Vorige week regende het geruchten over de Apple iWatch. Zo zou de technologie gigant uit Californië momenteel aan een draagbare computer werken, die zou lijken op een horloge. Hoe serieus moeten we die geruchten nemen?
Volgens de Amerikaanse krant The New York Times en Bloomberg, die vaak accuraat zijn in voorspellingen rond aankomende producten van Apple, is er geen twijfel mogelijk; "Binnen Apple werkt met een team van 100 mensen aan de iWatch. In het team zitten managers, marketing mensen en soft- en hardware ontwikkelaars, die al eerder aan de iPad en iPhone werkten," weet Bloomberg.
Sinds het aantreden van de opvolger van Steve Jobs, Tim Cook, hebben we nog geen nieuw revolutionair product van Apple mogen aanschouwen. Sinds september is de aandelenkoers van Apple dan ook 30% gedaald én is de concurrentie van merken zoals Samsung sterk toegenomen. Daarom zou de druk op de schouders van de nieuwe CEO ongetwijfeld groot zijn om 'the next big thing' te creëren.
"Met de iWatch zal Apple een grote nood vervullen" schrijft Bruce Tognazinni, technologie consultant en ex-medewerker van Apple, in een blogpost. "Zoals het elke keer gaat met nieuwe Apple producten zal de iWatch eerst ondergewaardeerd worden, daarna zal het gigantisch groeien en tenslotte zal het verkopen als zoete broodjes".
Apple houdt, zoals gewoonlijk, de lippen stijf op elkaar en wil geen commentaar geven over de mogelijke ontwikkeling van een zogenaamde slimme horloge.
Is Apple de eerste?
Apple is echter niet het enige bedrijf die dergelijke elektronische apparaten aan het ontwikkelen is. Zo legt Google momenteel de laatste hand aan het Eyeglass project, een slimme bril die in de loop van 2014 op de markt zal verschijnen.
Bedrijven zoals Nike en Jawbone, brengen vandaag al soortgelijke producten op de markt. Zo maakt Nike de Nike Fuelband, een slimme armband, die de intensiteit van je sportactiviteiten meet en introduceerde Jawbone een soortgelijke armband, de Jawbone UP.
Ook hebben twee Italiaanse designers Manuel Zanella en Massimiliano Bertolini niet stilgezeten. Zij ontwikkelden een product dat wel eens sterk zou kunnen lijken op de iWatch van Apple. De twee Italianen brengen hun versie van de iWatch uit voor 349 euro. Het apparaat zal de gebruiker toestaan om vanaf zijn horloge te communiceren met je smartphone, inkomende gesprekken aan te nemen en je email te lezen. Bovendien kan je foto's, games en muziek spelen ‘direct van je pols'.
De vraag is natuurlijk met welk product Apple ons zal proberen verbazen. Een interessant weetje is echter dat Apple CEO Tim Cook, in de raad van bestuur van Nike zit. Hij liet zich al eerder ontvallen dat hij de Nike Fuelband zelf gebruikt en gelooft dat dergelijke apparaten "zeer interessant zijn", en "dat het onderste nog niet uit de kan gehaald is".
Een beetje Apple kenner zou nu al mogen watertanden.