Ondernemers die een startup beginnen, durven in het rond te strooien met aandelen en beloftes. Bekend verhaal is de graffiti-artiest van Facebook. Die werd voor een opdracht uitbetaald in aandelen, en kon bij het IPO van Facebook flink wat cashen. Voor GoPro-oprichter Nick Woodman draaide het verhaal minder goed uit: zijn belofte kostte hem 229 miljoen dollar.
Goede vrienden? Belofte maakt schuld
229 miljoen dollar: dat was de prijs die Woodman betaalde voor een belofte van tien jaar geleden. Hij drukte Neil Dana, toenmalige kotgenoot én eerste werknemer op het hart dat die 10 procent zou krijgen van de opbrengst wanneer GoPro de beurs zou betreden.
GoPro trok in 2014 effectief naar de technologiebeurs Nasdaq. En hoewel het in principe ging om een mondelinge overeenkomst wilde Woodman zijn belofte van 10% nakomen. Gevolg: Dana kreeg een deel van de koek, en dat was naar verluidt zo'n 229 miljoen dollar waard. Ter info: GoPro was de tweede Amerikaanse producent van B2C elektronica die zijn beursintrede deed. 4 jaar geleden, in 2011, maakte koptelefoonmaker Skullcandy nog zijn debuut.
Ondernemen met een korrel zout
229 miljoen dollar is een aanzienlijke som. Je zou haast geloven dat Woodman platzak was. Niets is minder waar: de GoPro-topman was afgelopen jaar nog de best verdienende CEO van het Californische Silicon Valley. Hij kreeg 248,5 miljoen dollar in aandelen uitgekeerd. Dus waarschijnlijk had hij er geen spijt van. Maar het punt is: ondernemers durven zichzelf al eens verliezen in hun ambitie. Blijf je grenzen wel verleggen, maar houd de doelen realistisch. En wanneer anderen je ongelooflijk indrukwekkende beloftes maken, is het een kwestie om alles met een korreltje zout te nemen. Tegelijkertijd krijg je als ondernemer de kans om door gemaakte vergissingen te groeien. Leer uit je fouten en tegenslagen en ga met opgeheven hoofd verder.