Je wilt een betekenisvolle manager zijn? Die zijn team kan meetrekken? Dan moet je aangenaam in omgang zijn. Anders zal geen kat iets van je aannemen. Doorgaans hanteert een geliefde, aangename leider 10 gewoonten. Pas ze toe in jouw dagelijkse leven, en je zult leren dat je veel meer gedaan krijgt van anderen.
Ja, tirannen en bullebakken hebben ook vaak aanhang. Maar dat liedje blijft niet duren. Deze aanpak ligt aan de basis van heel wat burn-outs. En de professionals in kwestie krijgen niet eens de kans om zichzelf te bewijzen. Hieronder ontdek je hoe je het wel aanpakt.
1. Ze leggen persoonlijke contacten
Gepassioneerde en toffe managers kunnen iemand zelfs in een drukke ruimte het gevoel geven dat hij in een een-op-een-gesprek zit. Net alsof ze als leider de enige aanwezige persoon zijn. En op dat moment ís dat ook zo: een geliefd manager slaagt erin om te communiceren op ultra-persoonlijk niveau. Nooit vergeet hij/zij dat er eenvoudigweg een mens van vlees en bloed voor zijn neus staat.
2. Ze zijn toegankelijk
Ken je hen, van die mensen die enkel tijd voor je hebben wanneer je iets voor hen kunt doen? Een echte leider vindt dat iedereen - ongeacht zijn positie of skills - zijn tijd en aandacht verdient. Het liefst van al doet hij of zij er alles aan om je het gevoel te geven dat je veel waard bent. Omdat hij/zij dat als manager ook oprecht gelooft.
3. Ze zijn bescheiden
Niets zo dodelijk voor een leuke persoonlijkheid als arrogantie. Een sympathieke leider doet nooit alsof hij beter is dan een ander: zo vóelt hij/zij zich ook niet. In plaats van zichzelf te beschouwen als een statussymbool, erkent de leider zijn/haar verantwoordelijkheid om anderen continu te coachen.
4. Ze zijn optimistisch
Likeable leaders hebben een positieve kijk op het leven. Dat zie je aan de manier waarop ze bepaalde uiteenzettingen doen. En ook: ze presenteren niet voor de Raad van Bestuur, maar delen hun visie, terwijl ze sterke ideeën naar de voorgrond schuiven. Ook gaan ze nooit 'op fabrieksbezoek': ze maken kennis met diegenen die de producten van het bedrijf maken. Dit soort leiders hoeft zelfs nooit de diëten: voortdurend plukken ze de gezonde vruchten van een nog gezondere levensstijl. Ja, ook in stressvolle situaties. Want ook dan benutten ze die dosis optimisme om het beste uit de toekomst te halen. Weet dat deze zelfzekerheid ook jou kan helpen om het onderste uit de kan te halen.
5. Ze houden steeds het hoofd koel
Als het gaat over hun eigen successen en mislukkingen, neemt elke beloftevolle leider de dingen met een korreltje zout. Hij of zij blaast niet hoog van de toren, maar start ook geen tirade als de zaken fout lopen. Begrijp me niet verkeerd: iedere leider kan succes heus wel smaken. Maar ze laten dat niet naar hun hoofd stijgen. Elk moment van glorie of mislukking is een leerrijke ervaring, en dat is wat telt
6. Ze zijn vrijgevig
Jij en ik hebben allebei al gewerkt voor een hoge piet die graag dingen verbergt. Of het nu gaat over kennis of andere middelen: het lijkt alsof zo iemand bang is dat je hem overtreft. Zo'n typetjes zijn geen aangename managers, laat dat duidelijk zijn. Wie het wél goed wil aanpakken en zijn team wilt begeleiden, moet ook alle beschikbare resources vrijgeven. Als leader wil je toch dat je team goed presteert? Meer nog, het is jouw job om daarvoor te zorgen. Vergeet niet dat de prestaties van je teamleden ook jouw succes bepalen.
7. Ze zijn het toonbeeld van eerlijk- en oprechtheid
Sympathieke leiders zetten mooie woorden ook om in daden. Concreet: in hun dagelijkse handelingen zie je vertrouwen en eerlijkheid steeds terugkeren. Of dat zou toch moeten. En ja, veel leiders beweren dat integriteit voor hen hoog aangeschreven staat. Maar hoe weinig entrepreneurs voegen effectief de daad bij het woord? Hoe poeslief of empathisch je als manager ook bent: dat verdwijnt naar de achtergrond als je niet eerlijk bent.
8. Ze kijken los door je heen
Elke geliefde leider heeft een inlevingsvermogen als een spons. Vaak zegt non-verbale communicatie dan ook veel meer dan gewone woorden. Als manager moet je immers de kunst hebben om gezichtsuitdrukkingen te scannen, lichaamstaal te begrijpen en de tone of voice te vatten. Anders weet je nooit wat er leeft bij je team of die klant. Ja, sociaal bewustzijn is een onmiskenbare vaardigheid die getuigt van een hoog EQ.
9. Ze erkennen andermans potentieel
Robert Brault zei ooit "Charisma draait niet zozeer om de waardering die je van anderen krijgt, maar eerder om hoe mensen zichzelf waarderen in jouw bijzijn". Zo ziet een doorgewinterde leider niet enkel het beste in zijn of haar teamleden: ook zal hij/zij zorgen dat iedereen dat ziet. Op die manier kun je als manager regelen dat iedereen steeds beter wilt worden.
10. Ze hebben een zekere waarde
Een andere quote - maar dan van Daniel Quinn: "Charisma wint enkel de aandacht van andere mensen. Zodra je die hebt, moet je hen wel nog geboeid houden." Een sterke leider weet dus dat zijn eigen kennis en vaardigheden cruciaal zijn om de rest mee te trekken. Daarom gaan ze - in plaats van oppervlakkige small talk - graag de interactie aan met hun omgeving. Om hun kennis te delen, en interessante inzichten uit te wisselen. Bovendien doen ze zich niet anders voor, want dat is niet nodig. Ze weten steeds een bijdrage te leveren met hun kennis, omdat ze die nu eenmaal graag delen met anderen.