Onderwijsminister Hilde Crevits gaat grondig snoeien in het aantal studierichtingen in het secundair onderwijs. Crevits heeft groot gelijk. Wat de leerlingen moeten beheersen op school komt in de ‘basisgeletterdheid’, een nieuw begrip uit de onderwijshervorming. Nederlands, wiskunde, digitale vaardigheden en financiële kennis zullen erin zitten, zegt Crevits. Wij missen een 5de basisgeletterdheid, met name de ondernemende mindset.
Het is aan ons om de shift te maken: “Ondernemerschap begint al in de kleuterklas”, zei Patrick Kestens onlangs nog aan Bloovi. De toekomst van ons land hangt af van de aanwezigheid van zelfstandige, getalenteerde en bovenal ambitieuze jongeren.
"Why fit in, if you are born to stand out?"
Alle richtingen in het secundair onderwijs zijn gescreend op wat ze in de praktijk opleveren. Elke richting krijgt een label dat de aansluiting op verder studeren of werken duidelijk weergeeft. Houdt de definitie van werken niet in: werken voor een baas OF werken voor jezelf, lees - je eigen baas worden en eventueel/hopelijk tewerkstelling creëren voor anderen ? Je eigen toekomst in handen nemen ? Onder het motto: “why fit in, if you are born to stand out ?”
Nu het start-uplandschap in heel Vlaanderen meer dan ooit vaste voet aan de grond krijgt (voorbeelden zijn Ghentrepreneur, Limburg StartUP, het Forum Ondernemend Hoger Onderwijs), is het belangrijk dat de ondernemende competenties (intrapreneurship en entrepreneurship) en attitudes prioritaire aandacht krijgen, zowel in het secundair onderwijs als in het hoger onderwijs.
Ondernemerschap als strategisch actiepunt
Er zijn trouwens ook mooie actuele voorbeelden waar ondernemerschap aansluiting vindt met de nieuwe taakstelling van de lokale besturen en de provincies. We denken daarbij aan de vele pop-up initiatieven, de stedelijke ecosystemen en acties om leegstand tegen te gaan in handelspanden in de stadskernen (bijvoorbeeld de actie “Grijp Je Kans” in Tongeren en de proeftuinen voor starters in Mechelen).
Tal van hogescholen en universiteiten hebben ondernemerschap als strategisch actiepunt ingeschreven in hun missie en visie en in de opleidingsbeleidsplannen. Zo ook Hogeschool PXL en Universiteit Hasselt die met StudentStartUP na drie jaar mooie resultaten kunnen voorleggen in samenwerking met een omvangrijk partnernetwerk, waaronder Corda Incubator, UNIZO, VOKA, SBB en vele anderen. Het sluitstuk is de onlangs genomen beslissing om het attest bedrijfsbeheer in een vervroegd traject aan te bieden (dus nog voor het afstuderen).
Conclusie?
Als de secundaire scholen en het hoger onderwijs – als natuurlijk partners – de handen in elkaar slaan, zal met de hervorming van Hilde Crevits ook het ondernemen en het ondernemerschap in Vlaanderen (én zo ook Limburg) een boost krijgen door goed opgeleide jongeren die klaar zijn voor de uitdagingen van de 21ste eeuw.