©Sixshooter for FF Rustig podcast
Manager, accountant, financieel genie: Nathalie Calle schuift aan tafel bij ex-collega Karen Van der Aa. Vriendinnen zijn ze pas geworden na de professionele samenwerking, zo blijkt op het einde van de podcast. Maar ze blikken gezwind terug. En zoeken de confrontatie op. Nathalie Calle, CEO van PIA Group, heeft een succesvol carrièrepad afgelegd, maar het is nog lang niet voltooid. Groeien, het staat bovenaan haar to do-lijstje. Maak kennis met deze gedreven zakenvrouw met het hart op de juiste plaats en voor wie de sky not the limit is.
Ze beschrijft zichzelf in bullet points: gepassioneerd, pragmatisch, creatief, gedreven, maar vooral optimistisch en positief. 1 + 1 is 3, zegt ze zelf als bewijs van haar optimisme. Nathalie Calle is CEO van PIA Group, de snelst groeiende accountancy- en advisorygroep van België. Achter deze dame met een uitgesproken financiële achtergrond zit een vrouw met diepgang. Iemand die kansen kreeg, maar ze ook greep. Met beide handen. En intussen brengt ze al ruim 20 jaar cijfers en mensen samen, op haar eigen enthousiaste manier.
Werken én studeren
Op haar CV staat niet dat ze begonnen is als receptioniste bij IBIS, maar na haar studies bachelor in bedrijfsmanagement was werk vinden niet zo gemakkelijk als ze bij aanvang had gedacht. Misschien was het de veeleisendheid in haar zoektocht, die het hem deed. Of in dit geval: net niet deed. Want: Nathalie Calle was haar carrière nog niet begonnen of ze wou enkel en alleen al starten vanuit een managementfunctie. “De arbeidsmarkt zag er toen nochtans anders uit dan vandaag, en een bachelordiploma is geen master”, aldus Calle. “De enige optie die overbleef: de combinatie van werken en studeren.”
Ze ging van bachelor naar master terwijl ze werkte op de boekhoudafdeling van INEOS en bij Kranen Michielsens. Dat ze nooit een 9 to 5-mindset had, werd snel duidelijk. Ze hielp Kranen Michielsens naar een ander niveau door verschillende overnames. Ze was 30 jaar en financieel directeur van een KMO. Weinig mensen doen het haar na. Zelf zegt ze dat het vooral hard werken is, kansen krijgen en nemen, maar ook vertrouwen krijgen en geven. Dat mensen haar na aan het hart liggen? Het is iets dat al snel duidelijk wordt wanneer je haar bezig hoort.
Eens de groei verwezenlijkt, staat er bij Nathalie iets nieuws op de planning. Zo gaat het al vanaf het begin. En dus ging ze via headhunters richting een accountancy kantoor waar ze ook leerde wat ‘commercieel zijn’ betekent. “Niets mooier dan in verbinding gaan met mensen en contacten leggen. Mensen willen samenwerken” , zegt ze. En dat past ze vandaag nog altijd toe bij PIA. “Een accountant geeft in de eerste plaats om mensen, ook al zien ze bij wijze van spreken enkel cijfers. Ze willen dat hun klanten groeien, want dan gaan ze samen vooruit.”
Eens bij USG People aan de slag, leerde ze wat de kracht is van lokale merken samenvoegen. “Zonder de identiteit van het merk te verliezen. Want dat is de kunst.” Door de bankencrisis daalden de businesscijfers, maar werd ze zich wel bewust van de veerkracht die mensen in zich hebben. En nee, het woord “problemen” staat niet in haar woordenboek. Aanpakken, niet achterom kijken en vooruit gaan, dat is Nathalie ten voeten uit, zo blijkt. Haar bewijsdrang heeft ze al van toen ze klein was. Ze is altijd een strever geweest. Alleen: waar ze het er vroeger moeilijk mee had, is ze nu blij met de geuzennaam.
Bij USG kon ze nog meer groeien en bijleren. Zo reisde ze heel Europa rond en vertoefde ze bijna elke dag in een ander land. “Vermoeiend, maar zeer verrijkend”, zo zegt ze er zelf over. Na een jaartje als interim manager kwam ze weer terecht bij USG People, dat ondertussen een ander bedrijf was geworden. Ze deed er vooral aan crisismanagement en dat beviel haar net iets minder. Het voelde voor haar als falen, omdat ze haar buikgevoel niet kon volgen. “Om daarmee om te gaan, richtte ik me op m’n werk”, vertelt ze. “Niet achterom kijken, maar vooruit.”
Als er iets is dat Nathalie typeert, dan is het wel het volgende: elke keer als er een gevoel van routine optreedt, smijt ze zich op de volgende uitdaging. En zo kwam ze uiteindelijk ook terecht bij PIA Group - waar ze vandaag aan het hoofd staat als CEO. “Daar kan ik alles toepassen wat ik onderweggeleerd heb. Mijn pad was niet rechtdoor, maar zigzaggend. Al doende leren, noemt men dat.”
Teruggeven aan de maatschappij
“Omring je met experts, mensen die beter zijn dan jou, zodat je samen onderweg kan zijn”, geeft ze als advies. Ze zegt het vooral met heel veel dankbaarheid en respect voor de mensen met wie ze al die tijd al onderweg was en is.
“We zijn als mensen sociale wezens en relaties doen ons groeien, zowel prive als professioneel. Met die visie ben ik gekomen waar ik nu sta”. Als Nathalie even achterom blikt, wordt ze geconfronteerd met de tijd. “De tijd vliegt, maar elke gezette stap doet weer groeien.”
Haar 20-jarige zelf zou ze de tip geven om meer te luisteren alvorens actie te ondernemen. “Luisteren vanuit respect, daar geloof ik heel hard in. En anderen helpen, teruggeven aan de maatschappij: ik droom ervan dat nog meer te kunnen doen”, besluit ze.
Het integrale podcastinterview met Nathalie Calle beluisteren? Dat kan hieronder.