Elon Musk gaat geen enkele uitdaging uit de weg, dat is duidelijk. Als bezige ondernemer vond hij de tijd om na te denken over hoe hij de Volkswagenkwestie zou kunnen oplossen. Onlangs kwam hij op de proppen met de straffe uitspraak: "laat Volkswagen niet de auto's repareren, maar laat ze dat geld investeren in zero emission-voertuigen."

Het Volkswagen-schandaal behoeft geen verdere uitleg. Maar voor wie tóch aan de heisa wist te ontsnappen: de autofabrikant plaatste software in de motoren die emissietesten om de tuin leidt. Daardoor waren vervuilende auto's op papier een stuk milieuvriendelijker. Het bekende woordje 'sjoemelsoftware' werd door Van Dale uitgeroepen tot woord van het jaar.

De 'ideale straf' voor Volkswagen

Volkswagen heeft beloofd de sjoemelsoftware voertuigen te 'herstellen', maar daar gelooft Tesla-oprichter Elon Musk niet in. Volgens hem zullen weinig Volkswagen-eigenaars bereid zijn hun auto in te leveren, uit schrik voor slechtere prestaties. In een open brief aan het California Air Resources Board schrijft hij hoe Volkswagen gestraft moet worden. Het verdict? Vergeet die reparaties maar. Of hoe Elon Musk het zegt: "herstel geen auto's, maar de lucht."


Enkele passages uit de volledige brief:


1. Release VW from its obligation to fix diesel cars already on the road in California, which represent an insignificant portion of total vehicles emissions in the State, and which cars do not, individually, present any emissions-related risk to their owners or occupants

2. Instead, direct VW to accelerate greatly its rollout of zero emission vehicles, which by their very nature, have zero emissions and thus present zero opportunities for cheating, and also do not require any enforcement dollars to verify

3. Require that this acceleration of the rollout of zero emissions vehicles by VW result in a 10 for 1 or greater reduction in pollutant emissions as compared to the pollution associated with the diesel fleet cheating, and achieve this over the next 5 years

4. Require that VW invest in new manufacturing plants and/or research and development, in the amounts that they otherwise would have been fined, and do so in California to the extent that California would have been allocated its share of the fines

5. Allow VW some flexibility in the execution and timing of this plan by allowing it to be implemented via zero emission vehicle credits.


Volkswagen lijkt hier alvast gehoor aan te geven, er gaan geruchten dat het bedrijf op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas komende maand een nieuwe elektrische auto zal presenteren. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
 

Businessinsider.com