Innovatie is het nieuwe mantra van het bedrijfsleven. Nu iedereen er de mond van vol heeft, is het echter bijna onvermijdelijk dat innovatie uiteindelijk zal uitgroeien tot een vormloos kluwen van ideeën, technieken, processen en software, om nog te zwijgen van de talloze zogenaamde experts die even talrijk als onverwacht opduiken als na een al dan niet tragische gebeurtenis die plots het nieuws overheerst.

Is 'zichzelf heruitvinden' overschat?

Bedrijven worden dagelijks om de oren geslagen met de boodschap dat ze “zichzelf opnieuw moeten uitvinden”, om niet kopje onder te gaan aan in de orkaan van de digitale transformatie en de tsunami van de disruptie.

Het is dan ook geen wonder dat innovatie zo’n vooraanstaande plaats heeft ingenomen. Het verbaast niemand meer dat bedrijven, al dan niet via hackathons waarvoor ze jonge start-ups inhuren omdat die “de knepen van dat vak kennen” op zoek gaan naar een nieuwe heilige Graal of toch minstens naar een product, een app of een onverwachte dienst die hen sterk van anderen onderscheidt. En waarmee ze toegevoegde waarde kunnen creëren.

De innovatiehype

Maar daar zit meteen ook het gevaar voor een “innovatiehype”. Op een zeker ogenblik bereik je een verzadigingspunt. Hoeveel mensen zitten nog te wachten op een zoveelste artisanaal gebrouwen biertje dat ergens verwijst naar de grootouders van de initiatiefnemers? Hoeveel mensen zitten nog te wachten op een zoveelste verrassende smaakcombinatie op restaurant?

De hoogdagen van de “nouvelle cuisine” en van de toefjes en de schuimpjes zijn trouwens al een tijdje achter de rug. En het gevaar voor de innovatiehype geldt niet alleen voor consumentenproducten, maar ook in de B2B sector. Hoeveel bedrijven zitten nog te wachten op weer een nieuwe app die managers helpt om “agile” en “lean” te worden? Het zijn in onze ogen modewoorden, die dreigen hetzelfde lot beschoren te zijn als 75% van de nieuw gelanceerde supermarktproducten, die een jaar later al niet meer in de rekken liggen.

Wat is inovatie nu echt? 

Het lijkt er sterk op dat we naarmate we het meer over innovatie hebben, ook steeds meer vergeten waar het bij innovatie om draait: nieuwe producten en diensten op de markt brengen die een behoefte van klanten invullen of nieuwe processen bedenken die, “bottom line”, geld opleveren.


Iedereen heeft de mond vol over innovatie, maar lijkt niet echt te beseffen wat het precies is. In die zin lijkt het op porno: moeilijk om duidelijk te definiëren, maar iedereen herkent het wel als hij of zij het ziet.

In die wervelwind van aandacht voor innovatie is het voor organisaties erg belangrijk om de voeten op de grond te houden, afstand te bewaren van de innovatiewaan van de dag en van de buzzords en vooral creatief te zijn. bijvoorbeeld door niet amechtig te streven naar gekke "out of the box" ideeën, maar door aan de slag te gaan met het waardevolle van "in the box". In die zin kan een heel eenvoudige en regelmatige "dank u wel" ten aanzien van medewerkers al een hele innovatie zijn als dat tot dan toe te weinig gebeurde.