Fabian Thylmann werd in 2013 nog door Amerikaanse media omschreven als de nieuwe Hugh Hefner. Vandaag staat hij bekend als expert voor de Belgische start-upscene. Het fantastische carrièrepad van Thylmann kent zijn oorsprong bij websites als PornHub, RedTube en YouPorn - die hij eigenhandig uit de grond stampte. Thylmann’s websites groeiden uit tot een miljoenenbedrijf met 1200 medewerkers. Het straffe ondernemersverhaal van deze Duits-Belgische entrepreneur:
Thylmann combineerde gratis websites als PornHub en YouPorn met betalende premium-content zoals Brazzers en Playboy Plus. Het is enorm fascinerend hoe porno - waar zogezegd niemand naar kijkt - zo succesvol werd. Inderdaad, de Manwin-websites lokken maandelijks niet minder dan 450 miljoen unieke bezoekers.
Startschot van carrière
Sinds zijn negende woont Thylmann al in België. “Mijn ouders zijn naar hier gekomen vanwege professionele reden," zegt hij. "Ik ben zo goed als Belg, hoewel ik voor mijn studies naar Aken ben getrokken. Maar ik wilde altijd terugkomen, en dat heb ik in 2012 gedaan."
"Porno is een business die er altijd al is geweest"
Eind jaren tachtig was Thylmann aan de slag als computerprogrammeur en begon hij vanuit zijn zolderkamer in het ouderlijk huis voor enkele pornowebsites te programmeren. Gewetensbezwaren heeft Thylmann daarover niet. "Achja, mensen mogen het raar en ongehoord vinden," zegt hij kalmpjes. "Maar porno is een business die er altijd al was, en die zonder mij niet kleiner zou zijn geweest. Dus nee, het morele is nooit een issue geweest. Ik heb de pornoindustrie altijd als een business beschouwd. Het was nooit mijn bedoeling om in dit wereldje te belanden. Voor ik het goed en wel besefte begon ik zelf overnames te doen en zo is de bal aan het rollen gegaan."
Vanuit zijn zolderkamer lanceerde Thylmann zijn bedrijf Manwin. Het bedrijf was de holding achter websites zoals PornHub, RedTube en YouPorn, Brazzers en Playboy Plus. Manwin ging hard. Zo groeide het bedrijf uit tot een begrip in de adult-entertainmentwereld en groeide het in drie jaar uit van 200 naar 1200 werknemers. De omzet klom tot de ettelijke miljoenen.
Van pornokoning naar investeerder
In 2013 hield Thylmann het voor bekeken bij Manwin. Hij verkocht Manwin aan het hogere management team - goed voor een 74 miljoen euro. "Ik wilde me focussen op wat ik echt leuk vind: bedrijven laten groeien," zegt de ondernemer.
"Het was mooi, maar op een bepaald moment moet je ermee stoppen. Zeker in een industrie waar het er almaar ruiger aan toe gaan. Ik wilde ook gewoon iets nieuws: investeren in start-ups en hen helpen te klimmen op de ladder. Van heel klein naar heel groot. Tenslotte beleef ik daar het meeste plezier aan."
Vandaag is hij een bekend gezicht in het start-up landschap, en investeerde hij onder meer in Brusselse vastgoedwebsite Shelterr van Benjamin Wayenberg.Een project waarmee Thylmann de online immosector wil disrupten.
Ondernemen in België? Fantastisch
Thylmann is een van de laatste ondernemers die de zoveelste vergelijking zal maken tussen België en Silicon Valley. “Ik hou van dit land vanwege de talen en de mentaliteit,” gaat hij verder. “België is een prachtig land - zeker als testmarkt, want jullie hebben twee heel verschillende markten. En zodra je dat hebt gedaan, kan je eenvoudig uitbreiden naar Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland. Ik beschouw dit land als een fantastische springplank om een business internationaal uit te bouwen. Dat is wat elke Belgische start-up zou moeten doen, want de markt is veel te klein om een business to consumer-bedrijf uit te bouwen.”
"België is heus geen kleine Valley, daarvoor is hier veel te weinig kapitaal"
Het enige minpuntje is volgens Thylmann de Belgische faalangst. Want zoals iedereen al weet, is er in the Valley no such thing as failure. Of beter: je begint gewoon opnieuw als je in iets mislukte. "Als je hier faalt, ben je een loser," sneert Thylmann. "Maar ja, België is heus geen kleine Valley, hier is te weinig kapitaal, terwijl er wel zo veel boeiende start-ups zijn. Toch ben ik positief, want ik zie echt een verbetering. Ik ben trouwens ook enthousiast over de nieuwe maatregelen van de overheid om starters te ondersteunen."
Hoewel Thylmann niet staat te springen om in de kijker te lopen, doet hij dat volgende maand op WebTomorroww. Je zal versteld zijn van wat je kunt opsteken van die marketing en business tactieken in de porno-industrie!
Bron header foto: Revista SoHo Perú