Ooit een Gentse startup, vandaag een groeiende speler: het beweegt binnen Well Played. Niet alleen mag de explainer animation studio terugblikken op een straf groeitraject, het bedrijf gooit binnenkort ook haar branding over een compleet andere boeg. De karakteristieke visie blijft van kracht: het krachtig overbrengen van een bepaald idee of boodschap. En daarachter schuilt een ondernemer met een verhaal. We zaten samen met founder Jakob Lorré.
"Ik kwam ooit in contact met iemand die een interessante bezigheid had," start Jakob zijn verhaal. "Die man kocht bedrijven over, optimaliseerde ze en verkocht ze nadien weer verder. Zoiets fascineerde me ongelooflijk, vooral omdat ik zelf ook die drive heb om dingen te optimaliseren."
Denker én doener
"Na mijn hogere studies te hebben stopgezet, deed ik verschillende jobs," gaat Jakob verder. Tussendoor had ik wel 1.000 business plannen in mijn hoofd, maar ik ging er nooit mee verder. Maar met het laatste idee - animatievideo - wilde ik echt iets doen."
Want: enkel het plan en ideeën hebben volstaat niet, leerde Jakob. "Het is een goed begin, maar je moet er ook iets mee dóen. Dat brengt me bij de uitspraak van een vriend bij wie ik mijn eerste echte werkervaring had: iedereen heeft wilde ideeën. Sterker nog, de straat is geplaveid met mislukte genieën.Je moet een idee effectief omzetten naar iets concreet, pas dan kun je echt het verschil maken.
Van perfectionisme naar de praktijk
De échte uitdaging begint pas zodra je in actie schiet met je idee. "Ik ben enorm perfectionistisch, dus bleef ik zo'n 3 maanden op mijn business-plan kauwen," geeft Jakob aan.
"Voor mij moest dat 100% afgewerkt zijn, zodat ik het van de eerste keer goed zou kunnen uitrollen. Met mijn 'kant en klaar' business plan vroeg ik uiteindelijk feedback aan iemand waar ik naar opkeek. Nog voor hij mijn plan goed en wel bekeken had, zei hij 'ons bedrijf heeft een nieuwe software gemaakt, dat we willen uitleggen aan onze medewerkers. Ik stel voor dat jij ons daarbij helpt. Want de praktijk zal je veel meer leren dan mijn mening over jouw business plan.'"
“Je eerste klanten betalen je leergeld. Finetuning doe je along the way. ”
Voor die opdracht sloeg Jakob de handen in elkaar met motion designer Jeroen, waarmee hij later Well Played oprichtte. "Samen gingen we die nieuwe software eenvoudig uitleggen aan de hand van animatievideo. Die opdracht verplichtte me echt om een 'doener' te worden. Want ik ontdekte dat je product of dienst niet volledig klaar hoeft te zijn alvorens je ermee op de markt gaat. Je eerste klanten betalen je leergeld. Finetuning doe je 'along the way'. Je product zal blijven evolueren, en je bedrijf verandert continu. Zo hoorde ik ooit dat verandering de enige constante is in het leven. Het enige wat effectief verandert, is het tempo van die verandering."
Eigenzinnige aanpak met een duidelijke visie: de twee succespijlers van Well Played.
Opvallend: met Well Played en zijn one-minute succes verhaal slaagde Jakob en zijn team erin om animatievideo verder in de Belgische markt te zetten. Daarvoor gebruiken ze sinds de start een gedurfde aanpak: "we creëren niet per se een animatievideo die de klant wil, wél diegene die hij nodig heeft," beaamt Jakob.
Wat je je bij zo'n animatievideo precies moet voorstellen? 1 boodschap voor 1 doelpubliek, zo blijkt. Want zodra je mensen overspoelt met bergen informatie, haken ze af. Daarom toont Well Played oftewel het 'waarom' (relevantie) in het verhaal, of de 'how' (werkwijze). Vuistregel: die twee worden nooit gecombineerd.
Kritisch karakter
Niet alleen binnen Well Played, maar gewoon ook in het dagelijkse leven werpt Jakob graag een kritische blik op de zaken. "In dat opzicht vult Didier, onze project manager, mij perfect aan," vertelt hij. "Ik durf al eens lang stil te staan bij een bepaald iets, terwijl hij wilt dat de zaken vooruitgaan. Die synergie is van onschatbare waarde."
“Vaardigheden zijn belangrijk, maar de mentaliteit is nóg belangrijker voor mij. Ervoor gaan, wilskracht en zin voor initiatief komen voor mij op de eerste plaats.”
Hoe duidelijk je visie ook is: Well Played bevindt zich in een markt die blijft evolueren. Hoe Jakob en zijn bedrijf daarmee omgaan? "Ik erken het belang van constant te moeten bijleren," zegt Jakob. "Iedere medewerker is bezig met zijn of haar vak, en is zo ook een asset voor ons bedrijf. Bij nieuwe aanwervingen letten we daarom nóg meer op de mentaliteit van de personen in kwestie. Vaardigheden zijn essentieel, maar de mentaliteit is nóg belangrijker voor mij. Ervoor gaan, wilskracht en zin voor initiatief komen voor mij op de eerste plaats."
Over inspiratiebronnen en herbronnen
Dat een Well Played'er ook creatief moet zijn, is meer dan normaal. Ook daar heeft Jakob een duidelijke visie over. "Creativiteit kan enkel ontstaan als je een breed interesseveld hebt. Zo haal ik zelf inspiratie uit verschillende domeinen om telkens een nieuw licht te werpen op bepaalde dingen," klinkt het.
Hoe Jakob zich dan precies laat inspireren? Op een manier die hem als ondernemer echt typeert: problemen zien, en ze oplossen - dat doet hij dagelijks bij Well Played, maar ook daarbuiten. "Ik word bijvoorbeeld gewoon gek als ik zie welk proces een luchtvaartpassagier moet doorlopen alvorens hij op zijn bestemming is. Die dingen zouden véél eenvoudiger en efficiënter kunnen."
Maar af en toe is het tijd voor ... niets. Herbronnen, zeg maar. "Een keer per week ga ik vissen. Ik zit niet stil op een stoel, maar ik wandel rond de Blaarmeersen, terwijl ik telkens mijn lijn uitwerp."
Een jack-of-all-trades met focus
Nu we weten dat Jakob uiteenlopende interesses heeft, vragen we ons een ding af: is hij ook daadwerkelijk gespecialiseerd in alle aspecten die komen kijken bij het runnen van een bedrijf?
"Ik geloof dat ik voldoende capaciteiten heb om goed te zijn in verschillende dingen," geeft hij aan. "Maar ik heb wel geleerd dat ik moeilijk alles zelf kan doen binnen Well Played - ik heb een fantastisch team aan mijn zijde. Mijn analytisch denkvermogen, dát is mijn toegevoegde waarde. Ik werk dus minder operationeel, en bekijk de dingen vanuit een vogelperspectief."
* * * * *
Benieuwd hoe Well Played nu effectief het verschil maakt met hun animatievideo's? Klik dan op onderstaande banner!