Het conversiepercentage is de verhouding van het aantal verkopen tot het aantal bezoekers van je webshop. Een percentage van 2% wil dus zeggen dat 2% van je bezoekers ook overgaat tot aankoop. Maar waarom is dat nu zo belangrijk? Wel, elke bezoeker kost je geld. Of je deze nu via een advertentie hebt binnengehaald of via eigen bloed, zweet en tranen door hoog te scoren in Google.

Als van die bezoekers maar weinig overgaan tot een aankoop, zal het moeilijk zijn je inspanningen te laten renderen. Bovendien kan een verhoging van het conversiepercentage bij veel bezoekers ook meteen veel extra omzet opleveren. Als je 1000 bezoekers/dag hebt en je gaat van 1% naar 2%, dan heb je in plaats van 10 maar liefst 20 orders/dag!

1. Korting aanbieden bij twijfel

Wanneer een bezoeker in je webshop lijkt te twijfelen of hij al dan niet een online aankoop zal doen, dan is dat dé opportuniteit om een verrassing aan te bieden. Een korting, gratis verzending of extra cadeautje ... Keuze genoeg.

Deze bezoekers zijn al erg ver gevorderd in hun aankoopproces, dus je hebt er als het ware al veel moeite in gestoken. Hen nu laten gaan is een dure zaak, maar hen nu klant maken levert je in de toekomst misschien een trouwe klant op. Een handige tool hiervoor is die van ShopBoost.

2. Lagere verzendkosten

Iets goedkoper maken zal een meerverkoop genereren, dat is (bijna) altijd waar. Maar, dat gaat je winst natuurlijk niet altijd ten goede komen. Uit onderzoek blijkt dat te hoge verzendkosten echte conversiekillers zijn. 60% van de online consumenten baseert zijn keuze voor een webshop op de verzendkosten. Dikwijls is het dus een betere keuze je producten duurder te maken en je verzendkosten te verlagen. Het beste is natuurlijk enkel je verzendkosten te verlagen, misschien wel door een beter contract met je logistieke partner af te dwingen? Begin alvast eens bij “ShopWeDo” of “Sendcloud”: die kunnen dikwijls veel lager gaan in verzendkosten én fulfilment.

3. Inschrijven op de nieuwsbrief? X korting.

Twee vliegen in één klap? Dat kan. Bied je bezoekers een kleine korting aan als ze zich inschrijven op de nieuwsbrief. Niet alleen je conversiepercentage zal stijgen, maar uiteraard ook je nieuwsbrief abonnees! Je ziet hier ook statistieken: een gewoon formulier met de vraag om in te schrijven deed de conversie met 4% toenemen. Niet erg veel dus. Een formulier met 5% korting met maar liefst 22,4%! Dat is maar liefst 1 order op 5 meer.

invloed conversie percentage

 

 

 

 

4.Foto’s met witte achtergrond

Zorg dat je foto’s geen of een witte achtergrond hebben, dat toont rustiger en trekt alle aandacht naar het product en niet naar de webomgeving. Zeker in je een productoverzicht is dat belangrijk. Wanneer je op een specifieke productpagina vertoeft, kan je eventueel ook met sfeerbeelden werken.

5. Video’s

Het gebruik van video’s met uitleg, reviews, voorbeelden wekt ongelofelijk veel vertrouwen. Je toont een gezicht dat écht is. Bovendien werkt het zoals een verkoper in een winkel, je kan véél meer vertellen. Ook zal een bezoeker snel een video bekijken in tegenstelling tot een lap tekst lezen. Ja, geef toe, we zijn allemaal een beetje lui wat dat betreft. CoolBlue is hier een mooi voorbeeld van, ga maar eens kijken op een van hun webshops.

6. Slimmere SEO aanpak

Je staat bovenaan in Google met erg algemene termen? Proficiat, dat is niet makkelijk en hopelijk heb je nu een hoop traffic. Jammer genoeg is de kans dat deze consumenten iets kopen vrij klein. Wie auto in Google typt wil daarom nog geen auto kopen. Je focust dus beter op woorden met een koop intentie zoals bijvoorbeeld “auto kopen”. Maar ook dat is vrij algemeen. “tweedehands volkswagen polo kopen”, wie dat intypt heeft écht een koopintentie, die wil je dus in je webshop hebben!

7. Snellere webshopSnelle webshop conversiepercentage

Snelheid heeft zo veel invloed op je conversie zonder dat je het merkt! Kijk maar eens naar bijgevoegde infographic van www.coscale.com (webshop monitoring). Zelfs één seconde vertraging zorgt voor 7% minder conversie. Je kan je webshop sneller maken door afbeeldingen te comprimeren, “lazy loading” toe te passen… de Google Pagespeed insights geven je inzicht én meteen tips. Ook snelle hosting is belangrijk, heb je een magento webshop? Dan lees je hier meer over snelle magento hosting.

8. Toon je betaalmethodes

Toon je betaalmogelijkheden (met een afbeelding/logo) op je homepage, 

je FAQ maar vooral bij je afrekenproces! Voor sommige klanten is het verschil tussen een bankkaart en kredietkaart nog niet altijd duidelijk. Geef dus steeds kaartnamen én afbeeldingen weer en vermijd zo verwarring. Op de afbeelding zie je de resultaten van een A/B-test, het conversiepercentage steeg met 7,9% als je afbeeldingen van de betaalmethodes bij het checkout proces toont.

Betaalmethodes tonen

9. Achteraf betalen

Door de optie aan je klanten te geven om pas te betalen wanneer ze het product ontvangen hebben, neem je alle wantrouwen weg. Maar ben je dan wel zeker dat je je geld ontvangt? Jawel. Via de “AfterPay”  service heb je de garantie dat het geld binnenkomt en moet je je geen zorgen maken. Net zoals bij alle betaalmethodes betaal je gewoon een % van de transactie. Volgens hen stijgt je conversie met zo’n 15%, op zich best een mogelijk cijfer.

10. Thuis leveren, of ergens anders?

De mogelijkheid om je klant te laten kiezen waar en wanneer hij/zij z’n pakje wil ontvangen is voor bepaalde klanten een erg waardevolle service. Sommige klanten kunnen immers nooit een pakje thuis ontvangen en verkiezen dus een afhaalpunt of het werk. Anderen komen net liever niet de deur uit. De meeste pakketdiensten bieden deze opties sowieso aan, bied ze dus ook aan je klanten aan!

11. Maak gebruik van Live Chat

Bellen is niet altijd even aangenaam en kost vaak ook gewoon geld voor de klant. Een chat is gratis én gemakkelijk. Je kan immers eenvoudig linkjes opsturen van pagina’s/producten en als webwinkelier kan je mee volgen wat de gebruiker op dat moment aan het doen is. Je kan dus een optimale service bieden. Je moet deze natuurlijk wel bemannen, dat is niet steeds vanzelfsprekend. Een chat waar niemand op antwoordt, is dan weer een conversie-killer, dan doe je het dus beter niet. Een gebruiksvriendelijke live chat module is die van Zopim.

12. Afhalen in fysieke winkel

Bestellingen laten afhalen in (je eigen) winkel, dat wekt enorm veel vertrouwen! Klanten weten dat ze met hun probleem ergens terecht kunnen of kunnen het product toch eerst in ’t echt bekijken voor ze het aankopen.

13. Gratis retour


Met de wet van verkoop op afstand ben je als webwinkelier verplicht om 14 dagen “bedenktijd” te geven, in die tijd kunnen klanten dus hun geld terugvragen als ze niet tevreden zijn en hun product terug te sturen. Bekijk deze lastige maatregel als een kans! Gratis retour aanbieden neemt erg veel onzekerheid weg bij de klant en zal hem/haar kunnen overtuigen toch aan te kopen! Kijk maar hoe Zalando groot werd. Wist je trouwens dat je het aantal retourzendingen kan verkleinen door de termijn te verlengen? Hoe langer iemand een product bezit, hoe meer waarde de persoon hier aan hecht.

14. Snellere verzending

Dat spreekt voor zich. Sommige klanten willen snel hun product krijgen of hebben het gewoon écht snel nodig. Denk maar aan cadeautjes voor de verjaardag van die ene vriend die je eigenlijk vergeten was. Als men het bij jouw bestelt en op tijd in huis heeft, dan heb je alweer een streepje voor.

15. Aanwezigheid sociale media

Als je laat zien dat je een mooi aantal fans hebt op Facebook, of volgers op Twitter, of… wat dan ook, het geeft gebruikers vertrouwen dat je actief bent. Niet enkel het aantal fans, maar ook wanneer je laatst geposte bericht was. Was dat 2 jaar geleden? Dan lijk je niet meer echt actief. Dit kan je eventueel extra tonen door widgets op je webshop te tonen. Dat vertraagt je site dikwijls wel wat.

Heb jij nog tips? Deel ze hieronder!