Veel online ondernemers worstelen vandaag met de logistieke aspecten van het ecommerce verhaal. Het uitbesteden van stockage, picking en packing kan daarom een waardevolle stap vooruit zijn. In deze Monday Morning Movie hebben we het daarover met Alain Van Audenaerde, webshop manager bij Duvel Moortgat.
Logistiek uitbesteden?
Duvel Moortgat doet vandaag beroep op bpost voor alle verkopen die via de webshop verlopen. Het uitbesteden van de stockage en het opvolgen van de orders was nodig omdat dit taken zijn die niet tot de core business van het bedrijf kunnen gerekend worden.
Alain Van Audenaerde, webshop manager bij Duvel Moortgat: “Het is inderdaad een waardevolle stap, vooral omdat we vandaag toch heel wat orders hebben en het geeft ons meer ruimte om met de essentie van e-commerce bezig te zijn: vooral de marketing dan.”
'Geen sinecure'
Het koppelen van de (Magento) webshop met de fulfilment procedures bij bpost is een intensief traject geweest.
Alain Van Audenaerde: “Vooral het technologische verhaal bleek geen sinecure. 2 Processen moeten met elkaar praten en menselijke interpretaties moeten worden uitgesloten. Je moet toch een aantal aspecten afstemmen op die nieuwe situatie. En dat bleek toch een groeiproces, waarin er bijgestuurd werd vanuit praktische ervaringen.”
Als het fulfilment raderwerkje achter de schermen niet gesmeerd verloopt, mis je je doel. Een goed projectmanagement bij de overgang en het regelmatig testen is dan ook een must. Ook de klanten wezen ons soms op bepaalde zaken die je over het hoofd ziet, dus het vereist – vooral in het begin – wel wat fijn afstemwerk.
"Het zoeken naar de juiste afmetingen voor de verpakkingsdozen hoort hier ook bij. Het is niet evident om pakweg een spiegel, een fles Duvel en een fleece-trui samen te verpakken. Gelukkig hebben we die scenario’s in het verleden zélf ondervonden. Dat helpt als je die situaties in procedures moet vastleggen."
Uitzonderingen
Niet alle producten die op de webshop verkocht worden, zijn in het fulfilment center van bpost gestockeerd. Die uitzonderingen krijgen dan weer afzonderlijke procedures.
Dit geldt bijvoorbeeld voor de gepersonaliseerde glazen, die op een andere locatie worden gegraveerd en daarna naar het fulfilment center worden gebracht om ze samen te voegen met de rest van de bestelling.
Retourzendingen worden alsnog bij Duvel zelf opgevangen, omdat hierbij niet alleen een menselijke controle bij hoort, maar ook adequaat en commercieel moet rond worden gecommuniceerd met de klant.
Goede voorbereiding is cruciaal
Denk je eraan om fulfilment uit te besteden, dan voorzie je best een degelijke voorbereiding. Onderschat het niet: het logistieke systeem, aantal producten, enz…
Olivier Beernaerts is verantwoordelijk voor fulfilment bij bpost: “Het objectief van bpost is een one-stop-shop aan te bieden aan e-commerce bedrijven, voor zowel het stockeren als verzendklaar maken als het uiteindelijk ook bezorgen van de pakjes.”
Wanneer uitbesteden?
Verzend je als webshop meer dan 5000 orders per jaar, dan is het interessant om je fulfilment uit te besteden. Verstuur je doorgaans dus 10 à 15 pakjes per dag, dan lijkt het ons opportuun om de vergelijking en de overweging te maken.
Ook voor kortdurende of promotionele acties zijn deze diensten best wel interessant. Een voorbeeld? Een actie waarbij staaltjes worden opgestuurd naar klanten, of pakketjes van gepersonaliseerde documenten moeten worden samengesteld.
Besluit
We kunnen gerust besluiten dat je met het uitbesteden van fulfilment je een belangrijke zorg uit handen geeft. Het verplicht je strakke procedures op te zetten en het geeft je ademruimte waardoor je méér met je core business bezig kan zijn.
Verlang je meer informatie over fulfilment via bpost of andere aanbieders, neem dan contact om met Indie Group via mail cis@indiegroup.be of Twitter: @ster_k