Er is een reden waarom sommige producten van Apple er heel elegant uitzien en bijna een kunstwerk zijn. Het bedrijf baseert zich op sommige design principes uit de kunstwerken van Pablo Picasso.

Een gouden regel die Apple dan ook consequent toepast is de *overbodigheid aan details*. Net zoals in Picasso’s kunstwerken, zijn enkel de essentiële zaken van belang, waar overbodige krulletjes en details worden weggelaten.

Apple University -het intern trainingsprogramma van Apple- doceert dezelfde design principes die Picasso gebruikte om de meest iconische kunstwerken te maken. Eén bepaalde cursus, gegeven voor Randy Belson, focust op de simpele, maar klare communicatie zonder overbodige details.

Een quote van The New York Times geeft meer duiding:

Schermafbeelding 2015-08-13 om 21.55.01


“In een bepaalde les, toonde Mr. Nelson een slide van The Bull, een kunstwerk gemaakt door Pablo Picasso. In de vroege stadia zag je nog een duidelijk onderscheid tussen de schouders, de kop, de poten, enz. Naarmate men naar de laatste afbeelding ging van The Bull zag men een enkele gebogen lijn, waar je nog steeds een stier uit kon opmaken.

Gaandeweg ga je door meer en meer iteraties, waardoor je jouw boodschap op een bondige, maar klare wijze kan overbrengen. Dat is ook waar het Apple merk voor staat en wat het bedrijf in zijn geheel doet.”

Een concreet voorbeeld kan je vinden bij de Apple afstandsbediening. Het toestel heeft slechts drie knoppen. Vergelijk dat met een klassieke afstandsbediening die bij de meeste mensen op de salontafel lig, die heeft er tientallen.

Steve Jobs heeft het programme (Apple University) gecreëerd in 2008 en stelde Joel Podolny aan als decaan van de school. Podolny kwam als decaan van de Yale School of Management. Tot op vandaag zit hij nog altijd aan het hoofd van Apple University.

Dé rode draad doorheen de cursussen is,... simpliciteit.


Houd je producten en communicatie simpel, maar duidelijk waarbij overbodige details worden weggehaald. Misschien is de beste manier om je consumenten te inspireren door je producten als kunstwerken te beschouwen.