Verder kijken dan de balans van de nettowinst? Dat zou je niet meteen verwachten van een COO van een groot bedrijf als Unilever. Harish Manwani houdt er een aparte overtuiging op na: waarde, doel én duurzaamheid integreren in het decision-making process is vandaag de enige manier waarop je verantwoord een bedrijf kunt runnen.
Veel ondernemers staren zich anno 2015 nog steeds blind op winst. Al de rest lijkt bijkomstig, wat volgens de COO een verkeerde denkwijze is. Het is duidelijk: Manwani weet te verbazen met deze inspirerende TED-talk.
Waarom deze video bekijken?
Het model waarmee veel entrepreneurs zijn opgegroeid, bestond uit de drie G's van groei: consequente groei (kwartaal na kwartaal), concurrerende groei (beter zijn dan de tegenpartij) en winstgevende groei (zodat je waarde blijft produceren voor de aandeelhouder). Volgens Manwani volstaat dat niet. Zijn visie: we moeten evolueren van het model van de drie G's naar het model van de vier G's. Mét de G van verantwoorde Groei. Deze G moet een belangrijk onderdeel worden in het creëren van waarde. Daarmee bedoelt de Unilever topman economische waarde, maar ook sociale waarde. De bedrijven die zullen groeien, zijn dus de bedrijven die de vierde G opnemen in hun beleid. Een aanrader!