Bron foto: Shutterstock

Uit de nieuwste cijfers van de BeShopping100 blijkt dat de omzet van de top 100 webshops van ons land in één jaar tijd steeg van 2,6 miljard naar 3,7 miljard euro. Een stijging van zo’n 42%. Ook blijken Belgen toch nog het liefst te shoppen in Nederlands webshops.

De top 10 webshops uit die lijst lijken het merendeel van die omzet voor hun rekening te nemen. Die zijn maar liefst goed voor 2,3 miljard euro omzet. Op de eerste plaats van die top 10 vinden we, voor het tweede jaar op rij, Amazon. Die wordt op de voet gevolgd door AliExpress en Apple. De rest van de top 10 wordt aangevuld door Zalando, Coolblue, Bol.com, Colruyt Group, Proximus, 3 Suisses en Telenet. Grootste stijger dit jaar is Microsoft. De softwaregigant klom maar liefst 87 plaatsen omhoog en belandt daarmee op de 11e plaats. 

Populairste producten

Wat we meestal kopen online? Kledij, elektronische apparaten en vrijetijdsactiviteiten. Ook populair zijn schoonheids- en zorgproducten, artikels voor huis, tuin en huisdieren en voeding.

Groot in het buitenland

Gezien de kleine omvang van ons land, is het voor Belgische webshops aangeraden om meteen te kiezen voor een internationale strategie. België is hier een voortrekker in vergelijking met de buurlanden die eerder focussen op de thuismarkt. Vooral Belgische nichespelers met een specifieke product plukken de vruchten van een cross-border aanpak.

Uit de analyse blijkt dat Belgische webwinkels vooral bezoekers trekken uit Frankrijk, de Verenigde Staten, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Juwelier Baunat en horlogehandelaars Myrwatches en IceWatch mogen zichzelf op dat vlak de koplopers noemen.

Een volledig overzicht kan je vinden op beshopping.be