Bron foto: Shutterstock
We posten allemaal massaal veel foto’s op Instagram om ons verhaal des levens te delen met vrienden, familie, kennissen en alleman die het maar horen wil. Maar stiekem willen we die ook delen met de hele wereld. Instagram heeft momenteel al meer dan 500 miljoen gebruikers, hoe val je dan nog op? Hoe bouw je een fanbasis op? Hoe krijg je meer volgers op korte termijn? Hoe word je een micro-influencer in jouw niche? Volgende tips helpen je alvast op weg!
1. Het belang van je bio
Je profielfoto en bio zijn je eerste touchpoint met je potentiële fans. Zoals dat in elke situatie het geval is, je kan slechts éénmaal een eerste indruk maken. Je hebt maar enkele seconden om mensen te overtuigen jou te gaan volgen. Een goede bio en een herkenbare profielfoto moeten alvast een eerste uitnodiging zijn. Voor je bio is het belangrijk om duidelijk te maken aan de bezoekers van je kanaal wie je bent, wat je doet en wat ze mogen verwachten van jouw kanaal. Liefst in korte zinnen of woorden zodat ze dat in één oogopslag kunnen lezen. Vergeet zeker niet je mailadres, snapchat of een verwijzing naar je andere kanalen te vermelden. Zet daar dan ook nog eens enkele emoji’s bij die je verhaal ondersteunen & het visueel aantrekkelijker maken, en je bent helemaal vertrokken.
Als je een blog of een website hebt, is het ook altijd interessant om een link onder je bio te zetten. Dat kan naar de homepage of naar een specifieke contentpagina. No need to say dat die maar beter mobile friendly is, aangezien je hier quasi enkel mobiel verkeer naar je website trekt. Interessant is om een speciale landingspagina te maken voor je Instagram-gebruikers die doorklikken naar je site. Zo kan je heel gemakkelijk in Google Analytics zien hoeveel mensen dat gedaan hebben.
2. Welk verhaal wil je vertellen aan de wereld?
Via instagram willen we de wereld door onze ogen in beeld brengen. Onze momenten delen in real time, waar we ook zijn, wat we ook doen. En laat dat nu ook net de kracht van Instagram zijn.
Zoek hierbij jouw niche en stick to it. Als je foto’s post van alles wat er in je leven gebeurt, wordt je kanaal al gauw een warboel van verschillende stijlen, onderwerpen en kleuren. Niet optimaal om een wauw-gevoel of sympathie voor jouw lifestyle op te roepen bij je bezoekers. Je kan trouwens ook geen influencer zijn in tientallen onderwerpen. Ga daarom op zoek naar een sfeer, een uitstraling, een eigen stijl of thema waarin jij jouw verhaalt vertelt en waar mensen zich makkelijk toe aangetrokken kunnen voelen. Door deze signature look zullen jouw foto’s ook meer in het oog springen en herkenbaarder zijn bij je publiek.
Speel in op het FOMO (fear of missing out) fenomeen waar we allemaal mee te maken hebben en post exclusievere content zoals behind the scenes, foto’s getrokken uit een ander standpunt dan gebruikelijk, inspirerende en creatieve foto’s of grote levensmomenten. Mensen vinden het fantastisch om een kijkje te kunnen nemen in de wereld van andere mensen die ze interessant vinden en willen dat zeker niet missen.
Hoe hoger de kwaliteit van je foto’s, hoe beter. Het is geen schande om stiekem een digitale camera te gebruiken om jouw plaatjes te schieten.
3. Hashtags verhogen de visibiliteit
Dertig hashtags heb je tot je beschikking om mensen naar jouw foto te trekken. Gebruik ze ook allemaal om er het maximale uit te halen. Vind je het ongemakkelijk om openbaar hopen hashtags bij je foto’s te plaatsen, kan je die ook simpel verbergen door ze niet rechtstreeks bij de caption van je foto te plaatsen, maar als eerste reactie.
Telkens 30 hashtags typen is geen prettig werk. iPhone-gebruikers kunnen daarom hun favoriete of meestgebruikte hashtags opslaan in een custom toetsenbord zodat ze met één woordcombinatie die kunnen oproepen.
(Klik op de foto voor een groter formaat)
Vermijd hierbij generieke hashtags maar ga op zoek naar specifieke en relevante longtail hashtags zodat je een grotere visibiliteit hebt in jouw niche. Wie weet worden jouw foto’s wel trending op een of meerdere van deze specifieke hashtags. Deze visibiliteit binnen jouw core doelgroep heeft ook een invloed op je geloofwaardigheid als influencer. #surfing #surfer #surfboard worden dan eerder #surftrip #gonesurfing #surfingiseverything #surfersparadise. Bij die laatste hashtags is de kans ook gewoon minder groot dat je foto’s verloren gaan in de massa.
4. Van beelden naar interactie
Het geeft geen zin om duizenden fans te hebben als ze niet in interactie gaan met je content. Een simpele manier om interactie te stimuleren is door vragen te stellen aan je audience. Post een foto op vrijdag, vertel daarbij dat je blij bent dat de week erop zit en vraag en passant eventjes wat hun plannen voor het weekend zijn. Niets zo leuk als fans te hebben die niet enkel liken, maar ook nog eens de moeite doen om te reageren op je foto’s. Dat is engagement! En engagement is wat we willen. Vergeet daarom ook niet om altijd te antwoorden op de comments van je fans. Converseer met hen, bedank hen, toon dat je hen apprecieert. Het zijn immers je ware, trouwe fans die je nodig hebt om een influencer te worden.
Wil je helemaal hun harten veroveren? Neem dan ook af en toe de tijd om langs het Instagram-kanaal van je trouwste fans te passeren en hun foto’s te voorzien van een hartje.
5. Meten = weten
Om op een efficiente manier te groeien heb je data, inzichten en learnings nodig. Die kan je alleen maar bekomen door jouw Instagram-kanaal cijfermatig in kaart te brengen. Een handige tool hiervoor is iconosquare. Via hun platform kan je dan makkelijk zien op welke dagen en tijdstippen je het beste post in functie van je engagement rate. Verder kan je ook je groeicurve volgen, je topfans identificeren, een analyse maken van de relatie tussen je gebruikte hashtags en je bereik.
(Klik op de foto voor een groter formaat)
Deze tool zal je helpen om strategische keuzes te maken en je groei te stimuleren!
6. Authenticiteit
Als laatste tip geef ik nog eventjes mee om steeds ten alle tijde je authenticiteit te bewaken. Wanneer je je aantal fans ziet groeien, zal je ook meer en meer gecontacteerd worden door PR bureaus, merken en ondernemingen zelf. Je krijgt x aantal euro om een foto met hun product te posten, of je krijgt hun producten gratis in ruil voor jouw lovende woorden op je kanaal. Daar is helemaal niets op tegen.
Maar om authentiek, uniek en geloofwaardig te blijven over komen is het belangrijk om enkel een samenwerking met een merk aan te gaan als het product, het merk of de topic volledig overeenstemmen met wie jij bent, in lijn ligt met jouw kanaal en relevant zijn voor jouw publiek.
Zo, nu kan je van start gaan met je Instagram-kanaal. Veel succes!