Voor elke start-up is het pitchen bij investeerders een levensbelangrijk moment. Van die paar minuten waarin je het plan voorstelt dat jijzelf geniaal vindt, hangt eigenlijk de toekomst van veel mensen af. Entrepreneur.com vatte samen waaraan investeerders eigenlijk denken op het ogenblik dat jij je troeven uitspeelt. Als je daarmee rekening houdt, bied je een antwoord op al hun vragen en bezorgdheden.
Waar zit het geld?
Hoe passioneel je ook je verhaal vertelt, en hoe geïntrigeerd investeerders ook kunnen zijn door de originaliteit van je plannen, de “bottom line” blijft altijd dezelfde: als investeerders jou hun geld toevertrouwen moeten ze een duidelijk zicht hebben op hoe ze het zullen terugverdienen. Een stevig verdienmodel is dan ook een absolute must.
Jouw bedrijf is overgewaardeerd
Investeerders hebben al honderden, zoniet duizenden pitches gehoord. En in negen van de tien gevallen hebben ze moeten vaststellen dat de jonge ondernemers die voor hen staan, verblind als ze zijn door verhalen over unicorns, de waarde van hun eigen idee of bedrijf te hoog inschatten. Om ervoor te zorgen dat ze niet moeten denken dat ook jij die fout maakt, is het aangewezen om eerst met zakenadvocaten en boekhouders te gaan spreken en samen met hen een realistische schatting te maken over wat je bedrijf echt waard is.
Je denkt niet op lange termijn
Je staat als start-up geweldig onder druk en de pitch die je aan het geven bent is er veelal op gericht geld binnen te halen om een volgende periode te overleven. Daardoor is de kans groot dat je het langetermijnplaatje uit het oog verliest, waar investeerders wel naar kijken. Is jouw product of dienst er over vijf jaar nog en heeft het dan nog groeimogelijkheden? Vergeet zeker niet om in je pitch ook over die toekomst op lange termijn te spreken.
Je wil niet groeien
Voor investeerders volstaat het niet dat ze hun geld terugkrijgen. Ze moeten er ook een mooi rendement op kunnen halen en daarom is het absoluut noodzakelijk dat je hen duidelijk maakt dat je ook een duidelijke groeistrategie hebt? Anders blijft het er toch vooral op lijken dat je hen als het ware geld voor een goed doel vraagt, waarvan ze geen return moeten verwachten.
Wat kan ik er nog meer uit halen?
Investeerders willen niet enkel hun geld terugkrijgen en er een mooi rendement op halen, ze zijn ook uit op andere extraatjes. Het is erg belangrijk om daar bij de voorbereiding van je pitch rekening mee te houden. Als je hen niet alleen zegt hoe je hen zal terugbetalen, maar ook duidelijk maakt dat ze hun zeg zullen krijgen in jouw strategie en op de proppen komt met verbanden die zelf nog niet gezien hadden, waardoor ze extraatjes uit hun investering kunnen halen, dan is de kans groot dat je hen voor je inneemt.
Heb je wel de juiste persoonlijkheid?
Investeerders willen zien dat je een ondernemer pur sang bent, die in staat is alle moeilijkheden te overwinnen die bij de realisatie van je project zullen opduiken. Verwijs in je pitch dan ook naar problemen die je eerder dankzij je creativiteit en je nooit aflatende wilskracht hebt opgelost en vooral naar de manier waarop je dat hebt gedaan.
Iets om in het achterhoofd te houden bij je volgende pitch? Succes!
bron: entrepreneur.com