Bron foto: Shutterstock
Ook vanavond zin in de frituur, maar je ziet op tegen de lange wachtrijen? Daar steekt one2three een stokje voor: de start-up bouwde een online bestelplatform waarmee je vooraf bestellingen kunt plaatsen. “We willen de horecasector klaarmaken voor digitale transformatie”, zo klinken de grootse plannen. Bloovi-redactrice Magali sprak met CEO en medeoprichter Geert Janssen.
Frustratie in de rangen
Naast oprichter en CEO is Janssen nog CEO bij entrust-it, de marktleider in IT-diensten & -oplossingen voor scale-ups. Op een dag vertelde één van zijn collega’s hoe gefrustreerd hij was omdat hij drie kwartier lang moest aanschuiven in de frituur. “Wij zijn inderdaad één van die start-ups die voortvloeien uit een frustratie”, lacht Janssen. “Dat kon beter, zagen we, en we begonnen te brainstormen over hoe handig het zou zijn moest je op voorhand je bestelling kunnen doorgeven, om die later enkel te moeten afhalen of te laten leveren bij je thuis. Wat eigenlijk al bestaat bij diensten zoals Collect & Go. En aangezien we toch toegang hadden tot flink wat IT-diensten, hebben we besloten om het idee uit te werken.”
Nog later kwam het duo in contact met het door studenten opgerichte Youbba, een bedrijfje met een soort van mobiele butler app. “Zo kwam ik in contact met Peter Ryckaert die mee die start-up leidde”, gaat Janssen verder. “In 2014 besloot Peter onze start-up te vervoegen als medeoprichter en hebben we de studenten van Youbba uitgekocht.”
Driedubbele voordelen
Het drietal bouwde verder aan een bestelplatform dat tot een jaar geleden nog in zijn kinderschoenen stond. Het platform, dat op maat van de desbetreffende kleinhandelaar wordt opgesteld, wordt door ruim 16.000 particuliere klanten gebruikt om een bestelling te plaatsen via hun e-mailadres. Ze krijgen een bericht als hun order klaar is voor ophaling of wanneer hun bestelling zal geleverd worden. Wil je echter ter plaatse eten en heb je weinig tijd, bestel dan op locatie – ook dat kan - door je bestelling door te geven door een QR–code te scannen op jouw tafeltje.
“Voor eindklanten draait het dus vooral om de efficiëntie en het gebruiksgemak dat one2three biedt”, zegt Janssen. “In de digitale transformatie van vandaag kan je je het niet langer permitteren om klanten te laten inboeten in gebruiksgemak. De cijfers liegen er niet om: maandelijks worden er wel 3.000 bestellingen gedaan via ons platform.”
Frituur Ferro implementeerde - mét succes - het platform.
Natuurlijk zijn de voordelen ook legio voor kleinhandelaren - frituren, broodjeszaken, hotels - die one2three implementeren in hun zaak. “Voortaan kan een uitbater of zaakvoerder zich volledig toeleggen op de bereiding van hun product”, gaat Janssen verder. “Het tijdrovende verwerkingsproces van alle bestellingen is immers een fameuze hick-up en zeker een euvel tijdens piekmomenten. In het begin merkten we dat sommige handelaren twijfelachtig tegenover onze applicatie stonden en argumenteerden dat ze geen tijd hadden om een nieuwe tool onder de knie te krijgen. Maar ze zagen zeer snel in dat one2three hen net tijd bespaarde.” Klanten die voorheen niet langer langs kwamen daar ze geen zin hadden in de wachtrij, komen spontaan terug. De kleinhandelaar kan zijn klantenbestand ook actief gaan benaderen.
Tot slot krijgen de groothandelaren nog de kans om de vruchten te plukken van het bestelplatform. Volgens Janssen kunnen zij de data van eindklanten gebruiken om hun aanbod relevanter te maken. “Kortom: iedereen wordt er gelukkig van”, besluit de ondernemer. “Vandaar zal je ons niet snel horen spreken over een ‘bestelplatform’, maar eerder over een hospitality community platform, waar we de consument, de kleinhandelaar en groothandelaar samenbrengen.”
Huidig en toekomstig verdienmodel
Als horecaspecialist kan je het one2three-platform al laten implementeren voor amper 49 euro per maand. Op basis van de gegenereerde maandelijkse omzet via het platform betaal je een bepaald bedrag aan de start-up. “We worden dus letterlijk beter van het feit dat onze klanten er beter van worden”, glundert Janssen.
“Tegelijk voelen we dat we nog veel verder kunnen gaan. We zijn enorm blij dat we een werkend platform hebben, maar willen nog tal van functionaliteiten toevoegen. Ik denk dan aan groepsbestellingen en customer intimacy- en loyalty programma’s. Maar first things first: we zetten momenteel veel in op sales en marketing. Nadien kunnen we met one2three-diensten aanbieden de hele lading van digitale transformatie dekt. The sky is the limit.”
Wij wensen de start-up alvast veel succes!