Wie online goederen verkoopt met een aanzienlijke waarde, overweegt best of het aanbieden van consumentenkrediet een goed idee is. Op die manier wordt het voor de koper mogelijk om een aankoop op afbetaling te verrichten. Om hierover meer te vernemen, zijn we te gast bij Katrien Demeulemeester, e-business manager van Santander Consumer Finance België.
Een naadloze integratie van consumentenkrediet in de checkout van een webshop. Hoe gaat dat in zijn werk?
Katrien: “We hebben een module ontwikkeld waarbij het mogelijk wordt om een online betaling te financieren en die dus te spreiden over meerdere afbetalingen. Dit gebeurt naadloos en real-time, dus de consument kan doorgaan in het checkout proces zonder oponthoud.”
Tijdens het checkout-proces kan de online koper kiezen om de betaling in maandelijkse schijven te betalen. Het gaat hier dus om het indienen van een kredietaanvraag. Die aanvraag komt bij Santander binnen en wordt onmiddellijk, dus in real time, beoordeeld. De goed- of afkeuring van de aanvraag wordt onmiddellijk teruggestuurd naar de koper. Ook de handelaar ontvangt daarvan een bericht, waardoor hij weet dat de financiering van de aankoop is goedgekeurd.
Katrien: “Er wordt vervolgens nog een papieren dossier opgestuurd naar de klant, die dat ondertekend moet terugsturen naar Santander. Als alles in orde is, krijgt de handelaar een signaal dat hij zonder zorgen het pakket mag uitsturen.”
Alles loopt volledig geautomatiseerd, waardoor de procedure in de checkout niet voor drempels zorgt. De klant weet onmiddellijk of hij verder kan met de aankoop of een andere betaalmethode moet kiezen in het geval de kredietaanvraag niet werd goedgekeurd.
Gepersonaliseerde kredietkaart
Het product dat wordt aangevraagd is dus een “kredietopening”.
Katrien: “Aan een kredietopening is een fysieke kredietkaart aan gekoppeld en de klant ontvangt die dan ook van Santander. Bovendien is het mogelijk om deze kaarten als handelaar te personaliseren. Het is dan als het ware dé kredietkaart waar je eigen merknaam en slogan kan op worden voorzien. We merken uit de praktijk trouwens dat dergelijke kaarten niet alleen voor een goede merkbekendheid zorgen, maar ook voor meer conversie.”
Wat kost dit allemaal?
Behalve de integratie van de module zijn er voor de handelaar geen kosten verbonden aan deze betaalmogelijkheid. Het schept dus heel wat kansen om nieuwe klanten aan te trekken, zeker als je in je webshop duurdere producten verkoopt.
Juridische consequenties
We spreken hier over consumentenkrediet, wat betekent we daar niet lichtzinnig mee mogen omspringen. Er zijn een drietal belangrijke elementen waar je rekening moet mee houden:
- Je moet als handelaar erkend zijn als kredietbemiddelaar door het FOD Economie.
- Daarnaast zijn er richtlijnen en regels in verband met het adverteren voor consumentenkrediet.
- Febelfin legt een kennisproef af voor handelaars die consumentenkrediet willen aanbieden. Je moet dan ook geslaagd zijn voor die proef.
Katrien: “Om de handelaars te helpen in die proef biedt Santander één dag gratis opleiding aan. We willen er namelijk ook voor zorgen dat die handelaar niet op eigen houtje zich moet informeren.”