideeën en input blijven van onschatbare waarde. De belangrijkste skill in het AI-tijdperk wordt volgens mij om neen te kunnen zeggen.”

Techlab is één van de vele events van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES., een verbindingsplatform dat binnen de provincie Antwerpen de samenwerking tussen de creatieve industrie en andere sectoren initieert. “Met dit soort initiatieven willen we de grote creatieve sector in stad Antwerpen en ver daarbuiten laten proeven van de nieuwste ontwikkelingen binnen hun sector”, verduidelijkt Vincent Buyssens, digital consultant en art director bij Starhaven, en zelf één van de sprekers op Techlab. Een event dat overigens - wegens groot succes - op 9 februari wordt herhaald en waar je gratis kan voor inschrijven.

“We bekijken bijvoorbeeld hoe en in welke mate creatieve ondernemers kunnen digitaliseren. Veel designers werken nog heel klassiek en zijn op zoek naar de beste tools om hun workflow te optimaliseren. Ook de metaverse en virtual en augmented reality kwamen aan bod. Zelf had ik het over de impact van artificiële intelligentie binnen de creatieve sector. We staan immers voor de grootste ommezwaai ooit”, aldus Buyssens.

Techlab: demo AP Maxlab

Wat een mens doet, doet AI beter

AI is voor velen nog altijd een ver-van-mijn-bedshow, beseft Buyssens, maar de laatste zes maanden is de technologie volgens hem écht aan het boomen. “De bal ging aan het rollen met de doorbraak van ‘text to image’. Je kon plots tekst invoeren en een afbeelding in de plaats krijgen. Enkele weken later kon je tekst ingeven en een realistische stem genereren. Nu bestaat er al een tool waarmee je 3D-assets maakt.”

Er bestaan tools die uitvoerend sterker zijn dan designers en andere creatievelingen. Lang niet iedereen is daarop voorbereid

“We dachten tot voor kort dat bepaalde creatieve processen enkel door mensen konden uitgevoerd worden. AI toont de jongste maanden dat het heel veel van die processen wel degelijk kan automatiseren. Dat schudt de spelregels natuurlijk flink door elkaar. De psychologische impact is niet te onderschatten. Er bestaan tools die uitvoerend sterker zijn dan designers en andere creatives. Lang niet iedereen is daarop voorbereid”, aldus Buyssens.

Durf nee te zeggen tegen AI

Je zou je de vraag kunnen stellen of er dan nog wel plaats is voor creatieve professionals. “Ik ben ervan overtuigd dat zuivere creativiteit nog nooit zo belangrijk is geweest”, meent Buyssens. “AI maakt duidelijk wat mensen uniek maakt. Onze creatieve ideeën en input blijven van onschatbare waarde. Designers zullen klanten en agencies helpen navigeren tussen de verschillende nieuwe tools. Zo worden zij de curatoren van deze nieuwe technologieën.”

“Voor illustratoren is de impact het grootst omdat het uitvoerende aspect van hun werk deels of volledig kan overgenomen worden. Toch is er ook voor hen nog altijd een rol weggelegd. AI creëert misschien dingen die technisch gezien vele malen beter zijn, maar dat vervangt de persoonlijkheid en de ziel niet.”

Vincent Buyssens

Buyssens is ervan overtuigd dat we uiteindelijk allemaal op onze pootjes terechtkomen. “Meer zelfs, ik geloof dat het ons werk naar een hoger niveau zal tillen. Dankzij AI kunnen we associaties maken die vroeger onmogelijk waren. Stel je maar eens voor wat grootmeesters als Da Vinci of Rubens hadden kunnen creëren mocht er in hun tijd al artificiële intelligentie hebben bestaan.”

De belangrijkste skill in het AI-tijdperk wordt volgens mij om nee te kunnen zeggen want de verleiding zal groot zijn om alles te laten uitvoeren door deze technologie

“Maar hoe je het ook draait of keert, een nieuwe manier van werken dringt zich op binnen de sector. De belangrijkste skill in het AI-tijdperk wordt volgens mij om nee te kunnen zeggen want de verleiding zal groot zijn om alles te laten uitvoeren door technologie. Maar dat zou het creatieve proces ondergraven. Bepaalde tools kunnen bijvoorbeeld helpen om nieuwe texturen te ontwikkelen of honderd varianten van een bepaald lettertype. Maar uiteindelijk moet het nog altijd de artiest zijn die de creatieve keuzes maakt om tot een ontwerp te komen”, stelt Buyssens.

Toegankelijke technologie dankzij open source

Het hoeft geen betoog dat AI in de lift zit, maar wat is nu precies de drijvende kracht achter die snelle technologische ontwikkeling? “Daarvoor moet je vooral naar OpenAI kijken, de bedrijvenorganisatie die gesponsord wordt door Microsoft”, weet Buyssens. “Zij waren initieel heel beschermend over hun technologie, waardoor de waardevolle inbreng van artiesten en onderzoekers uitbleef. Eind 2021 werden er dan toch een aantal papers gepubliceerd en uit die papers zijn enkele open source bedrijven ontstaan. Dat maakt AI-technologie een stuk toegankelijker en zo komen er steeds meer tools bij.”

“Het zal je niet verbazen dat de grootste speler in dit verhaal Google is. Google heeft enorm geavanceerde tools in de pipeline maar blijft voorlopig voorzichtig. Ik leg het even uit aan de hand van een voorbeeld. De AI-chatbot ‘ChatGPT’ was een echte hype. Dit prototype van OpenAI geeft je een perfect antwoord op zowat elke vraag. Veel beter dan de huidige zoekrobot van Google. Uiteraard heeft Google diezelfde of zelfs betere technologieën in huis, maar die zouden hun huidige businessmodel rond advertenties en SEO onder druk zetten. Dat verklaart hun terughoudendheid.”

Vlaamse creatives aan de slag met AI

Zijn creatievelingen klaar voor de snelle opkomst van AI binnen hun sector? “Ik heb in mijn carrière nooit een technologie zo snel zien evolueren. Dat maakt het dus ook moeilijk om er al echt klaar voor te zijn”, zegt Buyssens. “Events als Techlab maken de evolutie van de technologie in onze sector tastbaar en toegankelijk. Het is goed dat creatieve ondernemers ergens terecht kunnen met hun vragen en verzuchtingen. Die gaan vooral over AI, net omdat het de laatste maanden zo tastbaar geworden is. Het ontwerpen van logo’s, stock foto’s en zelfs een professionele foto van jezelf, de mogelijkheden zijn nu al groot.”

“Als wij in deze disruptieve tijden als sector niet het voortouw nemen, dan zullen ze in Silicon Valley bepalen wat creativiteit is. Zonder daarbij rekening te houden met onze lokale cultuur. Het zal dus zaak zijn om zelf aan de slag te gaan met deze nieuwe technologieën.”

Als wij in deze disruptieve tijden als sector niet het voortouw nemen, dan zullen ze in Silicon Valley bepalen wat creativiteit is. Zonder daarbij rekening te houden met onze lokale cultuur

Er zijn volgens Buyssens al enkele lokale bedrijven die experimenteren met deze nieuwe mogelijkheden. “Designstudio Voyager bijvoorbeeld, zij zetten in op AI bij het ontwerpen van voertuigen zoals racewagens. De designers van Tomorrowland gebruiken ook AI-tools om concepten te visualiseren.”

“Bovendien zullen deze nieuwe tools ook mensen buiten de creatieve sector helpen om de ideeën, die misschien al jaren in hun hoofd zitten, te helpen visualiseren. Ook de communicatie tussen opdrachtgevers en designers zal daardoor een stuk vlotter verlopen. Net omdat het makkelijker wordt om ruwe ideeën snel vorm te geven. Als we binnen vijf jaar nog eens spreken ben ik benieuwd welke nieuwe bedrijven er zijn ontsproten uit deze nieuwe golf van technologieën. Want je hoeft niet per se een goede designer meer te zijn. Je moet vooral goede ideeën hebben en oog voor design.”

Techlab

Is onze toekomst om zeep?

Is onze toekomst om zeep, willen we graag horen van de Antwerpse digital nomad? “Volgens mij kan het twee kanten uit. Ofwel is binnen honderd jaar alles om zeep, maar ik ben liever hoopvol en geloof dat we dankzij deze nieuwe technologieën op korte termijn sprongen kunnen maken die de wereld op een positieve manier zullen beïnvloeden”, aldus Buyssens. “Binnen de creatieve sector ben ik ervan overtuigd dat de creatives met het grootste aanpassingsvermogen de grootste stappen zullen zetten. Het klinkt misschien als een cliché, maar het is de realiteit.”

Binnen de creatieve sector ben ik ervan overtuigd dat de creatives met het grootste aanpassingsvermogen de grootste stappen zullen zetten

“Zeker voor de grafische vormgevers en designers is het essentieel om aan de slag te gaan met AI. Als we dat niet doen, zullen andere bedrijven of techgiganten de standaarden bepalen. We zijn op het punt gekomen dat bijna iedereen, zelfs met een minimum aan technische bagage, ermee aan de slag kan. Daarom nog eens een warm pleidooi om zo veel mogelijk te experimenteren. Niet om je werk volledig te laten overnemen. Wel om te bekijken welke taken je kan automatiseren. Zo maak je meer tijd vrij voor jouw creatieve visie”, luidt het advies van Vincent Buyssens.