Bron foto: Shutterstock
Pinterest is hét medium bij uitstek voor webshops die zich richten op design, knutselen, interieur, gadgets,... Het is als het ware de Google voor leuke plaatjes. Een krachtige zoekmachine om voor elke gelegenheid inspiratie te vinden. Leuke gerechtjes om te maken met je kinderen? Toffe woonideeën? Pinterest staat er vol van. Als webshop is het erg nuttig je hier dus te begeven. Maar er is nog iets fantastisch aan Pinterest: je kan er erg eenvoudig en snel ontdekken welke producten je doelgroep leuk vindt. Zo ga je te werk:
1. Kijk welke producten mensen pinnen vanaf je webshop
Het is erg zinvol om te kijken welke producten anderen vanaf je website pinnen. Zo weet je welke producten mensen graag delen en welke je misschien zelf eens moet delen op je Pinterestpagina of andere sociale media. Hoe doe je dat? Surf naar “pinterest.com/source/jouwdomeinnaam” Waarbij je “jouwdomeinnaam” vervangt door je eigen domein. Zonder “www”, maar wel met de juiste extensie (.com, .be…).
2. Bekijk de borden van andere pinners die van jouw website pinnen
Nu je weet wat er van je website gepind wordt door andere pinners, kan je verder op onderzoek. Ga kijken op welk bord een pinner een product van je webshop heeft opgeslagen en bestudeer het bord aandachtig. Staan er nog producten van je webshop op? Dan behoort deze persoon vast en zeker tot de doelgroep die je wil bereiken. Nu kan je gemakkelijk kijken welke andere producten deze persoon ook heeft opgeslagen. Uiterst waardevolle informatie. Uiteraard kan je niet zomaar alle producten die ze daar pinnen ook in huis gaan halen. Ga daarom ook kijken welke producten van die andere webshops regelmatig een re-pin krijgen of veel likes hebben. Je doet dit best ook bij meerdere pinners en borden: welke producten komen regelmatig terug? Misschien dat je die toch echt niet kan missen in je assortiment.
3. Wat scoort bij de concurrentie?
De manier van werken die ik hierboven beschreef kan je natuurlijk ook toepassen op een andere manier. Bekijk eens wat er vanaf het domein van je concurrenten gepind wordt. Zo krijg je inzicht in hun populairste producten en kan je overwegen deze in huis te halen. Jammer genoeg heeft deze manier van werken één groot nadeel: je loopt eigenlijk steeds een beetje achter. Je bent immers later dan je concurrenten. Het is dus handig Pinterest te gebruiken voor producten die niet trend- of modegevoelig zijn. In het geval van rages zal je altijd te laat zijn.
Uiteraard biedt Pinterest op andere manieren nog een hoop interessante informatie. Heb je een Pinterest-account? Duik dan een keertje in de statistieken. Hier kan je onder het kopje “website” allerlei informatie terugvinden over Pins afkomstig van je website. Welke worden veel vertoond? Op welke producten wordt veel geklikt? Op die manier kan je ook achterhalen welke omschrijvingen bij je Pins goed werken. Nog even dit: richt je je tot de Pinterest-doelgroep (vrouwen, met een midden- tot hogere opleiding)? Vergeet dan zeker geen Pin-it button aan je webshop toe te voegen!
Zet jij Pinterest al in?