Wist jij al dat Branson op zijn 16 geld verdiende als storyteller? Dat deed hij voor zijn allereerste venture, een magazine genaamd Student. En zoveel jaren later is de man nog steeds een content machine. Sterker nog: Branson is heer en meester van de moderne media. Zijn robuuste operatie levert content aan de 400 bedrijven van Virgin. Ook verdeelt deze de content over allerlei platformen - van bedrijfsblogs tot The New York Times en sociale bestemmingen als Facebook, Instagram, Twitter én LinkedIn. De ondernemer vertelt hoe storytelling hem heeft geholpen om milardair te worden.
Richard Branson is storyteller sinds zijn zestiende levensjaar. Op zijn blog tref je verhalen aan over zijn pogingen tot het vliegen rond de wereld in een luchtballon En zijn baanbrekend speedboat traject in de Atlantische oceaan linkt subtiel naar zijn leiderschapslessen.
Feedback is key
Wat maakt brand storytelling zo doeltreffend? En waar gaan de meeste bedrijven in de fout? Zoveel vragen die menig content marketeer aan Branson wilt stellen.
Maar laten we beginnen bij het begin: Branson was een van de eerste influential bloggers op LinkedIn en nog steeds met resultaat. Op dat platform alleen al heeft de ondernemer zo'n 8 miljoen volgers. Zijn geheim? "Als leider moet je gewoon kunnen luisteren," begint hij. "Die vaardigheid is zo essentieel, of het nu gaat om je werknemers, partners, klanten of iemand anders uit je omgeving. Ooit was ik namelijk zélf een klant die op een luchthaven belandde en niet verder geholpen werd. Dat was voor mij dé drive om mijn eerste luchtvaartmaatschappij op te richten."
Branson geeft aan dat de feedback op zijn blog en andere social media kanalen direct en nuttig is. "Ik geloof erin dat iedere leider hieruit moet leren. Dat is meteen ook de reden waarom ik dat topic zo vaak gebruik."
Content is belangrijk: waarom neemt niemand het dan serieus?
Aan content geen gebrek, dat is een feit. Maar dat betekent niet dat je het op de juiste manier aanpakt. "Ik geloof erin dat mensen deel willen uitmaken van een doelgroep met dezelfde waarden. Daarom is het voor een merk ook noodzakelijk om te tonen waar het voor staat. Kijk maar naar Virgin. We zijn rechtuit en makkelijk te begrijpen. Al onze content zit op een lijn, en volgens mij appreciëren onze klanten dat."
Branson is zeer eerlijk in zijn schrijfsels. Spelen andere bedrijven dan te veel op 'veilig' wanneer ze content creëren? "Voor mij is het eerder een kwestie van berekende risico's," geeft Branson aan. "Toen Virgin (Records, als music label) uit de startblokken schoot, was er redelijk veel controverse rond de naam. Zeker toen we de Sex Pistols binnenhaalden. En dan als een platenbedrijf in de luchtvaart beginnen, waar zoveel regels en wetten gelden? Het punt is: onze persoonlijkheid heeft ervoor gezorgd dat we overeind zijn gebleven. Het is de reden dat we werden opgemerkt, en maakt vandaag ook deel uit van onze innovatiestrategie."
Storytelling als CEO: hoe pak je het aan?
Goed nieuws: steeds meer leiders en CEO's zwieren hun gedachten op blogs en social media. Volgens Branson heeft een leider hoe dan ook dingen te vertellen. "Als CEO moet je tenminste proberen om online aanwezig te zijn," vindt Branson. "Het is een fantastische manier om je klanten te bereiken en te achterhalen hoe ze over je bedrijf denken. Denk eens aan de directe connectie die je met hen krijgt. Als je het op de juiste manier aanpakt, pluk je er bijna per direct de voordelen van voor je eigen bedrijf. Terwijl het nog fun is ook."
Volgens Branson voelen sommige managers zich geremd om online hun verhalen te delen. "Voor hen is het vaak moeilijk om te zoeken welke boodschap ze moeten brengen. Bovendien moeten ze de tijd vinden om te schrijven. Daarom neem ik altijd mijn notitieboekje mee, dat is mijn echte inspiratiebron. Het neerschrijven van al die fantastische zaken is een herinnering aan hoe ik elke dag bijleer. En aan de dingen die ik bespreek met vrienden en familie. Mijn advies aan elke ondernemer: doe hetzelfde. Ik ben ervan overtuigd dat je er fantastische topics zult uithalen."
De mix tussen personal branding en company branding
Het merk Virgin is een ding, maar 'Richard Branson' is een ander. Hoe kan een bekend ondernemer zoals Branson die twee dingen met elkaar mixen? Levert dat geen problemen op? "Ik werk samen met een fantastisch team," antwoordt Branson. "Er worden heel wat ideeën besproken - of die nu over onze familie, het bedrijf of vrienden gaan. Samenwerken is dé sleutel tot succes. Het is zo dat we op de beste topics komen."
Social media recepten
We kunnen gerust stellen dat Branson een grote naam is op social media. Maar wat is zijn telkens zijn insteek zodra hij zijn Twitter of Instagram opent? "Plezier en authenticiteit," zegt hij overtuigd. "Ik heb het geluk om een gelukzalig en redelijk spannend leven te leiden, dus ik wil dat ook delen met de rest van de wereld. Ik gebruik wel enkel mijn eigen woorden en laat niemand voor mij schrijven - de buitenwereld zou het nogal snel doorhebben als ik het niet was."
Dus boodschap van algemeen nut: schrijf!
Bron: Contently