Bron foto: Shutterstock

De smartphonerevolutie heeft onze manier van leven en werken veranderd. In ons kleine deel van de wereld lopen we zelfs wat op de muziek vooruit. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat eind 2015 zo’n 70 procent van alle Belgen tussen 10 en 70 jaar een smartphone bezit. Google registreerde sindsdien meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten via de desktop.

Waarvoor men de smartphone gebruikt, verschilt per gebruiker. Apps voor social media, het bekijken van video en bellen zijn koplopers. Maar ook voor het werk wordt de smartphone veelvuldig uit de achter- of binnenzak gehaald. Zeker onder jongeren. Het aandeel van mensen onder de 25 in het totale gebruik is maar liefst 96 procent! Dat is een buitengewoon indrukwekkend én belangwekkend cijfer, wetende dat zij zowel de beroepsbevolking als de klanten van de toekomst zijn.

Welke apps zijn handig? 

De komende twee jaar mogen kmo’s groeipercentages van drie cijfers verwachten als het gaat om het gebruik van mobiele apps, die zowel de productiviteit van medewerkers als klantervaringen verbeteren. De mogelijkheden zijn enorm, zeker ook omdat het tegenwoordig een fluitje van een cent is om je eigen mobiele app te bouwen. Bovendien verwacht de klant dat bedrijven op die manier met hem of haar communiceren.

Vrouw op tablet

Bron foto: Shutterstock

Mobiele apps helpen kleine bedrijven bij het versterken van bestaande klantrelaties en het aantrekken van nieuwe klanten door gepersonaliseerde informatie aan te bieden. Wie met zijn app de digitale wereld betreedt, wordt een stuk zichtbaarder. Hoe kan je met mobiele apps jouw business verbeteren? Deze tien applicaties helpen je te organiseren, te verbinden met klanten en jezelf zichtbaar te maken.

1. Google Hangouts

Video op de werkplek is de nieuwe norm, zeker als de business groeit en zich uitbreidt naar nieuwe markten. In een tijd waarin ondernemingen harder werken dan ooit om personeel betrokken en verbonden te houden, kunnen medewerkers met een tool voor videoconferencing als Google Hangouts makkelijk communiceren. Met Google Docs werken ze ook nog eens heel makkelijk samen aan teksten, overzichten en presentaties. Het is eenvoudig te zien wie wat mag aanpassen en dat ook daadwerkelijk gedaan heeft, plus je hebt altijd de laatste versie bij de hand

2. Office 365 Mobile

Jouw mobiele medewerkers moeten op ieder moment van de dag op hun smartphone met hun productiviteitstools kunnen werken. Met Office 365 Mobile kan je Office-documenten gezamenlijk aanpassen en updaten op ieder mobiel apparaat.

3. DocuSign

Tools als Docusign veranderen de manier waarop we documenten op onze smartphones ondertekenen, verzenden en beheren. Je kan documenten ermee in gereedheid brengen en verzenden voor ondertekening, jouw eigen handtekening zetten en constant zicht houden op de documentstatus via je telefoon.

Vrouw kijkt naar smartphone

Bron foto: Shutterstock

4. Salesforce1 Mobile App

Als je in een klein(er) bedrijf werkt, wil je op de hoogte blijven van belangrijke informatie, ongeacht jouw apparaat of locatie. De Salesforce1 Mobile App biedt een compleet overzicht van je business via een gebruiksvriendelijke, intuïtieve app. Je hebt direct toegang tot klantgegevens, zodat je jouw bedrijf vanaf je eigen telefoon runt. Zo kan je bijvoorbeeld ziekte- of vakantiemeldingen voortaan via de app laten verlopen. De verantwoordelijke manager is op die manier altijd bereikbaar, de afwezigheid van de medewerker is meteen geregistreerd, en alle betrokkenen zijn direct op de hoogte.

5. Sage Live

Backoffice-accounting wordt normaal gesproken geassocieerd met administratie op een desktop. Maar met Sage Live staat alle business- en accountinginformatie meteen op je mobiel, zodat je CRM-, accounting- en financiële data letterlijk direct bij de hand hebt.

6. Tripit

De perfecte app voor de zakelijke reiziger. Met Tripit organiseer je jouw reisschema’s op één centrale plaats, toegankelijk via je smartphone. Je kunt je reisplannen samenvoegen, synchroniseren met jouw agenda en er al je reisdocumenten in bewaren. Daarnaast behoud je overzicht op vluchtupdates en heb je toegang tot de loyaliteitsprogramma’s waar je aan deelneemt. De app zorgt ook voor weersinformatie, kaarten en routes, zodat je optimaal van je reis profiteert.

7. Last Pass

Nagenoeg alles vraagt om een wachtwoord, maar ze allemaal onthouden is en blijft een uitdaging. Dat geldt al helemaal als je mobiel bent en ze op je smartphone of tablet wilt gebruiken. Last Pass onthoudt niet alleen je wachtwoord, de app werkt ook als een wachtwoordgenerator, die automatisch formulieren en inloggegevens invult als je op internet bent.

Smartphone

Bron foto: Shutterstock

8. GetFeedback

In de kmo wordt de strijd om de gunst van de consument momenteel gewonnen met klantenservice. Het kleiner bedrijf troeft hier niet zelden de groteren af. GetFeedback is gebouwd om online enquêtes te maken, precies zoals je wilt, ongeacht het apparaat waarop jouw klanten ze invullen.

9. Concur

Met de mobiele app van Concur gaat het declareren van onkosten snel en eenvoudig. Door ze te fotograferen worden jouw bonnetjes in de app geregistreerd. Zodoende is je administratietijd tot een minimum gereduceerd en houd je voortaan onderweg je onkosten al bij.

10. Bouw uw eigen app

De toename in het mobiele-telefoongebruik betekent dat apps voor smartphones een belangrijk marketingmiddel zijn geworden voor de kmo. Klantgerichte apps kunnen een voorname rol spelen in het creëren van één-op-éénervaringen met jouw klanten.

Kortom, deze tien apps zijn snel en eenvoudig te gebruiken. Uiteraard zijn er nog vele andere slimme apps die je kunnen helpen je business te versterken door jouw sales en marketing aan te jagen, en ook jouw klanten en medewerkers tevreden te houden door het bedrijfsproces te digitaliseren en daardoor te versimpelen. Je hebt de toekomst van jouw bedrijf letterlijk al in eigen handen. Nu is het alleen nog zaak die smartphone zo slim mogelijk te benutten.