Je hebt een kleine webshop. De kleine garnaal tussen de grote jongens zoals bol.com, Zalando, CoolBlue. Je webshop mag dan wel klein zijn, je bent zeker niet de enige en je kan zeker en vast succesvol worden. Je hoeft je dus niet te schamen omdat je geen magazijn van enkele voetbalvelden groot hebt. Toch zie je vaak genoeg dat kleine webshops, die door 1 persoon (dikwijls in bijberoep) beheerd worden zich voordoen alsof ze een gigant zijn. Nergens voor nodig.
Doe niet groot, daarom.
Met je enkele orders per dag (of per maand, perfect mogelijk) kan je niet de contracten afsluiten die de grote jongens afsluiten met leveranciers, partners voor de verzending van je pakjes enzovoort. Met 1 persoon kan je nooit de service bieden om elke dag tot middernacht klantenservice te bieden. Met lagere marges kan je nauwelijks de laagste prijzen garanderen.
De voordelen die grote webshops dus hebben kan jij niet bieden. Consumenten die deze troeven willen, zullen jouw webshop niet bezoeken en meteen naar de grote jongens surfen. Je zal dus andere troeven moeten uitspelen. Bovendien heeft een consument er geen baat bij om de indruk te krijgen dat je een grote webshop bent, wees gewoon eerlijk, je hebt niets te verliezen.
Het is OK om klein te zijn
Veel consumenten zijn op zoek naar specialisme, originaliteit. Ergens waar ze graag shoppen. Denk maar aan de uitspraak “ik heb een leuke winkeltje gevonden”. Wel, zo gaat het ook met kleine webshops. Je biedt dan misschien geen service tot middernacht, maar je kent je product écht goed en doet niet moeilijk bij specifieke eisen. Wanneer klanten je bellen, worden ze niet 10 keer doorverbonden maar hebben ze meteen een specialist aan de lijn die ook nog eens weet waar je pakje zich bevindt en bij de leverancier kan navragen of er vervangstukken zijn.
De beste service dus. Speel deze troef gerust uit. Bovendien linken vele shoppers “klein” meteen aan charme, unieke producten, die je bij de grote winkels niet vindt.
Hoe geef je die kleine, gezellige indruk?
In je “over ons/mij” pagina (die trouwens erg vaak gelezen wordt, steek hier dus eens tijd in) schrijf je wat over jezelf. Wie ben je? Wat heb je met je producten te maken? Waarom startte je een webshop? Creëer meteen een persoonlijke band met de klant en plaats een foto van jezelf.
Het vertrouwen van de consument zal sterk toenemen. Je geeft een charmante indruk niet enkel via je webshop, maar ook bijvoorbeeld in je mails of je voicemail. Besluit je mails niet met enkel je bedrijfsnaam, maar gewoon met je voornaam. Dit geldt ook voor je voicemail wanneer klanten je bellen.
Op je sociale media moet je geen schrik hebben om niet de beste video te plaatsen, zelfs CoolBlue doet dit niet. Zo plaatsten ze onlangs een video die nogal amateuristisch lijkt, het komt in je tijdlijn dus herkenbaar over (het filmpje lijkt op een filmpje dat één van je vrienden gemaakt zou kunnen hebben) en meer mensen zullen kijken. Maak dus video’s, foto’s zoals je deze voor geïnteresseerde vrienden zou maken, blijf natuurlijk wel bij de kwestie.
Nooit meer een post van ons missen? Met 'See first' krijg je de berichten van je favoriete pagina's als eerste op je tijdlijn te zien.Hoe? Check de video.
Posted by Coolblue on Viernes, 17 de julio de 2015
Blijf professioneel
Klein zijn is niet hetzelfde als amateuristisch zijn. Je handelt zaken nog steeds af zoals het hoort: je komt je beloftes na, je zorgt voor voldoende betaalmogelijkheden, je antwoord snel op mails en telefoons. Je webshop moet technisch in orde zijn, je productfoto’s moeten goed zijn.
foto: shutterstock.com