foto: shutterstock
In de “state of the union” van Charles Michel ging het onlangs nadrukkelijk over “jobs, jobs en jobs”. Als we die willen creëren dan hebben we de startups meer dan nodig. Dat is toch de algemeen gangbare opinie. In september 2015 bracht professor Omar Mohout als eerste een staal van 1.400 start-ups, of 40 procent van de Belgische markt, in kaart en becijferde dat die starters eind vorig jaar goed waren voor 49.000 banen.
Moeten start-ups de economie recht houden?
Mohout omschrijft startups als bedrijven met innovatieve producten of diensten die schaalbaar zijn, en dus snel internationaal in de markt kunnen worden gezet. Het naar voor geschoven cijfer klinkt op het eerste gezicht positief, maar volgens een andere studie van George Foster van de universiteit van Stanford moeten we er ons voor hoeden startups als jobmachines te zien.
“De algemene perceptie is tegenwoordig dat startups de economie recht moeten houden”, zegt Foster “maar het zou een verkeerde inschatting zijn om daar te veel van te verwachten.”
Welke profielen moeten startups aanwerven op welk ogenblik?
Hoe meer startups schaalbaar zijn, hoe meer jobs ze kunnen creëren, maar dat gebeurt dan uiteraard niet noodzakelijk in België. Hoe dan ook is het voor startups belangrijk om naarmate ze groeien de juiste profielen aan te trekken om hun beoogde groei inderdaad waar te maken. Want in een bedrijf waar maar vijf mensen werken zijn andere medewerkersnoden aanwezig dan in een onderneming die al een vijftigtal medewerkers heeft.
Het softwarebedrijf Justworks publiceerde daar onlangs een interessante infografiekover, op basis van de opinies van drie specialisten. Tip: klik op de afbeelding om ze volledig te bekijken.
U ziet onder meer dat er in elke fase van de groei van een startup nood is aan andere competenties bij onder meer de CMO en de CFO. Als we inderdaad willen dat startups een belangrijke motor zijn voor jobcreatie, dan is het belangrijk om met die verschillende noden tijdens de levenscyclus van de startup rekening te houden.