Een bezoek aan Silicon Valley is niet compleet zonder langs te gaan bij iconische internetgiganten als Google en Facebook. De wildste verhalen doen de ronde over de unieke werksfeer en vrijheid bij die bedrijven. Mijn doel: te weten komen hoe het er echt aan toe gaat en vooral hoe dat bijdraagt tot hun megasucces.
Samen met Daniël Termont en een 40-tal Voka ondernemers landde ik in San Francisco voor een inspiratieweek in Silicon Valley, het mekka van ondernemerschap en technologie.
De Facebook-campus is het Disneyland van Silicon Valley
Mark Zuckerberg is iemand waar ik naar opkijk. Op 12 jaar tijd bouwde hij zijn imperium uit op basis van een speels idee uit zijn studententijd. Doe het hem maar na.
Ik was vooral benieuwd naar de werksfeer bij Facebook en de hypermoderne campus die toparchitect Frank Gehry ontwierp. De buitenkant van de campus geeft weinig prijs over wat er binnen gebeurt, laat staan dat je kon vermoeden dat er binnen de muren een soort Disneyland voor werknemers gevestigd is …
Ik kan het moeilijk verwoorden, de campus overdonderde me volledig. Het is eigenlijk een dorp voor de werknemers. Of misschien is pretpark een betere verwoording. Een greep uit alles wat ik er zag: restaurants met alle mogelijke keukens, een groot park met veel groen, een schoonheidssalon en zelfs een lunapark. Het idee erachter vind ik wel mooi: het is niet alleen een werkplek maar een ontmoetingsplaats voor werknemers. Beeld je maar eens in dat je tijdens je middagpauze naast je kantoor even met je collega’s gaat gamen of een wandeling in het park maakt. Ik kan me inbeelden dat het groepsgevoel er alleen maar sterker van wordt.
Klantgerichtheid en vrijheid is het hoogste goed bij Google
Google stond vooraf met rood, geel, groen en blauw in mijn agenda aangeduid. De internetgigant heeft de internetsector helemaal hertekend en daardoor ook mijn professioneel leven mee bepaald.
Ons bezoek aan Google leidde ons meteen naar het hart van het bedrijf: de kantoren en het personeel. Daardoor werden we meteen ondergedompeld in de Google-sfeer. De wereldberoemde kleuren komen overal terug, van de fietsen waarmee werknemers op de campus fietsen tot de stoelen waarop ze zitten.
Een Belg die er werkt, leidde ons overal rond. Hij had een presentatie voorbereid maar voelde aan dat het meer op zijn plaats was om op een lossere manier te vertellen over zijn werkervaringen en al onze vragen te beantwoorden. Dat toonde meteen aan dat werknemers er veel vrijheid krijgen om hun werkdag in te vullen zoals ze het willen.
Waarom Google bij de beste werkgevers ter wereld hoort
Wat me het meest bijgebleven is, is het unieke evaluatiesysteem dat Google hanteert om zijn werknemers te beoordelen. De hele procedure is tot in de kleinste details ontworpen om werknemers te helpen om hun volledige potentieel te benutten. Iedereen bepaalt jaarlijks zijn of haar eigen doelstellingen en de punten waarop ze progressie willen maken.
Een groepje collega’s met zowel managers, seniors als juniors, geeft je een score op die doelstellingen. Enkele managers bespreken daarna die beoordelingen en moeten elkaar overtuigen met duidelijke argumenten vooraleer ze de werknemer in kwestie adviseren of bijsturen. Dat systeem werd vooral op poten gezet om zo objectief mogelijk te evalueren. Het werkt, want het personeel vraagt zélf om die beoordelingen.
Dat heeft te maken met de algemene leermentaliteit die heerst op de Google-werkvloer. Die evaluaties worden bijvoorbeeld volledig gescheiden van loonbesprekingen. Bij Google baseren ze zich op onderzoek dat aantoont dat werknemers beter presteren zonder externe incentives, zoals loonopslag.
De wil van werknemers om almaar beter te worden vind ik een van de belangrijkste eigenschappen van mijn werknemers. Het inspirerende bezoek aan Google heeft alleen maar versterkt in mijn opvatting. Het is volgens mij net daarom dat Google bovenaan de lijstjes met beste werkgevers ter wereld staat.
Dit artikel werd origineel gepubliceerd op de blog van Newance