Een sociaal netwerk dat nostalgisch teruggrijpt naar het ‘beter een goeie buur dan een verre vriend’-principe: dat is Hoplr in een notendop. Op dit nagelnieuwe sociaal netwerk zijn het steden die een profiel hebben in plaats van mensen. Je maakt deel uit van een community op basis van je woonplaats en kan er van stad naar stad ‘hoppen’.
Ken jij je buren nog?
Net zoals ieder start-upverhaal begon ook dat van Hoplr twee jaar geleden met een simpel idee: een gebruiksvriendelijk, online boekingsplatform voor restaurants, kapsalons en dergelijke. Informaticus Jennick Scheerlinck ging met een klein team aan de slag om het project te ontwikkelen, waaronder designer en jeugdvriend Jonas Heirwegh.
Tijdens de ontwikkelingsfase werd de visie vaak bijgewerkt en aangescherpt tot een ecologisch sociaal netwerk dat lokale organisaties met elkaar verbindt en mensen naar buiten lokt. Het doel? Nuttig zijn en in deze online tijden zowel lokale connecties als social engagement versterken.
Hop!
In januari van dit jaar zetten Jennick en Jonas de bèta-versie van Hoplr online. Inschrijven kan via Facebook, Twitter of Google+. De grootste community vinden we momenteel terug in Gent, en ook Antwerpen en Lokeren kennen al heel wat enthousiaste hoppers. Andere steden zien hun community zienderoge aangroeien, al is er zeker nog werk aan de winkel, ook wat de bekendheid van het platform betreft.
Er zijn drie soorten posts waarmee mensen hun buurt kunnen bereiken: shouts, zoekertjes en evenementen. Daarnaast kunnen bedrijven ook reeds promoties aanbieden. In de nabije toekomst worden er page’s voor kleine zelfstandigen toegevoegd: business apps met oa. handige boekingsmogelijkheden.
Wasbar
Vooral deze business module viel reeds in de smaak bij een handvol bedrijven, waaronder Yuri en Dries van Wasbar. Zij ervaren als geen ander hoe moeilijk het is om je lokale publiek te bereiken. Facebook is duur geworden, maar zelfs als je van hun diensten gebruik maakt, bereik je niet iedereen die je zou willen bereiken. Ze gaven de jongelingen van hoplr de kans om een eerste event te organiseren in de Wasbar te Gent. Om en bij de 50 hoppers gaven er hun mening over het platform.
De toekomst van Hoplr
Voor de nabije toekomst hebben Jennick, Jonas en hun drie compagnons reeds heel wat moois op de planning staan.
- De mobiele Hoplr-app voor Android mogen we verwachten in het najaar, de app voor iOs volgt later.
- Bedrijven kunnen verschillende abonnementen aangaan om hun business app in mindere of meerdere mate te helpen ontwikkelen en marketen.
- Gebruikers kunnen Hopies verdienen door actief te zijn op het netwerk. Deze hopies overstijgen de virtualiteit en zullen ook echt kunnen worden gebruikt om zaken en diensten aan te kopen en kortingen te krijgen.
- Hoppers de mogelijkheid geven om hun handigheid en kennis aan te bieden voor lokale klusjes.
- Partnerships aangaan met andere lokaal gerichte bedrijfjes. Zo zijn er al gesprekken geweest met verschillende partijen.
Dit jaar zouden de vijf Hoplr-talenten hun gebruikers dan ook graag tot een aantal van 10.000 zien stijgen. Kortom: deze ambitieuze start-up weet goed wat gedaan de komende maanden! Ben jij al lid van je lokale community? Meld je nu aan op www.hoplr.be!