'Minder zinloze e-mails': klinkt als de wens van iedere werknemer en ondernemer? Mogelijk, maar voeg daar ook nog eens 'niet of minder lang hoeven te wachten op antwoord' aan toe? Ja, Slack kennen we bijna allemaal als de interne communicatietool die teams beter laat samenwerken. In april 2016, een jaar na haar publieke lancering, werd Slack gewaardeerd op 2.8 miljard dollar. Een straffe groei, en daarvoor gooide het bedrijf deze marketingtechnieken in de strijd:
Geen sales manager, ook geen VP, noch een account manager: Slack investeerde enkel in een marketinggoeroe (de CMO), die de naam Bill Macaitis draagt. Ooit bekleedde hij een marketingmanagementfunctie bij Zendesk, en onlangs zat hij samen met Mashable. Die laatste vroeg hem hoe het nu voelt om Chief Marketing Officer te zijn in Silicon Valley, waarom customer experience king is en hoe bedrijven marketing moeten inzetten om een vliegende start - nee, een vliegende groei - te nemen.
1. Wees constant hongerig naar kennis én geweldige ervaringen
Een gouden raad die Slack's CMO Bill Macaitis aan zijn jongere versie zou geven? "Denk altijd aan de volledige levenscyclus die een klant doorloopt," vertelt hij aan Mashable. "Je merk is de som van alle ervaringen en interacties die een klant heeft met jouw bedrijf. Dus blijf daar ook continu aan sleutelen. Want een sterk merk zal al-tijd langetermijngroei en omzet teweegbrengen."
Ook hamert de CMO op het belang van kennis en de drang om bij te leren. "Elk jaar wordt er wel een fantastische nieuwe marketingtechniek ontwikkeld," zegt hij. "Dus ik zou de jongere versie van mezelf ook aanmoedigen om continu te blijven leren. Pas dan kan je een echte leider worden en zo ook je team inspireren om het beste van zichzelf te geven.
En nu we het toch hebben over dat team: sommige mensen onderschatten het belang van een goede manager te zijn. Statistieken hebben zo ook al uitgewezen dat de manager een van de voornaamste redenen is dat mensen kappen met hun job. Vandaar werk ik ook steeds aan mijn managementvaardigheden door veel te lezen. En zo ook het hele team te enthousiasmeren.
2. Blijf proberen tot de dingen goed gaan
Uiteraard gaan de dingen niet altijd van een leien dakje. Macaitis is niet de man die het belang van 'durven falen' ophemelt, maar wel diegene die hamert op doorzettingsvermogen. "Mijn vader en ik voerden wel vaker opknapwerkjes uit aan ons huis," blikt hij terug. "Terwijl gaf hij me belangrijke levenslessen. Zo van 'Bill, les #23: Als je begint aan een job, zorg dan dat je die goed doet. Les #34: 'Je hebt de juiste tools nodig om de juiste job te kunnen uitvoeren'.
En als er iets niet helemaal liep zoals gepland, gebruikte hij humor om de dingen te relativeren en om door te zetten tot het wel juist zat. Dan is de voldoening des te groter. Dat heeft hij echt aan mij doorgegeven."
3. Vergeet B2B en B2C
Bill Macaitis' marketingcarrièrepad kent vertakkingen in B2B en B2C. Maar merkwaardige verschillen tussen die twee zijn er volgens hem niet. "Klanten, of ze nu 'B2C' en 'B2B' zijn, blijven mensen van vlees en bloed die gewoon een goede ervaring van jouw merk verwachten. Marketing is meestal de eerste interactie die een prospect heeft met je bedrijf. Dus of het nu B2B of B2C is: je moet je op niets anders focussen dan het leveren van de ultieme ervaring.
"We moeten meer customer-centric metrics volgen"
Bron: blog.popcornmetrics.com
"Customer-centricity is enorm actueel, hé. Het is niet meer een buzz-woord: de stem van de klant is luider dan ooit door social media. Bedrijven zien ook meer en meer de kracht in van mond-tot-mondreclame. En dat dat begint met een onberispelijke klantenervaring. Dus is het essentieel om customer-centric metrics op de voet te volgen. Dan heb ik het over Net Promoter Score (NPS) en Customer Satisfaction. Die analytics zijn key om organische mond-tot-mondreclame en gezonde langetermijngroei te realiseren."
4. Focus je op data, maar ook op je gevoel
Volgens Macaitis moet de CMO van vandaag datagebaseerde conclusies kunnen trekken maar tegelijk ook kunnen inspelen op emoties. Want anders kan je geen sterke merkervaring neerzetten. "Op gebied van data moet je gewoon de juiste techvoorzieningen hebben om te kijken wat er al dan niet werkt," beweert hij. "Iedere marketeer moet metrics kunnen analyseren, gaande van funnel metrics tot customer success metrics.
"Lead generation dient voor kortetermijnresultaten, brand building is een langetermijngegeven"
Aan de andere kant vind ik lead generation een kortetermijngebeuren, maar brand building als een langetermijngegeven. Door de focus te behouden op de langetermijnvisie, kan je merkwaarde opbouwen. Dat is een essentiële differentiator en een motivator om mond-tot-mondreclame te genereren."
5. Zorg ervoor dat verschillende aspecten goed zitten - ook je team
Macaitis gelooft dat marketing een prominente trigger is van het groeitraject van een bedrijf. Tenminste, als je de dingen juist aanpakt. Want het is wel degelijk een combinatie van verschillende factoren die juist moeten zitten. "Word of mouth, PR, advertising, content marketing, lifecycle nurturing, events en customer evangelism zijn sleutelbegrippen als het aankomt op het versnellen van je groei," stelt Macaitis.
Maar daarom moet je wel in staat zijn om het beste marketingteam ooit samen te stellen. En ook: door hen de juiste uitrusting en tools aan te reiken, kan je echt het verschil maken in je groei.
Klinkt dat advies je bekend in de oren? Pas jij de tips al toe in de praktijk? Vertel het in de comments hieronder!