Startende bedrijven staan voortdurend onder druk. Een beetje vergelijkbaar met een rollercoaster, waarin de ups al snel worden gevolgd door de downs. En toch lukt het sommige ondernemers net niet om de volgende mijlpaal wel te halen en te slagen met hun onderneming.. Hieronder volgt waarom.
Iedereen droomt ervan om succesvol te zijn. Maar waarom lukt het dat ene bedrijf wel en het andere niet
Snelle successen van Airbnb, Slack en co: niet puur toeval
Een van die bedrijven waar veel start-ups en ondernemers zich aan spiegelen, is Slack, het bedrijf achter het gelijknamig intern communicatieplatform. Het bedrijf, geleid door CEO Stewart Butterfield, werd na amper 2,5 jaar al gewaardeerd op 4 miljard dollar. Bewonderenswaardig, zeker voor een paar founders en CEO's die tot voorheen nog steeds van thuis werkten.
Opvallend: Butterfield sprak op de Digital-Life-Design Conference tamelijk droogjes over zijn succes:
Niet alleen bij Slack, maar ook de snelle successen van dergelijke bedrijven (denk: Instagram, AirBnb en Uber) vormen een gigantische inspiratie voor startende ondernemers. En toch is de kans dat jij hetzelfde succes binnenhaalt, teleurstellend klein. In 2013 onthulde Paul Graham - medeoprichter en hoofd van durfkapitaalverstrekker Y Combinator (YC) - enkele interessante cijfers:
Van de 511 uitverkoren bedrijven door YC (de kans om binnen te komen is nog kleiner dan bij de gerenommeerde universiteiten MIT en Harvard) was de YC start-up succesratio nog steeds amper 7,2%. Dit zelfs nadat ze alle coaching, begeleiding en financiële steun hadden ontvangen van de YC mentoren. Demotiverend? Nee. Weten van aanpakken, daar draait het om.
Waarom mislukken die startende bedrijven dan precies?
Als je kijkt naar het falen van ondernemingen is er een grote gemene deler te onderscheiden. Ze proberen koortsachtig een probleem op te lossen dat niet eens bestaat. Het kan niemand schelen waarmee je bezig bent. Erger nog, mensen geloven niet dat het zogezegde probleem dat jij probeert op te lossen zodanig groot is dat ze willen betalen voor een oplossing (= jouw product).
Vraag eens aan een willekeurige ondernemer wat de basis gedachte is achter het starten van zijn of haar onderneming. Dan zal het antwoord waarschijnlijk zijn “ik zag een probleem en ik had daar een oplossing voor”.
De kans echter klein dat het probleem wat die ondernemer ziet ook daadwerkelijk een probleem is dat zijn potentiële klant ziet. EN dat diezelfde potentiële klant ook nog eens de oplossing van de ondernemer accepteert als DE oplossing voor zijn probleem. EN er dan ook nog eens voor wil betalen. Haast ondenkbaar.
Iedere ondernemer start dus eigenlijk zijn of haar onderneming aan de hand van een lijst met assumpties. Assumpties die validatie nodig hebben. Kortom: elke succesvolle organisatie is het resultaat van klantenfeedback. Gesprekken met klanten om de veronderstellingen die jij als ondernemer hebt te valideren.
Maar hoe krijg je feedback van klanten als je nog maar net bent gestart? En je misschien überhaupt geen klanten hebt? Vanuit deze redenering schieten start-ups gewoon in gang met maken van hun product. En is het een kwestie van hopen dat de klanten naar je toe komen gerend, zwaaiend met hun bankkaart.
Natuurlijk is er een betere manier
En die luidt: zoek naar validatie voor je idee alvorens je aan je product zelf begint. Hoe weet je anders dat je niet gewoon je tijd aan het verspillen bent? Hoog tijd om het te duiken in de wereld van customer development. Hoe dit werkt en hoe jij dit succesvol voor jou onderneming kunt inzetten lees je in mijn volgende post!