Heeft Teamleader eigenlijk een verdere introductie nodig? Het bedrijf, gepokt en gemazeld in de wereld van CRM, staat bekend om haar straffe groei. Nu de Gentse - of nee, internationale - speler de scale-up fase betreedt, is het hoog tijd om te kijken naar wat de toekomst brengt. En welke geheime succeswapens Jeroen De Wit (CEO) daarvoor in de strijd gooit. ieLon legde hem het vuur aan de schenen!
Niet veel mensen van 28 jaar oud mogen zichzelf CEO noemen van een SaaS-bedrijf dat over steeds meer landsgrenzen trekt. De Wit is trots, maar blijft bescheiden. Een eigenschap die doorheen het hele interview naar boven komt.
Van investering naar internationalisering: selling the dream
Teamleader kreeg al twee grote kapitaalinjecties: de eerste in april 2014 en de tweede amper 9 maanden geleden. Maar hoe pak je dat eigenlijk aan, de waardering van je bedrijf? “Teamleader bevindt zich in een recurrente business,” zegt De Wit. “Dus gaan we voor een waardering op basis van monthly recurring revenue. Maar cijfers zijn niet het enige wat telt. Het gaat ook echt over selling the dream, waarbij je investeerders moet laten geloven in het potentieel. En in the big outcome, natuurlijk. “
Na de investering zijn een hoop mensen aan boord gekomen. Jeroen spreekt fier over een gigantische groei en uitbreiding van het team. “In februari 2015 waren we amper met 14, en aan het einde van het jaar werken 54 medewerkers bij Teamleader,” zegt hij.
Foto: Teamleader in Berlijn
Het getankte bedrag heeft ook de verdere internationalisering in gang gezet. In februari 2015 zag het eerste Teamleader-kantoor bij onze noorderburen het levenslicht. Datzelfde jaar, in september, was Berlijn aan de beurt. Jeroen blikt rustig en vooral nuchter terug op zijn internationaliseringsavontuur. Gewoon, alsof het niets was. “Kijk, volgens mij kunnen ondernemers best een stevig idee hebben om iets nieuw te bouwen of te internationaliseren. Maar uitvoering is en blijft key, en ik ben trots dat we daar zo goed in zijn.” En dat mocht de Nederlandse markt aan den lijve ondervinden. Bij de opstart van het Nederlandse Teamleader waren er 2 lokale concurrenten. In minder dan een jaar tijd wist het bedrijf hen zomaar voorbij te steken.
Nieuwe branding: de rots in de Teamleader branding
Een sterke groei betekent soms nu eenmaal dat je ook je branding over een andere boeg moet gooien. In het najaar van 2015 kwam Teamleader met een compleet nieuwe positionering op de proppen. De Wit geeft aan dat dat gewoon nodig was. “Weet je, Teamleader is gestart in juli 2012. Het idee kende een massale organische groei. En dan kom je op een punt waar je een stevige nieuwe branding nodig hebt. Daarvoor hebben we vanbinnenuit gewerkt: workshops, interviews, ...Zo hebben we alle belangrijke elementen van ons bedrijf in kaart gebracht, en zijn we tot een brand book gekomen,” klinkt het.
De ondernemer is blij met het resultaat, maar verduidelijkt meteen dat het meer is dan gewoon een nieuw logo met nieuwe kleuren. “We zagen het echt breed,” zegt hij. “We hebben onze positionering onder de loep genomen, net als de missie, visie en de bedrijfswaarden. Op een kritische manier hebben we vastgesteld dat er sommige zaken niet in lijn waren met onze values. En uiteindelijk waren al die bevindingen de basis voor de output: een nieuwe website, een aangepast logo, en ga zo maar door.”
Nu: even terug naar dat logo. Waarom net die vorm? “Ons logo vertegenwoordigt de modulaire aard van Teamleader,” zegt De Wit. “De initialen zijn verwerkt in origamiletters, waarmee we duiden op de precisie en vindingrijkheid van Teamleader. Ook is origami een kunstvorm die belichaamt hoe gerichte inspanning dikwijls leidt tot onverwachte resultaten. En dat vind ik fantastisch.”
Hoe de neuzen van the ‘Teamleader Family’ in dezelfde richting staan
Jeroen vertelt openhartig hoe blij hij is dat de visie rond de nieuwe branding wordt doorgetrokken naar de hele bedrijfscultuur. “We zijn een echte Teamleader family,” lacht hij. “Iedereen weet op professionele wijze om te gaan met klanten, leveranciers en andere externe partners. Elke medewerker heeft de oprechte ambitie om kost wat kost mogelijke problemen of hinderpalen op te lossen. Terwijl het er intern erg informeel aan kan toegaan. Die twee zaken gaan hand in hand, zonder dat er misbruik van wordt gemaakt.”
Jeroen als CEO
Toegegeven: Jeroen De Wit draagt de CEO-titel, maar nog nooit was een CEO zo toegankelijk. “Teamleader zweert bij een vlakke organisatiestructuur,” beaamt hij. “Top-down is echt geen hedendaags gegeven meer. We werken met een jonge generatie van mensen die ook gewoon die betrokkenheid wíllen. Het is meer dan een job met dagelijkse routines. Een begrip dat centraal staat in onze cultuur, is self-empowerment. Want die waarde is een belangrijk onderdeel van de groei die Teamleader tot op heden bereikt heeft. Ik ben dan ook echt blij dat ik met mensen kan samenwerken die deze waarde omzetten naar de praktijk.”
Team als belangrijkste asset
De Wit heeft het meermaals over hoe zijn team de belangrijkste asset is. En dat geloven we graag. Maar wat drijft hem als CEO? Welke kijk houdt hij erop na? Een woord: relativeringsvermogen. Volgens hem is dat gewoon noodzakelijk als ondernemer. “Tegelijk heb ik de drang om constant meer uit het bedrijf te halen,” zegt hij enthousiast. “Ik merk dat, als je resultaten behaalt, de rewarding vanzelf komt. Al heb ik soms echt grootse plannen en ideeën om meteen in gang te zetten, maar dan is er het team om mij een beetje af te remmen met de melding dat we stapsgewijs moeten werken. Zolang we maar niet te veel bezig zijn met het optimaliseren van interne processen. Ik zou het vervelend vinden als Teamleader in een soort maintenance mode belandde. Waardoor er ook geen ruimte meer zou zijn voor verdere groei.”
Een blik op de toekomst: product, product en nog eens product
De richting van Teamleader wordt in elk geval voor een groot deel bepaald door haar klanten. “Teamleader is een product waarbij - sinds het begin - 2.000 bedrijven feedback hebben gegeven,” zegt De Wit. We zijn gestart met de focus op het product, en die willen we in de toekomst ook behouden Daarnaast zal de focus liggen op de verdere professionalisering. Nederland scheert hoge toppen, dus daar willen we full force gaan. Voor Duitsland bereiden we ons dan weer voor op de scaling fase.”
Of Teamleader nog op andere landen mikt? “We onderzoeken constant nieuwe markten, dus ik sluit niet uit dat in de komende maanden nieuwe regio’s worden aangeboord,” bevestigt De Wit.