Alsmaar meer kleine handelaars hebben besloten om een webshop te starten. Meestal een goede keuze, echter blijft het daar dikwijls bij. Je hoort wel eens zeggen “onze webshop is een extra etalage”. Jammer, want het is veel meer dan dat.
Een webshop biedt meer dan een etalage
Een etalage zijn wat producten uitgestald op z’n mooist, meer niet. Een webshop daarentegen zijn producten uitgestald, maar per product vind je meerdere foto’s, informatie over materialen, misschien een video met uitleg of een tekst met inspiratie. Kortom: véél meer dan die etalage van jou. Uiteraard biedt een webshop dit enkel als je hier zelf ook werk in steekt. Geef je veel informatie over je producten? Blog je? Heb je veel en goede foto’s?
Daarnaast is een webshop ook een erg handige tool om te ontdekken wat je klanten willen. Je kan immers exact gaan meten welke producten bekeken worden maar misschien niet gekocht worden? Welke informatie zoeken je klanten? Dit zijn gegevens die je in een fysieke winkel erg moeilijk kan achterhalen. Online is het uiterst eenvoudig.
Maar er is nog meer. Een etalage is leuk om naar te kijken, maar niemand zal kunnen kopen als je winkel dicht is. Dat is uiteraard verleden tijd met een webshop! Verleid je klant en hij/zij kan direct bestellen, ja, ook om 3 uur ’s nachts.
Geografisch voordeel. Of nadeel?
Als gewone winkel geniet (of beter: genoot) je van een geografisch voordeel. Klanten kochten bij jou omdat de concurrent nu eenmaal te ver van huis was. Als webshop heb je dit voordeel niet, maar je kan dan weer wel producten leveren ver buiten je eigen streek. Daar schuilt net het gevaar: terwijl jouw klanten vroeger loyaal waren vanwege het geografisch voordeel, zullen zij nu ook gaan shoppen bij webshops die ver buiten de streek liggen. Je verliest dus stilaan als gewone winkel klanten aan verre webshops.
Maar je bent slim geweest: Je hebt zelf een webshop. Goed, maar als je deze natuurlijk enkel inzet als extra etalage voor bestaande klanten, ga je het probleem niet oplossen. Je moet met je webshop nieuwe mensen bereiken én ze doen kopen. Pas dan kan je je afnemend lokaal voordeel compenseren. Sterker, als je het goed doet krijg je er nog veel meer voor terug.
Maak nieuwe klanten. Bij de concurrent!
Alsmaar meer consumenten gebruiken hun smartphone tijdens het shoppen. Zo zou 21% van de shoppers online prijzen vergelijken terwijl ze zich in een winkel bevinden. Wat een kans! Dit wil dus zeggen dat een andere winkel voor jou het werk doet: zij zetten een product in de kijker, verleiden de klant in een aangename omgeving. Nu moet jij er enkel maar voor zorgen dat de klant het product via jouw webshop gaat bestellen. Biedt jij op dat moment de beste service, eenvoudig retouren of een leuke actie aan? Geweldig, de klant bestelt bij jou.
Deze beweging zet zich alleen in als je webshop meer biedt dan enkel een foto met een prijs. Dan kan de klant evengoed bij de concurrent bestellen. Je zal de klant moeten overtuigen dat je beter bent.
Hoe zorg ik dat m’n webshop meer is dan een etalage?
Leven. Een etalage is meestal vrij levenloos, stilstaande producten, niet meer dan dat. Zorg dus dat je webshop een levende en leuke plaats wordt, met goede content (een blog, video’s, fotoreportages), aanbiedingen, hulp, suggesties. Eens een er iemand o je webshop zit moet je hem/haar meezuigen in je verhaal.
Eerst inspireren, laat de klant kennismaken met interessante producten (d.i. nog te vergelijken met een etalage), daarna moet je de klant helpen met goede omschrijvingen bij producten, foto’s en videos. Probeer nu (ongetwijfeld één van de moeilijkste stappen) de klant ervan te overtuigen het product ook meteen te bestellen.
Tot slot, laat je webshop leven. Je webshop is een échte winkel en geen verlengstuk.
Foto: shutterstock.com