Nee, we zijn geen voorstander van Donald Trump. Ook veel andere mensen ervaren hem als een lastig mannetje dat graag de show steelt. Maar waarom schopte hij het dan zover als ondernemer én presidentskandidaat? Trump past 5 slimme marketingtactieken toe waarmee hij zichzelf naar de top lanceerde:

Trump heeft kaas gegeten van marketing, dat is duidelijk. Hij weet zichzelf te differentiëren van de concurrentie en mist geen enkele kans om in de kijker te lopen. Laten we eens kijken naar de 5 tactieken die hij inzet als strategische marketingmiddelen.

1. Laat de mensen je onderschatten

Jezelf slim voordoen is niet zo moeilijk. Lees veel boeken, zorg dat je welbespraakt bent, loop netjes gekleed - als je het slim speelt, laat je een geweldige eerste indruk na. Maar: andere (en vooral slimme) mensen laten denken dat je een imbeciel bent - ook wanneer je stiekem extreem slim bent - dát is pas een kunst.


trump

Waarom zou je nu zoiets willen doen? Wel, het geeft je een handige voorsprong op de rest - je concurrentie. En dat heeft Trump goed begrepen: als strategist weet hij dat, wanneer de rest hem niet serieus neemt, er geweldige dingen kunnen gebeuren. Zoals tegenkandidaten die steken laten vallen tijdens een debat omdat ze zenuwachtig zijn. Of niet weten hoe ze zich moeten voorbereiden op een publieke verschijning.

=> Om te onthouden: schijn bedriegt. Soms is datgene wat de rest ziet als een fout net een strategische zet. Als de concurrentie daarin trapt, kan je ervoor zorgen dat die het onderspit delft. Nog vóór ze goed en wel beseft wat er gaande is.

2. Weet tegen wie je spreekt

Trump's rijkdom komt regelrecht vanuit het vastgoedwereldje, een sector waarin voortdurend wordt onderhandeld. Daar is mensenkennis een van de voornaamste eigenschappen. Ken je concurrentie, dus. Maar Trump kent ook zijn doelpubliek en weet wat die wilt horen. Niet alleen zegt hij wat er op zijn lever ligt, maar ook wat er op die van de meerderheid van zijn stemmers. Zonder al te veel poespas. Zo komt hij "menselijk" over.

Weet wel dat Trump een specifieke doelgroep benadert. Wat de grote menigte denkt, kan hem vrij weinig schelen. En die visie zou je beter ook toepassen op je eigen business. Jouw merk hoeft niet iedereen voor zich te winnen. Ken je doelmarkt, en stem je communicatie erop af.

=> Om te onthouden: wie wil worden opgemerkt, moet zijn doelpubliek kennen en diens vertrouwen winnen.

3. Zorg dat je een sterk imago hebt

Elke succesvolle communicatiestrategie heeft een goed omschreven doel. Het is niet helemaal duidelijk of Trump gewoon president wilt worden. Nee, het lijkt alsof hij een zijn persoonlijkheid wilt ombouwen tot een soort merk. Een reality TV ster én een businessmagnaat. Geen kat die weet wat hij precies wilt verkopen, maar het is in ieder geval goed gebrand.

=> Om te onthouden: Trump heeft bewezen dat het mogelijk is om tegelijk gedurfd én succesvol over te komen. Om succes op lange termijn te bereiken, moet je je merk beschouwen als een verlengstuk van je persoonlijkheid. Zolang je er maar voor zorgt dat je aandacht krijgt voor de juiste redenen.

4. Benut publiciteitskansen en ga er actief naar op zoek

Hoewel het merendeel van Trump's opmerkingen een en al spot uitstraalt, heeft het wel gezorgd voor meerdere publieke verschijningen in nieuwsprogramma's. Uiteraard, die strategie heeft zijn voor- en nadelen. Maar door persaandacht te trekken, valideert Trump zijn campagne en zorgt hij ervoor dat hij top-of-mind blijft.


Donald Trump

=> Om te onthouden: Als je de kans krijgt om je merk te promoten, sta dan even stil bij de reden daarachter. Is het omdat je iets goed hebt gedaan, of omdat een van je uitspraken in het verkeerde keelgat is geschoten? Niet alle media-aandacht is goede aandacht.

5. Zet mensen op het verkeerde spoor

Trump is een prominente aanwezigheid, soms te rechtuit en raakt snel opgejut. En eerlijk? Het is niets meer dan een voorzichtig in elkaar gestoken schouwspel. Ook daar zit een strategie achter.

=> Om te onthouden: De mogelijkheid om te controleren waar je doelpubliek zich op focust, geeft je eindeloos veel macht. Je kunt de tegenpartij om de tuin leiden, terwijl je selecte groepen helemaal voor jezelf wint.

Slim of niet? Vertel gerust je mening!

Bron: entrepreneur.com