Fastcompany had een fascinerende Q&A met niemand minder dan Tim Cook, de CEO van Apple. De ondernemer heeft het over hoe Steve Jobs' visie nog steeds de toekomst van Apple bepaalt. En vooral: hoe het bedrijf telkens opnieuw "outside the box" gaat.

De strafste quote uit het interview? "Sommige dingen nemen jaren in beslag alvorens ze afgewerkt geraken. En dat hoort ook zo. Stuur niet zomaar een product de wereld in als het nog niet eens is afgewerkt. Geduld is een mooie eigenschap om iets te verwezenlijken dat juist in elkaar steekt."

Steve Jobs' visie blijft in leven

Cook vertelt dat Jobs vond dat de meeste mensen in een kleine doos leken te leven. Ze durven niet verder te denken dan hun huidige comfortzone. Of ze ooit grote dingen zouden kunnen veranderen of verwezenlijken? Vergeet het maar. Leven met beperkingen, noemde Steve Jobs het. "Iets waar Steve nooit mee had kunnen leven," vertelt Cook.


tim cook

"Die filosofie heeft hij ingepeperd bij het management sinds de start," blikt Cook terug. "Als je dat ene iets kunt realiseren, kan je ook andere dingen volbrengen. En vooral: als je accepteert dat jij eindeloos veel mogelijkheden hebt, zal je grootse dingen kunnen doen. Je zal de wereld veranderen."

“Steve weigerde zich neer te leggen bij het status quo, en integreerde dat ook in het bedrijf."


Ja - dat was de rode draad doorheen Jobs' leven. "Daardoor had hij ook zo'n fantastische ideeën," erkent Cook. "Hij weigerde zich neer te leggen bij het status quo, en integreerde dat ook in het bedrijf."

Producten stralen eenzelfde visie uit

Het resultaat van die visie mag gezien worden. Alleen als je kijkt naar de producten van Apple. "Hij had echt de obsessieve drang om de beste producten ter wereld te maken," zegt Cook. "En wie de beste dingen ooit wilt neerzetten, moet de allerbeste technologieën bezitten. Steve vond dat, als Apple erin slaagde om fantastische producten te maken voor mensen, die op hun beurt fantastische dingen konden verwezenlijken. Volgens hem kon hij daarin een ferme bijdrage leveren, en dat op wereldwijd niveau. En dat is eigenlijk nog steeds de kern van Apple. Er kan veel veranderen, maar je bedrijfswaarden moeten standhouden."

Grote cijfers vs. de beste zijn

"In het techwereldje durft succes zijn tol wel eens te eisen," verklapt Cook. "Hoeveel clicks heb je behaald? Hoeveel gebruikers zijn er actief? Hoeveel units heb je verkocht? Terwijl iedereen in de business zich toelegt op die grote getallen, laat Steve dat aan zich voorbijgaan. Zijn doel: het beste product maken."

Cook geeft aan dat die aanpak hem heeft beïnvloed toen hij Apple vervoegde in 1998. "Bij Compaq (het vorige bedrijf waar Cook werkte, n.v.d.r.) leefde ik nog in het Windows wereldje, wat toen draaide om het meeste van alles te behalen. En dat is nog steeds zo," klinkt het.


tim cook producten

Hamvragen

Als Apple overweegt om een nieuw product uit te brengen, stelt het management zichzelf enkele hamvragen. Wat zijn de primaire technologieën hierachter? Wat kunnen wij brengen? Kunnen we met dit product added value creëren voor de maatschappij? "Als dat niet mogelijk is - en we de belangrijkste technologieën niet in huis hadden - gaan we nooit verder," besluit Cook. "Dat is de filosofie van Jobs en de bottom line van onze missie. Ik hoop dat dat altijd zo zal blijven."

Huidige beleid van Apple? Meer dan een eenmansshow

Steve Jobs stond ervoor bekend om constant quality checks te doen. Hoe zit het met het huidige beleid? Gaat Cook ook zelf kwaliteitscontroles uitvoeren op elke afdeling, of wordt dit alles wat meer verspreid over het hele bedrijf? "Stiekem was het altijd al verspreid binnen Apple," verklapt Cook.


steve jobs bij apple

“Het succes van Apple is de som van meerdere mensen. Onze bedrijfscultuur zorgt dat iedereen betrokken is bij deze visie."

 

"Steve kon niet alles naar zich toetrekken toen hij er was, en vandaag is het bedrijf drie keer zo groot als in 2010. Of ik dan alles naar mij toetrek? Absoluut niet. Apple is meer dan een eenmansshow. Het succes van Apple is de som van meerdere mensen. Onze bedrijfscultuur zorgt dat iedereen betrokken is bij deze visie."

Heeft Steve dan echt de reputatie van de alomgevreesde micromanager te zijn? "Ja, hij was verantwoordelijk voor heel wat beslissingen," antwoordt Cook. "Zijn capaciteit was grenzeloos. Maar hij was nog steeds een persoon - dat besefte hij."
 

“De grootste bijdrage die Steve heeft geleverd is het bedrijf zelf en diens fantastische cultuur."


Cook klinkt haast defensief als het gaat over Steve Jobs en zijn zogenaamde micromanagement. "Afgelopen jaar haalde Apple een omzet van ruim 200 miljard dollar. We behoren tot de top smartphone producenten in de wereld. Denk je echt dat het bedrijf dat had kunnen verwezenlijken als Steve een micromanager was? Duidelijk niet. De grootste bijdrage die Steve heeft geleverd is het bedrijf zelf en diens fantastische cultuur."

Apple heeft het lef om dingen achter zich te laten


Een andere reden waarom Apple zo succesvol is: het bedrijf had altijd al de discipline om de dingen achter zich te laten wanneer ze dat beter vonden. "We zijn bewust weggebleven van de floppy disk toen die zo populair was bij flink wat gebruikers," stelt Cook. "In plaats van de zaken op traditionele wijze aan te pakken, hebben we de optical drive eruit gehaald. Die was echt wel populair bij sommige mensen. We hebben onze connector aangepast, ook al wisten we maar al te goed dat de markt dol was op de 30-pin connector. Het duurde lang alvorens die dingen populair werden en de overtuiging van de markt voor zich wonnen. Maar soms moet je nu eenmaal dingen achter je laten om voor je eigen doel te gaan. Dat deden we gisteren, doen we vandaag én ook morgen."

Bron: FastCompany